De Logitech G335 gaming headset is een kleurrijke budgetoptie met een matige klank

De nieuwe G-serie headset van Logitech, de G335, is onderdeel van de Color Collection. Deze collectie bestaat niet alleen uit gaming headsets, maar ook uit muizen, toetsenborden en andere gamehardware. Als gemene deler zijn ze allemaal verkrijgbaar in meerdere hippe kleuren.

Logitech G335 €60,-

Verbinding: Minijack

Compatibiliteit: Ieder platform met een minijackingang

RGB-features: Nee

De G335 kun je voor 60 euro bijvoorbeeld aanschaffen in het mintgroen, wit en zwart. Bij alle verschillende kleurmodellen kan daarnaast de gekleurde, stoffen hoofdband vervangen worden. Zo kun je de G335 volledig personaliseren.

Bekabeling met een onvergeeflijk probleem

De G335 is een echt instapmodel. Dat zie je niet alleen aan de schappelijke prijs, ook qua verbindingsmogelijkheden en knopcontrole op de oorschelpen houdt de G335 het simpel. Aan de linkeroorschelp zit een anderhalf meter lange minijackkabel en er wordt een verloop meegeleverd voor het aansluiten op Windows desktop pc’s. De kabel is behoorlijk dun, soepel en bekleed met stroef plastic. Dat zorgt ervoor dat de kabel regelmatig in de knoop raakt en vervolgens lastig uit de knoop te halen valt.

Bouwkwaliteit en microfoon

De bouwkwaliteit van de rest van de headset is gelukkig wat beter op orde. Het harde plastic van zowel de oorschelpen als hoofdband voelt stevig aan en is, bij ons testmodel, mooi matzwart. Er is geen verstelmechaniek voor de oorschelpen; in plaats daarvan balanceert de G335 op je hoofd middels een elastieken band. We kennen dit systeem natuurlijk ook van SteelSeries-headsets en bij de G335 is het eveneens zeer comfortabel. Je kunt deze band - Logitech noemt het een strap - ook vervangen. In de online winkel van Logitech is er een breed assortiment straps verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog.

Het verstellen van de hoogte van de headset kent vanwege dit systeem maar twee mogelijkheden. Desalniettemin zit de headset erg aangenaam. Dat komt ook doordat de oorkussens erg zacht zijn en behoorlijk ruim opgezet. De bekleding is daarnaast volledig gemaakt van een ademende stof en de headset is extreem lichtgewicht. In combinatie met een niet al te stevige klemdruk en de elastieken hoofdband, zorgt dat ervoor dat je de G335 gemakkelijk een aantal uur achter elkaar op kunt houden.

Om de headset compleet te maken vind op de linker oorschelp een volumewiel en een flip-to-mute microfoon die niet los te koppelen is. Er is geen microfoon monitoring of balansknop voor het game- en chatgeluid aanwezig; de microfoon staat simpelweg aan of uit. De microfoon klinkt behoorlijk nasaal en geknepen en er is totaal geen laagfrequente informatie te horen. Anderen horen je dan ook redelijk schel.

De klank

Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek, is dat de G355 behoorlijk onrustig klinkt. Het voelt alsof de individuele elementen van een nummer over elkaar heen vallen en allemaal tegelijk je aandacht willen grijpen. Die drukkende luisterervaring zorgt voor een troebele weergave en maakt dat je ongelofelijk snel vermoeid wordt door deze headset. Ook de weergave van laagfrequente informatie valt tegen. Niet alleen is het iets te dun, de klank is troebel en de lokalisatie vrijwel niet bestaand. De positie van het midden- en tophoog is gelukkig wel iets beter aan te wijzen, maar de klank hiervan is dan weer behoorlijk overdreven en geknepen.

Dat maakt de G335 absoluut niet geschikt voor muziek. Tijdens het gamen zijn deze verschillende eigenschappen iets minder problematisch, maar dat wil niet zeggen dat dit direct een uitstekende gaming headset is. In-game kun je de ervaring echter prima rijmen met de prijs van 60 euro. Het laag valt ook hier iets te dun uit, maar de overdreven nadruk op het midden- en tophoog zorgt bij snelle shooters voor een behoorlijke nadruk op de actie. De lokalisatie is oké, maar vaak net niet goed genoeg om binnen luttele milliseconden beslissingen op leven en dood te maken.

Concluderend

De Logitech G335 is een instapmodel voor gamers die graag een eenvoudige headset willen en veel waarde hechten aan de uitstraling en aanpasbaarheid daarvan. Toch kent de G335 voornamelijk een hoop minpunten. De klank is niet geweldig en de kabel raakt vaak in de knoop en is vervolgens lastig uit de knoop te halen. De extra focus op uitstraling van deze headset compenseert dit niet en voor de 60 euro die je neertelt om de G335 in huis te halen, zijn er betere opties beschikbaar, al zien die er wel minder mooi uit.

De marketing van de G335 geeft voornamelijk aandacht aan de verschillende kleuren waarin de headset beschikbaar is. Niet geheel onverwachts zijn er voor de 60 euro die je moet neertellen om de G335 in huis te halen betere opties beschikbaar, al zien die er wel minder mooi uit.

Erg comfortabel

Kabel vaak in de knoop

Klank niet geweldig