Review

Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

Alles rijdt op rolletjes

Geschreven door Floris de Bijl op
Sony is hard werk aan het maken van hun belofte om first-party games over te zetten naar pc. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, zo blijkt uit de problemen die Horizon Zero Dawn op pc ondervond. Days Gone weet niet alleen die problemen te vermijden, het legt de lat ook een flink stuk hoger voor alle pc-overzettingen van Sony die nog volgen.

Deze review gaat specifiek over de pc-port van Days Gone. Lees hier onze originele review van de PS4-versie.

De overzetting van de PS4-versie van Days Gone naar pc is in elk opzicht goed gelukt: er zijn geen overduidelijke bugs of prestatieproblemen en de besturing is goed afgestemd op de verwachtingen van pc-gamers. Als kers op de taart is de game ook nog eens uitstekend geoptimaliseerd, waardoor je waarschijnlijk niet diep in de buidel hoeft te tasten om een nieuwe videokaart te halen.

Prestaties

Dankzij die optimalisatie heeft de game zéér bescheiden systeemeisen: volgens Bend Studio is een i5-2500K in combinatie met een GTX 780 en 8GB RAM al voldoende om de game te draaien. De aanbevolen systeemeisen liggen wat hoger, maar de i7-4770K, GTX 1060 6GB en 16GB RAM die daar genoemd worden zijn nog steeds heel bereikbaar. Voor dit artikel hebben we de game bekeken op een i7-6700K met een GTX 1070 en 32GB RAM.

Met die configuratie houdt de game moeiteloos 1440p/60fps aan op de very high voorinstelling. Op deze voorinstelling is het verschil met de PlayStation 4-versie onmiskenbaar, met name door de betere belichting en renderafstand. Dankzij de toevoeging van global illumination oogt de verlichting realistischer, met drastisch verbeterde schaduwen ten opzichte van de PlayStation 4-uitvoering.

Om Days Gone enigszins speelbaar te krijgen op de relatief zwakke videokaart van de PlayStation 4, moest Bend Studio de kwaliteit van de textures en objecten in de verte flink omlaag schroeven, met name in grote, open ruimtes. Met de pc-versie is die beperking opgeheven, wat zich vertaalt naar betere textures met meer definitie en objecten in de verte die meer detail hebben. In levels die zich binnen plaatsvinden valt dit verschil niet zo op, maar in levels met bossen en snelwegen zijn de verbeteringen makkelijk waarneembaar.

Naast de betere textures wordt de extra grafische paardenkracht aangewend om de game in volwaardig 4k te kunnen weergeven, in tegenstelling tot de checkerboard 4k-implementatie op de PlayStation 4. Deze checkerboard-techniek resulteerde op de PlayStation 4 soms in visuele artefacten zoals wazige lijnen of kartelrandjes. De 4k-implementatie van de pc-versie heeft hier geen last van.

Eerdere pc-overzettingen uit het kamp van Sony leden onder de beperkte mogelijkheden om de grafische instellingen aan te passen. Met name bij Death Stranding op pc was weinig aandacht besteed aan de mogelijkheid om de kwaliteit en het detailniveau van de spelwereld naar wens in te stellen. Days Gone lijkt geleerd te hebben van deze fouten door zeer uitgebreide opties aan te bieden om de graphics en weergave van het spel aan te passen.

De hoeveelheid opties is een goede verbetering ten opzichte van de eerdere ports, maar de belangrijkste reden waarom het optiemenu van Days Gone zo fijn is om te gebruiken, is de directe terugkoppeling bij het veranderen van instellingen. Omdat het hoofdmenu een voorvertoning laat zien van de spelwereld is het effect van de geselecteerde instellingen onmiddellijk zichtbaar, zonder dat de game opnieuw moet worden opgestart. Bovendien is in de rechterbovenhoek het aantal beelden per seconde en de GPU-belasting te zien, zodat technisch onderlegde gebruikers precies het gewenste aantal beelden per seconde kunnen aantikken.

Ondersteuning

Days Gone doet wel onder voor Death Stranding op het gebied van moderne functies, zoals Nvidia’s Deep Learning Super Sampling (DLSS) en ray tracing: beide functies zijn niet beschikbaar in de pc-versie. Een blogpost die voorafgaand aan de release werd gepubliceerd lijkt te suggereren dat DLSS in de toekomst wel kan worden toegevoegd middels een update. Het taalgebruik rondom ray tracing is een stuk definitiever: die techniek wordt niet toegevoegd aan de game.

Bend Studio heeft daarentegen uitstekende compatibiliteit voor (ultra)breedbeeldmonitoren toegevoegd, door zowel 21:9- als 32:9-monitoren te ondersteunen. De UI en tussenfilmpjes worden bij bredere monitoren juist weergegeven, waardoor er geen zwarte balken zichtbaar zijn. Om het spelen op bredere monitors verder te faciliteren kan het blikveld bovendien worden aangepast tussen vijftig en honderd graden.

Niet alleen de grafische instellingen zijn uitstekend ingericht, ook voor de toegankelijkheidsopties verdient Bend Studio alle lof. Dat begint bij de ondertiteling, waar de lettergrote, taal, achtergrond en naam van de spreker aanpasbaar zijn. Quicktime-events kunnen in het toegankelijkheidsmenu makkelijker worden gemaakt of volledig worden uitgeschakeld voor gamers die moeite hebben met snel achter elkaar knoppen indrukken.

Tot slot ondersteunt Days Gone alle courante controllers, waaronder de Xbox Adaptive Controller, en kunnen de knoppen op zowel controller als toetsenbord anders worden toegewezen. Zelfs zonder het veranderen van de knoppentoewijzingen is de besturing van Days Gone uitstekend geregeld. Het aansturen van hoofdrolspeler Deacon met muis en toetsenbord is zelfs zo soepel dat je haast zou vergeten dat deze game oorspronkelijk voor de PlayStation 4 is gemaakt.

Conclusie

Als Bend Studio het gelaten had bij wat optimalisaties en het wegpoetsen van bugs, was Days Gone al een prima port geweest, maar de extra aandacht die ze hebben besteed aan de opties en toegankelijkheid tilt deze overzetting naar een hoger niveau. De enige teleurstelling is het gebrek aan DLSS en ray tracing, maar zelfs dat leed wordt verzacht door de uitstekende fotomodus, new game+ en extra cosmetische content.

Dit artikel delen:

Lees meer

Microsoft Flight Simulator-update halveert grootte van de game Geannuleerd vervolg op Fallout 2 via mod speelbaar in Fallout: New Vegas
13

Reacties op: Days Gone is een schoolvoorbeeld voor pc-ports

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    ali3n8tor

    • 31 mei 2021 11:43
    Is dit een review zonder cijfer of gewoon een ophemel-post over hoe goed ie overgezet is ?

    Ik lees graag in reviews of de game ook nog leuk is om te spelen namelijk.. :)

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik de game links heb laten liggen na de toch wel wat negatieve reviews, maar ik er vorige week aan begonnen ben op de ps4pro omdat ie bij PS+ gratis zat..

    En eerlijk gezegd snap ik de negativiteit rondom deze game niet echt heel erg, toegegeven dat het niet de meest originele game ever is, hij is zeker zeer vermakelijk en ziet er top uit op de ps4(pro), zeker wanneer de grote hordes zombies achter je aan komen, dan wordt het wel peentjes zweten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 31 mei 2021 11:48
    @ali3n8tor is gewoon een goede game en heb hem destijds ook met veel plezier gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 31 mei 2021 11:59
    @ali3n8tor Ik geloof dat de lagere cijfers destijds voornamelijk kwamen omdat het technisch een rommeltje was, wat ze sinds de release aardig gefixt hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FlorisdeBijl

    • 31 mei 2021 12:02
    @ali3n8tor Dit artikel gaat alleen over de kwaliteit van de overzetting naar pc, voor een volledige review verwijs ik je graag naar recensie die Michel destijds heeft geschreven https://gamer.nl/artikelen/review/days-gone-is-een-veilige-game-in-een-onveilige-spelwereld/

    Wat mij betreft is het absoluut de moeite waard om hem alsnog te halen als je hem aanvankelijk links hebt laten liggen. De matige reviews bij de lancering kwamen vooral door de bugs en gebrek aan replayability, die problemen zijn inmiddels opgelost door een reeks patches, extra content en new game+.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 31 mei 2021 21:57
    @FlorisdeBijl
    De toevoeging is strict genomen Screen Space Global Illumination.
    Vergelijkbaar met Screen space reflections.
    Maar in feite Raytracing van de schermruimte ipv de game wereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 31 mei 2021 12:08
    @redactie: een game kan geen rolmodel zijn. Rolmodellen zijn mensen. Schoolvoorbeeld, dat kan wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 31 mei 2021 12:09
    Net zoals Death Stranding, is dit dus ook een goede port. Erg fijn om te weten. Ik zit al lang na te denken om hem aan te schaffen, namelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 31 mei 2021 12:52
    Deze game draait makkelijk op mijn ryzen 5 4600g apu met 16gb geheugen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • The_Scratcher

    • 31 mei 2021 13:02
    Ben toch wel erg nieuwsgierig nu naar deze. Heb hem zelf ook een beetje links laten liggen door de vele matige reviews dus daarom ook maar niet aangeschaft toen ie naar PC kwam. Misschien toch maar eens overwegen dan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Impulzer

    • 2 juni 2021 16:20
    @The_Scratcher dit is een absolute aanrader. Ik heb 'm toevallig gisteren uitgespeeld, na vele uren speelplezier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 31 mei 2021 18:34
    De game draait inderdaad soepel maar dat mag ook wel, aan alles zie en merk je dat het toch al wat gedateerd is.

    Voor echt goede ports moet je toch echt bij nixxes zijn en komen nog uit Utrecht ook. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 31 mei 2021 23:04
    jah gamen op 5120x1440…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 1 juni 2021 12:30
    Ik heb sinds kort een ps5 en had deze game net gekocht op de pc. Dus ik kan redelijk vergelijken, echter ik heb wel een goeie pc 2080ti snelle ssd etc etc etc, maaaaar ik heb een 1440p scherm zonder hdr 144hz gsync.

    Naast mijn ps5 uiteraard ook een nieuwe tv, Neo qled 65QN92A samsung met 120hz freesync met hdr 4k. En wow wat is dat HDR vet, en uiteraard ook de kleuren etc. Die kleine puntjes dat de game net ff tikkie scherper is op pc is totaal niet boeiend vergeleken met de kleuren en hdr die van je scherm komen. Een goeie monitor voor je pc is bijna net zo duur als je tv, maarja wie koopt er een monitor van 2000 of meer voor je computer…. Met psplus abbo is de game gratis op ps5 dus ik speel hem nu op de ps5 en vermaak mij prima en geniet van de licht effecten in tunnels en in het donker of juist het felle dag licht.

    Naast de ervaring is lekker op de bank zitten ook super chill. Ik ben weer console fan geworden, althans nu ffies :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.