Jak and Daxter is een succesvolle platformgame franchise op de Playstation 2. Het duo, met krijger Jak en zijn helpende hand Daxter, leek onafscheidelijk. Niet dus, want Daxter gaat nu koppig zijn eigen weg. Daarvoor heeft hij een systeem gevonden dat goed bij zijn formaat past. Gewapend met een elektronische vliegenmepper gaat Daxter op jacht naar insecten op de Playstation Portable.

Echt gescheiden zijn ze niet qua games, want Daxter borduurt voort op een verhaal uit een vorig Jak and Daxter spel. Wanneer Jak gevangen wordt, weet Daxter net te ontsnappen. Later bevrijdt hij Jak weer, maar in de tu entijd heeft Daxter zelf ook het een en ander beleefd. Het kleine rode beestje heeft het concentratievermogen van een goudvis, waardoor hij de redding van Jak wat opzij zet voor andere zaken. Hij krijgt een baantje bij een insectenverdelger die failliet dreigt te gaan. Naast Jak moet er dus een geheel bedrijf gered worden van de ondergang. Van zijn baas krijgt Daxter een elektronische vliegenmepper om de aanval op de insecten aan te gaan.

Daxter is op het eerste gezicht een vrij simpele platformer. Er kan gesprongen en met een enkele knop aangevallen worden. Vind je weg door grote gebieden en plet daarbij zoveel mogelijk metalen insecten in allerlei vormen en maten. Hoewel hiermee het spel wel samengevat is, schuilt er meer achter Daxter. Sony heeft duidelijk zijn best gedaan om hier een kwaliteitsproduct neer te zetten. En met veel afwi eling en humor is Daxter een erg leuk spel geworden.

Via verschillende opdrachtgevers krijgt Daxter mi ies om insecten te doden in de stad. Daxter wordt dan opgetrommeld om in bijvoorbeeld een hotel, een bar of een mijn te vechten met zijn vliegenmepper. Al snel krijg je ook nog een vergifspuit waarmee insecten te verlammen zijn. Door de speelsheid van Daxter vindt hij echter ook nog een manier om een stukje te vliegen door de spuit naar beneden te richten. Later krijgt de spuit nog extra kracht door een aantal upgrades. Denk hierbij aan meer vuurkracht en meer vliegvermogen.

De gameplay zorgt echter voor nog meer afwi eling in het spel. Het vechten gebeurt meestal lopend en springend, maar je bent ook genoeg met voertuigen bezig. Zo kun je tu en de mi ies door met een scooter door de stad racen. Er zijn ook volledige mi ies met voertuigen, waarbij je gif moet lozen met een snelle wagen om planten te redden. Ook zal je soms met de zoon van je baas in een groter voertuig de strijd aan moeten gaan met nog grotere insecten.

Bij het verslaan van de insecten kun je eieren verzamelen, en als je het spel uitgespeeld hebt is het mogelijk alsnog terug gaan en die eieren verzamelen. Er zijn twee kleuren eieren, de gele krijg je van de insecten en zorgen voor extra motivatie om alle insecten uit te moorden. Door het spel heen zijn er ook rode eieren te vinden welke droomlevels unlocken. In deze levels speelt Daxter een filmscène na. Bijvoorbeeld uit The Matrix, The Lord of the Rings of Braveheart. Het gaat hier puur om behendigheid pelletjes in een filmsetting, maar je krijgt bij het voldoen van de scène een extraatje in het spel, zoals extra health of een nieuwe move.

Wat vooral opvalt bij Daxter is dat het speelt, oogt en afgewerkt is als een Playstation 2 spel. Je mag verwachten dat er voor de PSP producten afgeleverd worden die het systeem recht doen, maar in de praktijk blijkt dit helaas niet altijd het geval. Daxter zet dan ook een nieuwe standaard voor kwaliteit. Het spel laat eindelijk eens zien waar de PSP allemaal toe in staat is. Zo is het spel grafisch top en zit het spel vol met grote uitgebreide gebieden. Leuk detail is dat er geen laadtijden in het spel zitten. Dit gebeurt door draaiende deuren die soms eventjes op zich laten wachten. Het geeft een gevoel van een vrije open wereld. De stemmen en de muziek zijn ook allemaal van goede kwaliteit.

Daxter heeft zelfs een multiplayercomponent waarbij verschillende insecten het tegen elkaar uitvechten. In het spel kun je nieuwe insecten verzamelen, om dan tegen anderen te laten vechten in een soort turn-based gevecht. Beide spelers kiezen elke ronde een aanval die dan uitgevoerd wordt. Welk insect het eerst dood is heeft verloren. Erg simpel en het is eigenlijk niet meer dan een leuk extraatje.

De Jak and Daxter games zijn een succes, maar Daxter kan het ook heel goed zelf redden op de Playstation Portable. Daxter is een kwaliteitsproduct geworden, dat garant staat voor veel plezier. De goede afwerking, de humor, de graphics en de afwi eling in de gameplay maken iets bijzonders van het spel. Daxter is een leuke platformer en een van de betere games voor de PSP op het moment.