De Nacon Rig-headsets: degelijke middenmoters met subtiele surround sound
Reviews

De Nacon Rig-headsets: degelijke middenmoters met subtiele surround sound

Als je de Rig-serie één keer hebt gezien, vergeet je deze hoogstwaarschijnlijk nooit meer. Het ontwerp kenmerkend noemen is een understatement. Met meer dan twintig verschillende modellen die compatibel zijn met zo’n beetje alle mogelijke platformen, is de Rig-serie daarnaast behoorlijk uitgebreid. Is de klank van deze hoekige headsets net zo memorabel als de uitstraling?

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

De afgelopen periode is er flink geschoven, verkocht en gerebranded binnen de Rig-productlijn. Het originele ontwerp van Plantronics is in eerste instantie verkocht aan BigBen Interactive. BigBen Interactive, voornamelijk bekend als uitgever van de WRC-serie en Overpass, valt sinds februari van dit jaar onder de noemer Nacon. Terwijl Nacon op zijn beurt voorheen juist onderdeel was van BigBen. Nacon is nu dus de eigenaar van de Rig-serie en voegt hiermee een grote hoeveelheid headsets toe aan hun toch al uitgebreide hardware aanbod. De BigBen-naam vervalt daarnaast volledig.

Aan de daadwerkelijke headsets verandert er echter niets. Het Rig-ontwerp is nog steeds even hoekig en de prijzen zijn, met 86,60 euro voor de Rig 500 Pro en 113 euro voor de Rig 800HS, ongeveer hetzelfde gebleven. Voordat BigBen officieel werd opgeslokt door Nacon, heeft het bedrijf met de BigBen PS4 Stereo Headset v3 wel zijn eigen officieel gelicenseerde Playstation 4-headset uitgebracht. Deze headset tapt uit een iets ander vaatje dan de Rig-serie. Het ontwerp is minimaal en de prijs, die varieert tussen de 25 en 35 euro afhankelijk van de kleur, maakt dit een echte budgetoptie. Kortom: dit is een hands-on met verschillende merknamen, maar desalniettemin drie headsets uit dezelfde stal:

BigBen PS4 Stereo Headset v3

De BigBen PS4 Stereo Headset v3 draagt een weinig creatieve naam en heeft een weinig creatief ontwerp. Het draait bij deze headset dan ook om eenvoud en gebruiksgemak. De headset is te verbinden middels minijack en heeft halverwege de kabel een klein plastic doosje met daarop een volumewiel. Op dit doosje is ook een schuif te vinden voor het in- en uitschakelen van de microfoon. Dit schuifje is helaas niet alleen gammel, het beweegt ook nog eens ongelofelijk stroef en voelt aan alsof het niet lang mee zal gaan.

De hele headset is, niet geheel verassend, gemaakt van plastic. Dit zorgt voor een redelijk lichtgewicht headset met een flexibele hoofdband. De oor- en hoofdbandkussens zijn bekleed met nepleer, maar de kussens zelf zijn behoorlijk stevig, waardoor het geheel niet zacht aanvoelt. Het grootste probleem is echter dat de headset totaal niet klemt. Teveel klemmen resulteert in een vermoeiend gevoel, maar te weinig klemdruk voelt voornamelijk gammel en goedkoop. De schelpen zijn daarnaast behoorlijk ruim, wat dit gevoel nog eens benadrukt.

©GMRimport

De klank

Evenals het draaggevoel, is de klank van de BigBen PS4 Stereo Headset v3 niet bepaald om over naar huis te schrijven. Uiteraard moet dit worden beluisterd binnen de context van het prijspunt, maar zelfs binnen deze context schiet de headset tekort. Het lukt de 40mm grote speakers niet om precisie of definitie in de klank te leggen. Al het geluid dat uit deze headset komt, wordt geplaagd door een vaagheid in het middenlaaggebied. Dit is het gebied waar onder andere omgevingsgeluiden in naar voren komen en ruimtelijkheid in een klank wordt benadrukt.

Dat zorgt er in de praktijk voor dat de klank het beste te omschrijven is als afstandelijk. Alles wat je op deze headset luistert, lijkt van ver te komen, alsof je om de hoek staat. Ook de volheid laat te wensen over. Het echte, imposante sublaag blijft afwezig. Zo weet deze headset niet de benodigde impact te leggen in ontploffingen of andere actiemomenten. De microfoon is wel prima in orde. Deze klinkt niet alleen redelijk vol, hij gaat ook op een acceptabele manier om met medeklinkers. Daarnaast is hij, dankzij zijn met ijzerdraad beklede kabel, eenvoudig op een goede positie to maneuvreren.

©GMRimport

Nacon Rig 500 Pro

De Rig 500 Pro heeft zoals gezegd een in het oog springend ontwerp dat de naamgeving eer aan doet. Je zet een ware stellage op je hoofd; een stellage van plastic welteverstaan. Desalniettemin voelt deze headset erg degelijk aan. Het klemgevoel is goed en de met stof bedekte oorschelpen zijn zacht en ruim genoeg. De hoofdband is niet bekleed. In plaats daarvan rust de headset middels een zacht elastiek bovenop je hoofd. Het is een zeer comfortabele oplossing die het draaggevoel voorziet van lichtheid.

De Rig 500 Pro kan eenvoudig verbonden worden via de minijack. Net als bij de BigBen-headset is er in het midden van de kabel een klein, plastic doosje te vinden voor volume-instellingen. Bij de Rig 500 Pro voelt het volumeschuifje echter een stuk degelijker aan. Hoewel de headset alleen middels minijack te verbinden is, is er voor Windows-pc’s wel een audio-driver beschikbaar die voorziet in Dolby Atmos Surround Sound. Dolby is in de pro-audio absolute voorloper als het aankomt op de ontwikkeling en het inrichten van studio’s op het gebied van surround sound. Een leuk weetje: als een bioscoopfilm het officiële Dolby-keurmerk wil dragen, moet de uiteindelijke geluidsmix in een officiële Dolby Certified Studio worden gemaakt. Dolby handhaaft zo niet alleen de ultieme kwaliteitscontrole, de kas wordt ook behoorlijk gespekt.

©GMRimport

Dolby Atmos en het toeval van Access

Deze mentaliteit van Dolby vind je enigszins terug tijdens het installeren van de Dolby Atmos-driver. De software moet namelijk gedownload worden van de Windows Store, is niet gratis maar alleen te verkrijgen middels meegeleverde activatiecode en daarmee ook maar te gebruiken op één Microsoft account. Om de Dolby Atmos-driver te kunnen gebruiken moet je vervolgens ook nog Dolby Access installeren. Dit is de software hub van Dolby die voornamelijk vol zit met promotiemateriaal en voorbeeldvideo’s.

Naast alle reclame, vind je in Dolby Access ook diverse equalizer-instellingen en is het mogelijk te schakelen tussen verschillende Atmos-modi. De Atmos-driver kan namelijk surround sound leveren specifiek voor games, film, muziek en ook nadruk leggen op de stem. Voordat je echter bij deze instellingen kunt, moet Windows wisselen naar de Atmos-driver. Dit gaat in veel gevallen gepaard met haperingen in geluid. Ook is het soms nodig muziek te pauzeren en weer op te starten alvorens het geluid weer werkt. In enkele gevallen moeten audioprogramma’s - zoals bijvoorbeeld iTunes of Spotify - zelfs worden afgesloten en opnieuw opgestart alvorens het geluid weer verdergaat.

©GMRimport

De klank van de Rig 500 Pro

Het is jammer dat het gebruiksgemak van de Dolby-software en -driver zo tegenvalt, want in de praktijk blijkt wederom dat Dolby een van de weinige bruikbare digitale surround sound-coderingen aflevert. De kracht van Dolby Atmos zit hem in de subtiliteit van de toevoegingen. Zowel in-game als bij muziek ligt de extra ruimtelijke beleving niet bovenop de ervaring, maar versterkt het subtiel bepaalde elementen. Geen totale perspectiefveranderingen, maar desalniettemin een goede toevoeging aan de diepte in de luisterervaring.

Het effect komt het beste tot zijn recht tijdens films. Kijk je - bijvoorbeeld laat in de avond - een film met een hoofdtelefoon op, kan deze techniek er voor zorgen dat je net wat makkelijker wordt meegevoerd in de actie. Dat is een knappe prestatie. Daarnaast is de Atmos-software niet toegespitst op de Rig-headsets, maar is deze te gebruiken in combinatie met elke hoofdtelefoon die je bezit.

De klank van de Rig 500 Pro laat zich - zonder het gebruik van Dolby Atmos - kenmerken door een ietwat dozige, nasale toon. Dat komt vooral naar voren in de klank van in-game dialogen en leidt daarbij enigszins af van het verhaal. Desalniettemin gedraagt deze headset zich in-game - als het niet op dialoog aankomt - behoorlijk goed. Voornamelijk de hoogdefinitie, en daarmee de lokalisatie, is prima op orde. Het ontbreekt echter op sommige punten wel aan een echt groot volumebereik, waardoor impactmomenten niet altijd even goed benadrukt worden. Toch kun je je met de Rig 500 Pro prima verliezen in de gameplay en snelle, intuïtieve beslissingen maken.

©GMRimport

Nacon Rig 800HS

De Rig 800HS is, in tegenstelling tot de 500 Pro, volledig draadloos. De draadloos ontvanger van de HS-versie heeft een optical verbinding voor Playstation 4-gebruik. Daarmee wordt het helaas niet mogelijk om Dolby Atmos in te zetten in combinatie met de console. Het ontwerp van deze draadloze variant is even uitgesproken als dat van de bedrade 500 Pro en er zijn dan ook veel overeenkomsten in het draagcomfort van deze headsets. Er is hetzelfde elastiek dat de headset op je hoofd doet zweven, met stof beklede oorkussens en een aangenaam klemgevoel. De Rig 800HS voelt wel iets steviger en gewichtiger aan dan de 500 Pro. Dit komt ongetwijfeld deels door de batterij aan boord. Deze batterij voorziet in 24 uur onafgebroken, draadloos luisterplezier alvorens hij moet worden opgeladen.

Op de linkerschelp van deze headset vind je een flip-to-mute microfoon, de aan-knop en twee volumewieltjes. Een van de volumewieltjes dient voor de balans tussen game- en chatgeluid en het andere wieltje regelt het totale volume van de headset. Ook is er onderop de rechterschelp een knop te vinden die het mogelijk maakt te schakelen tussen vier ingebouwde equalizerpresets. Dit geeft consolegebruikers ook de mogelijkheid tot het manipuleren van de klankbalans. In de praktijk blijkt echter dat je maar beter ver weg kunt blijven van deze knop, want de headset gaat er absoluut niet beter van klinken.

De dongle voorziet in een snelle verbinding met als kanttekening dat deze verbinding tot tweemaal toe een hele hoge piep laat horen als de headset ongebruikt verbonden blijft. Een behoorlijk minpunt als het gebeurt, maar tijdens de testperiode niet consequent reproduceerbaar. Het bereik is daarentegen uitstekend: je kunt met gemak tien meter verderop gaan staan zonder signaalverlies. Daarnaast is de usb-kabel die aan de dongle zit verbazingwekkend lang. Dat zorgt er voor dat je de dongle op een plek kunt zetten die wat minder in het oog springt.

©GMRimport

De klank van de Rig 800HS

Bij het luisteren van muziek op de Rig 800HS, blijkt het laag behoorlijk overdreven. Dit resulteert in een behoorlijk onnatuurlijke klankbalans. Zeker bij moderne of elektronische muziek blijkt dit een groot probleem. De hogere frequentieregionen - die zorgen voor definitie in de stem en instrumenten - zijn een stuk beter op orde en klinken open en precies. Dat zorgt ervoor dat de Dolby Atmos Surround Sound ook bij de Rig 800HS goed uit de verf komt. Het stevig aanwezige laag zorgt bij het kijken van actiefilms juist voor dat extra beetje overdrijving en dat komt goed van pas. Wat wel opvalt ten opzichte van de 500 Pro, is dat Dolby Atmos bij de 800HS af en toe zorgt voor onnatuurlijke schelheid.

In-game is de laagrespons in-game - evenals bij film - een stuk beter op zijn plek. In combinatie met het volumebereik van de 800HS, dat iets overtuigender is dan dat van de Rig 500, zorgt het ervoor dat actiemomenten spectaculair overkomen. De headset presteert echter minder goed in de lokalisatie. Deze is ietwat troebel en dat maakt het lastiger om afstand in te schatten op de Rig 800HS dan op Rig 500 Pro. Desalniettemin is de klank van de headset overtuigend en kun je je, net als bij de 500 Pro, eenvoudig laten meeslepen in een game. De uitstekende afsluiting voor omgevingsgeluid helpt hierbij zeker een handje.

©GMRimport

Samenvattend

BigBen en Nacon leveren met deze drie headsets een zogenaamde ’mixed bag’ af. De BigBen PS4 Stereo Headset v3 is een absolute budgetoptie maar is eigenlijk - zelfs voor 25 euro - niet het overwegen waard. Zowat op elk punt schiet deze headset tekort en presteren eenvoudige, goedkopere in-ear oordoppen beter. De headset is gammel en het draaggevoel goedkoop. Het enige wat positief opvalt aan deze headset is dat de microfoon behoorlijk goed klinkt voor het prijspunt - een echte verassing. Het is eigenlijk best jammer dat deze headset zo tegenvalt, want de markt zit verlegen om een écht goedkope headset die net wat meer brengt dan oordoppen. Dit is hem in ieder geval niet.

+ Microfoon

- Klank

- Draaggevoel

©GMRimport

De Rig 500 Pro is stevig, comfortabel en eenvoudig in gebruik. Hij is dankzij de minijack-aansluiting en volumecontrole in de kabel ook nog eens compatibel met verschillende platformen. De lokalisatie van deze headset is prima, maar in-game is de ietwat dozige klank nadelig als je je wil concentreren op de dialogen. Toch biedt de Rig 500 Pro een flinke dosis immersie en een goede afsluiting van omgevingsgeluid. Met de surround sound van Dolby Atmos biedt Nacon daarnaast ook nog een van de weinige softwarematige surround sound codecs die daadwerkelijk wat toevoegt. Verwacht hierbij geen overdreven plaatsing in een virtuele ruimte, maar eerder subtiele toevoegingen die ruimtelijkheid net wat meer versterken; een effect wat voornamelijk erg goed werkt bij films.

+ Comfort

+ Klank Dolby Atmos

- Klinkt ietwat dozig

- Gebruiksgemak Dolby Atmos

©GMRimport

De Rig 800HS is een hele degelijke, goed klinkende headset. Net als zijn goedkopere, bekabelde seriegenoot is hij erg comfortabel. Je houdt deze headset met gemak een aantal uur op. De klank laat zich kenmerken door een behoorlijk stevige laagrespons. Dit is te gek voor film en in-game actie, maar een stuk minder op z’n plaats als je deze headset ook wilt gebruiken om muziek te luisteren. Op praktisch gebied is de 800HS ook goed voorzien: de draadloos verbinding is snel en heeft een uitzonderlijk groot bereik. De lange kabel waarmee de dongle wordt verbonden, is daarnaast een goede praktische toevoeging, omdat dit het mogelijk maakt de dongle uit het zicht te plaatsen. Daar staat tegenover dat de verbinding tijdens de testperiode tot tweemaal toe een hoge piep laat horen als de headset ongebruikt verbonden bleef. Desalniettemin heeft Nacon er goed aan gedaan de Rig-serie toe te voegen aan hun assortiment. Nu hebben ze niet alleen topkwaliteit controllers, maar ook zeer degelijke middenmoters op headset-gebied.

+ Comfort

+ Klank Dolby Atmos

+ Groot draadloos bereik

- Lokalisatie

- Gebruiksgemak Dolby Atmos

- Draadloos verbinding piept

©GMRimport

Lees meer reviews uit de Grote Gamer.nl Headset Round Up:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error