De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

De HP Reverb G2 is de beste virtualrealitybril die we voor een pc hebben getest. Maar hij verschijnt net nu pcvr steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Qua specificaties zijn er weinig headsets die de Reverb G2 verslaan. Hij heeft net als zijn voorganger een resolutie van 2160 bij 2160 pixels per oog, wat neerkomt op een ruime 4K-resolutie. Het zorgt ervoor dat het beruchte hordeureffect, waarbij je ruimte tussen de pixels als een soort gaas over het scherm ziet, nagenoeg is verdwenen. De pixels zijn door de hoge dichtheid namelijk zo klein dat de ruimte amper nog waarneembaar is.

Het zorgt voor haarscherpe virtual reality. Dat is leuk voor 3D-omgevingen, maar het wordt langzamerhand een must voor 2D-teksten op vlakke objecten, zoals schermen en bordjes. Die zijn door de lage hoeveelheid pixels in eerdere brillen lastig af te lezen, tenzij je er vlakbij gaat staan. De resolutie van de Reverb G2 zorgt ervoor dat je de digitale wereld weer met iets minder poespas probleemloos kunt bekijken.

HP Reverb G2

Daarmee staat de HP-bril meteen al met 2-0 voor op de concurrentie. Oculus zit er met zijn Quest 2 net iets onder: die biedt een resolutie van 1832 bij 1920 pixels per oog. De Valve Index scoort ondanks zijn forse prijskaart ook iets minder met 1440 bij 1600 pixels per oog. Dat terwijl HP qua prijs tussen die twee brillen in zit. Het is een buitengewoon goed aanbod dat vooral de Valve Index irrelevant dreigt te maken.

De headset heeft ook een fysieke schakelaar om de afstand tussen beide ogen aan te passen. Dit helpt om het beeld perfect scherp te stellen afhankelijk van je hoofdvorm - een belangrijke functie die langzamerhand lijkt te verdwijnen bij veel andere headsets. Fabrikanten beweren dat een digitale schakelaar voldoende is voor de meeste mensen, maar de Reverb G2 is door zijn mechanische optie ook relevant voor mensen met boven- of ondergemiddeld veel afstand tussen hun pupillen.

De kijkhoek van de Reverb-bril is groter dan we bij andere brillen van bijvoorbeeld Oculus gewend zijn. De spelwereld is goed gade te slaan, al moet je niet een volledig beeld verwachten. Het duikbrileffect, waarbij je aan weerszijden nog zwarte randen ziet, is ook bij de G2 nog aanwezig.

HP Reverb G2

Comfortabel

De hoofdband van de Reverb G2 verdeelt het gewicht op perfecte wijze over je gehele hoofd, waardoor de bril niet aan de voorkant trekt. Daarnaast heeft HP gekozen voor wat dikkere kussens rond je ogen die het draagcomfort fijner maken dan bij concurrenten. Deze zitten met een magneet bevestigd, zodat ze vervangen kunnen worden zonder schade aan de bril te riskeren. Hoewel we inmiddels iedere recente vr-bril wel een paar uur kunnen ophouden, is de Reverb G2 de enige die na langdurig spelen niet begint te knellen of zwaar voelt.

Bij de headset worden twee standaard mixed reality-controllers geleverd. Deze lijken grotendeels op de gamepads van Oculus en registreren je bewegingen via de camera's ingebouwd in de headset. Sensoren houden de positie van je vingers ruwweg in de gaten en dat is eigenlijk prima voor de meeste games. De Valve Index-controllers volgen je vingers met veel meer precisie, maar bij de meeste games is dat een overbodige luxe. Ontwikkelaars optimaliseren hun spellen meestal voor het controllertype dat hier is meegeleverd.

Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert

-

Tracking en geluid

De bril gebruikt inside-out-tracking om de positie van zowel je handen als lichaam in de kamer te volgen. Dat is inmiddels nagenoeg de standaard in vr, met als uitzondering de Index van Valve. Het werkt ook prima, maar heeft één klein nadeel: raken je handen buiten het blikveld van de ingebouwde camera's, dan worden ze niet meer goed gevolgd. Iets virtueels dat achter je ligt pakken wil daardoor niet. Daarnaast raakt de tracking ook verbroken als de controllers te dichtbij je hoofd worden gehouden, omdat de camera's dan niet goed diepte meer kunnen inschatten. Het zijn uitzonderingssituaties waar je bij de meeste games niks van zult merken.

De Reverb G2 heeft geen koptelefoon, maar twee 'zwevende' speakers die vlak boven je oren hangen. Het is een ontwerp dat we eerder zagen in de Valve Index en hier regelrecht is overgenomen. Het lijkt een gekke innovatie, maar is een geweldige toevoeging. Je voelt hierdoor geen kussens op je oren, waardoor je hoofd minder afgedekt voelt en je het minder snel warm krijgt. Op die manier worden ook je hersenen 'gefopt': geluid lijkt uit de kamer te komen.

HP Reverb G2

Lofzang, maar geen aanrader

Daarmee is er eigenlijk niks aan te merken op de HP Reverb G2. Maar verwar deze lofzang niet voor een aanrader: de headset is slachtoffer van hoe de virtualrealitymarkt zich op dit moment voortbeweegt.

De Reverb G2 is een 'ouderwetse' pcvr-bril. Je hangt hem met een kabel aan je game-pc, waarna je games via Steam of andere winkelplatformen kunt afspelen. Dat was jarenlang de beste manier om virtual reality aan te bieden, omdat computers niet krachtig genoeg waren om de technologie eer aan te doen. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is zelfstandige vr in opmars. De Oculus Quest en Quest 2 laten je veel van de populairste games spelen zonder tussenkomst van een pc en bedrijven staan op het punt hun concurrenten voor die headsets te introduceren.

HP Reverb G2

Conclusie

Daarmee voelt de koop van een Reverb G2 wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Ontwikkelaars gaan zich naar verwachting meer richten op zelfstandige platformen naarmate de markt daarvoor groeit. En dan voelt de Reverb G2 met zijn prijskaart van 700 euro ineens toch wat duur. Vooral als je bedenkt dat een Quest 2 voor de helft van die prijs ook met een pc verbonden kan worden om die games te spelen.

We durven de Reverb G2 daarom niet volmondig aan te raden - maar een afrader is het ook niet. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit; die bereid is een wat hogere prijs te betalen voor een apparaat dat alles uit een dure game-pc haalt. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.

Lees meer hardwarereviews:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Wat is de kijkhoek dan, want die noem je niet. De Pimax 5K heeft 200° dus die wint wel op dat vlak. Ben benieuwd naar de onderlinge verschillen verder tussen die 2. En PC VR minder relevant denk ik niet. Voor de mooiste games / ervaringen heb je toch die pc koppeling nodig, maar dan met een draadloze verbinding. Verder mee eens, de Quest lijkt me prijs icm draadloos absoluut de beste keus.

0
test

@Sabor Oculus is dus nu ook bezig om de AAA games etc. via een streaming dienst aan te gaan bieden. Zal vast wel gaan werken, al wil ik toch nog steeds als "echte" gamer gewoon een pc hebben waar ik dan ook nog andere dingen op kan doen.

0

@Sabor Pimax ziet er goed uit alleen schijnt wel een beetje tweak werk nodig te hebben bij de setup. Verder kost de Pimax 5k zo`n kleine 900 euro omdat je nog minimaal 2 basestations erbij moet kopen en het liefst 3. Ik zie ook geen controllers erbij zitten dus misschien moet je die ook nog aanschaffen, als de de Valve controllers erbij koopt zit je al op bijna 1300 euro wat een flinke investering is. Naast een degelijke pc zit je dan op 2300 euro of meer. Je hebt dan wel een hoge kwaliteit headset waar je hopelijk een tijdje mee vooruit kan. Afgezien van dat mist hoge kwaliteit content ook teveel voor de prijs tenzij je geld als water hebt of een super enthousiast van VR bent,

0
test

Wow, tracking problemen niet belangrijk vinden en alleen vertellen dat Index van basis stations gebruik maakt terwijl het een uitvinding is van HTC. De top spellen van nu gebruiken allemaal de functie van wapens op je rug plaatsen etc, dit kan dus niet met deze bril dus je inventory is net wat ongemakkelijker of niet bruikbaar. HTC kwam ook met inside out tracking dat was de vive cosmos. En wat doet de opvolger vive cosmos pro, juist outside tracking. En dan de controllers... mjah zit je dus beetje aan vast met je inside outside tracking HTC of index controllers gaan dan niet tenzij je basis stations koopt, maarja dan kan je net zo goed een index of vive kopen. Persoonlijk vind ik niet dat deze beter is dan de index, index heeft volgens mij grotere kijkhoek en betere refresh rate. Met name die refresh rate is super belangrijk tegen bewegingsziekte. Tevens is valve mogelijk bezig met een draadloos systeem dus zonder kabel aan je hoofd. Hopelijk komt die uit als toevoeging ipv een nieuwe bril. Btw de Quest 2 of 1 van facebook vergelijk ik meer met een telefoon en een 3d bril dan een vr bril, de graphics zijn echt slecht. Kijk anders even naar de game Onward en zoek op youtube Onward downgrade. Quest is gewoon leuk voor Arcade games maar voor grafische pracht heb je toch echt een dikke pc voor nodig, helaas het is nog geen 2050. Btw, de lenzen zijn gejat van index, de koptelefoon is gejat van index. Al hadden ze hetzelfde tracking systeem genomen waren ze beter, alleen dan nog de refresh rate. En 4k resolutie betekend ook een zwaardere pc, want je hebt minimaal 90 a 140 fps nodig om niet te snel misselijk te worden. Oftewel bestel die 3080 maar alvast.

0
test

@GoofyZ3 Dat is het mooie van de quest dat je dus kan koppelen met de pc. Half Life Alyx is prachtig op mijn oculus! En draadloos maar dus wel met een goeie pc erachter. Zeker een volwaardig VR apparaat mits met pc verbonden.

0
test

@GoofyZ3 Game nu een maandje met de bril en dat je soms spullen van je rug moet halen is 9/10 keer geen probleem. Zal niet ontkennen dat het met base-stations beter werkt, maar het is geen dealbreaker. Voor de rest kan ik mij vinden in de review. Het zit comfortabel, geluid is top en het beeld is geweldig. Enige minpunt is dat je gebonden bent aan Mixed Reality Portal van Windows. Dat zal altijd starten ook al ga je via Steam-VR gamen. Op zich geen slechte software, maar ik vind de UI niet prettig en settings van je bril apart aanpassen is zeer beperkt. Was bij Oculus toch beter.

0
test

@GoofyZ3 nouja, lighthouse is niet door HTC ontwikkelt, maar door Valve en in samenwerking met HTC naar de markt gebracht, zelfs de orginele vive is grotendeels door valve ontworpen. En 140 fps is helemaal niet nodig om niet misselijk te worden, goede lenzen en goede afstelling daarvan (ipd/focus) is bijna het belangrijkste. En 'gejat', tja ook hier weer, in samenwerking met valve zijn die lenzen ontwikkelt.

0

Aanbevolen voor jou