Ze zeggen wel eens dat The Sims 2 het perfecte spel is voor vrouwen. Maar wat doe je als je vriendin weigert om een nieuwe versie genaamd De Sims 2: Levensverhalen ook maar één keer aan te raken, aangezien ze de vorige uitbreidingen ook al tot in den treure heeft gespeeld? Simpel: je geeft het aan haar zusje! Jongere zusjes zijn altijd wel down met nóg meer Sims-materiaal, zo bleek.

Electronic Arts kwam afgelopen maand met The Sims Life Stories (in Nederland: De Sims 2: Levensverhalen) op de markt. Dit is het eerste deel in een nieuwe productlijn ('Stories') waarin de verhalen achter The Sims centraal staan. In het eerste deel, Levensverhalen, volg je ene Manon die in een nieuwe buurt een nieuw leven begint en daar nieuwe vrienden leert kennen. Een tweede bonusverhaal volgt Vincent, een steenrijke knakker met problemen in de liefde.

Uniek aan Levensverhalen is dat het spel speciaal is ontwikkeld met minder krachtige laptop computers in het achterhoofd. Het spel is geschikt voor korte speelsessies, pauzeert automatisch als je je laptop dicht klapt en laat je eenvoudig multitasken (o, echt iets voor vrouwen!), zodat je tijdens het spelen ook nog kunt chatten en surfen. Dat houdt overigens niet in dat het spel ook niet op een gewone pc te spelen is: wij (althans, Ingrid, het tienjarige zusje) speelden het op een oude vertrouwde computer.

"O, mag ik even voelen! Mag ik, mag ik, mag ik?!"

Ondanks het feit dat Levensverhalen ook op laptops moet werken, ziet het er niet ineens minder mooi uit. Daarentegen krijg je wel het gevoel dat er na jaren meer uit de engine van De Sims 2 valt te halen. Gelukkig draait het spel wel een stuk sneller. Heb je bij De Sims 2 en al haar aanvullingen nog wel eens dat je minuten moet wachten totdat het ingeladen is, bij Levensverhalen heb je een hoop nieuwe content eral bij zetten terwijl het draait alsof het een kale versie van De Sims 2 is. Bijkomstig voordeel dus.

Goed, terug naar die Levensverhalen. Verwacht hier niet al te veel van: in feite zijn het niet meer dan een aantal doelen die je moet behalen zodat je het verhaal ‘uit kunt spelen’. Geef als Manon een feest waar iedereen het beregezellig vindt, wordt verliefd, krijg een baby, dat soort dingen. Heb je dit gehaald (wat Ingrid lukte binnen twee dagen, echt moeilijk is het dus allemaal niet), dan is het over met de Levensverhalen en kom je terug op datgene wat we al drie jaar kennen: de klassieke modus van De Sims 2, waarbij je gewoon een huis voor je Sim bouwt, carrière maakt en steeds mooiere prullaria aanschaft om het huis mee te vullen. Het is echter wel allemaal wat beperkter, maar het gaat dan ook om de verhalen (en dus doelen), die trouwens ook te koppelen zijn aan andere Sims die zich bevinden in de klassieke modus.

"Maar, die van mij is écht zo groot...! Geloof je me niet?"

Gek genoeg wekt het enige nieuwsgierigheid op, want ook Ingrid vond het erg leuk om nu eens een doel te hebben in De Sims. Zij gaf namelijk aan het origineel soms wel saai te vinden, met deze verhalen weet ze nu precies waar ze aan toe is. Toegegeven, enigszins voorspelbaar zijn deze soapachtige verhalen voor de oudere gamers onder ons wel, maar voor de kids maakt dat niet veel uit: die vinden het toch allemaal geweldig. EA heeft al aangegeven binnenkort ook met een Dierenverhalen (waar je waarschijnlijk als dier kunt spelen) en een Eilandverhalen (Lost, maar dan om z'n Simlish?) op de proppen te komen, grote kans dat de kids dit ook wel weer lusten!