Day of Defeat | Gamer.nl

"Nach vorn" schreeuwt de Unteroffizeir, kogels vliegen om me oren, granaten ontploffen links en rechts van me, maar veilig bereik ik het blok beton wat als een groot schild mij beschermt. Het is de Tweede Wereldoorlog en er wordt om elke meter geknokt. De Unteroffizeir gebaard me naar het volgende huis te lopen. Zonder om te kijken ren ik naar het kapot geschoten huis toe waar ik ondanks verwoede pogingen van de Engelse sluipschutters veilig aankom. Mijn vlucht naar het huis is echter gadegeslagen door een Engelse soldaat die naast het huis lag, de beste man probeert me te verra en, maar is geen partij voor mijn sub-machine gun en ik leg hem snel om. Op de bovenste verdieping staat een sluipschutter geconcentreerd naar buiten te kijken, hij heeft me niet gehoord. Twee kogels zorgen ervoor dat ie nooit meer wat zal horen. Voorzichtig begeef ik me naar het raam om zo overzicht te krijgen op de Engelse posities waar een aantal vijandelijke soldaten zich schuil houden. Helaas ben ik zelf ook gezien, hoor ik de knal en val ik ter aarde. Welkom in de wereld van Day of Defeat, na Counter-Strike de populairste Half-Life mod. En succes moet je te gelde maken dachten ze bij Activision, want na winkelversies van Gunman Chronicles, Counter-Strike en de Unreal Tournament mod Tactical Ops is Day of Defeat de volgende titel in dit bijzondere gezelschap van commerciele mods.

Hans geeft een high-five

Day of Defeat is een tactische/teamplay gebaseerde first person shooter die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Spelers kunnen kiezen uit twee partijen, de Amerikanen/Engelsen en de Duitsers. Elk land heeft een aantal verschillende kla en waaruit gekozen kan worden voordat men kan beginnen met spelen. Het spel kent twee gametypes, namelijk territorial control, waarbij een aantal vlaggen veroverd moeten worden en Capture/Destroy, waarin de teams aparte opdrachten hebben die uitgevoerd moeten worden. Hierbij kun je denken aan het opblazen van kanonnen tot het veroveren van een brandstrof truck.

Day of Defeat is een multiplayer only game en moet dus via LAN of Internet gespeeld worden. Het spel beschikt over een in-game browser waarmee je makkelijk andere games kunt vinden. Iets wat geen probleem zou moeten zijn, want op een doordeweekse avond waren er zo'n 600 servers online. Haal je hier de volle, lege en met wachtwoord beveiligde servers af dan bleven er nog zo'n 130 over. De in-game browser is voorzien van een filter waarin je op een aantal zaken kunt filteren, zoals de eerder genoemde punten. Hierdoor kun je vrij eenvoudig kijken of er een server van je gading online is.

Heb je eenmaal een server gevonden dan moet je eerst een land kiezen, gevolgd door een kla e. De allies kennen de volgende kla es: Rifleman, Staff and Master Sergeant, Support Infantery, Sniper, Machine gunner en Allied Paratroops (deze verschijnen alleen op "para" maps). De Duitsers moeten het doen met Grenadier and Sto trupe, Unteroffizeir, Sturmtruppe, Scharfschuetze, MG-schutze en de Fallschrimjager (Duitse paratroops). Elke kla e heeft naast een eigen model zijn eigen wapen.

Om het geheel realistisch te maken kun je niet onbeperkt kogels koppen en heb je te maken met uithoudingsvermogen. Bunnyhoppers en andere kikkers zijn dan ook snel uitgeput, iets wat je ook merkt in bijvoorbeeld het springvermogen.

Altijd handig voor het subtiele werk