Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder | Gamer.nl

Hoewel het adventuregenre lang niet meer zo populair is als vroeger,betekent dit niet dat het genre dood is. Games als de SherlockHolmes-serie houden het genre overeind, en ook de Nederlandse uitgeverLighthouse Interactive doet zijn best om een aantal aardigeadventuregames te verspreiden. Pas was het nog Operation Wintersum, ennu is het de beurt aan Darkne Within: In Pursuit of Loath Nolder.

Darkne Within is een adventure geïnspireerd door de boekwerken vanH.P. Lovecraft. Dit betekent dat het niet de zoveelste thriller offantasievolle ongein is, maar echt een horrorverhaal vol occulte zakenen spannende gebeurteni en. Het spel is een rasechte point-and-clickadventure, dus met enkel je muis klik je vanuit een first-personperspectief waar je heen wil lopen en verder klik je op alles wat losen vast zit om te kijken of je er iets mee kunt doen. Vrij statischegameplay dus, maar hoe krijg je daar spanning in?

Ontwikkelaar Zoetrope Interactive is hier bijzonder goed in geslaagd.Om dit duidelijk te maken een situatieschets ergens uit het begin vanhet spel. Je personage slaapt na een lange zware dag, maar 's nacht chrikt hij wakker omdat er aan de deur van zijn appartement wordtgeklopt. Na de slaap uit zijn ogen gewreven te hebben, merkt hij datzijn radio aanstaat. Die had hij toch nooit aan gedaan? Zuchtend ensteunend loopt hij naar de deur, maar bij het open doen staat erniemand in de gang. Tevens is de hele gang van het appartementencomplexdonker behalve het lichtje boven jouw deur. Je besluit maar weer naarbed te gaan. Eenmaal bij je bed aangekomen blijkt je radio weer aan testaan, maar op het moment dat je het ding uitzet wordt er weer op jedeur geklopt. Nogmaals ga je kijken wie het is, en nogmaals is erniemand te vinden. Je doet de deur dicht en plots staat er iemand bijje in de gang. Hij komt dichterbij en flits! Je wordt wakker in eensoort ziekenhuis..

Zoetrope heeft met de beperkte middelen die het spel heeft prima diespanning op weten te weken. Door het spel heen word je op de stuipengejaagd door geluiden, de sfeer van de omgevingen en de paniekerigereacties van de hoofdpersoon. Langzaam lijk je gek te worden, en dathelemaal door de bizarre nachtmerries die je 's nachts plagen. Op eengegeven moment weet je zelfs niet meer of iets nou in je dromen of inhet echt gebeurt.

Het verhaal draait deze keer om een detective, jij dus, die weer eenseen ordinaire moord moet oplo en. Wat op het eerste ogenblik lijkt opeen dertien in een dozijn moord, blijkt toch net wat ingewikkelder inelkaar te zitten. Een andere detective, Loath Nolder, is al eerder aandezelfde zaak gezet. Plots verdween hij voor vijf jaar naar Afrika,waarna hij terugkwam met een mysterieuze huidaandoening en eeninnerlijke transformatie. Door bepaalde omstandigheden is Loath Noldernu hoofdverdachte in de moordzaak geworden en is het jouw taak omNolder op te sporen.

Eternal Darkne biedt drie 'moeilijkheidsgraden', en dat gebeurt nietvaak in het genre. In de Standard mode kun je hints krijgen zodra zebeschikbaar zijn, en krijg je de keuze om documenten automatisch teonderzoeken voor hints. Je kunt ook gewoon zelf bepaalde woorden indocumenten onderstrepen en je personage er over na laten denken. In deDetective mode krijg je die hints pas als je een tijdje vast zit enmoet je gewoon zelf opzoek naar hints in de documenten, maar krijg jewel te zien hoeveel hints er in een document verborgen zitten. Met deSenior Detective mode krijg je geen hints en je krijgt zelfs niet teweten hoeveel hints er in een document kunnen zitten. Dit betekent inde praktijk dat je alles in de documenten gaat onderstrepen, omdat jegeen hint wil mi en.

In het inventari cherm kun je vervolgens van alles combineren. Nietalleen voorwerpen, maar ook gedachtes en hints kun je samenvoegen zodatje personage weer nieuwe conclusies kan trekken. Dit komt ervoornamelijk op neer dat je elke combinatie wel probeert, want stel datje wat mist. Er is heel veel in het spel te lezen en te doen, en met depuzzels ben je vaak erg lang bezig om uit te vogelen wat je moet doen.Hierdoor ben je lang met het spel bezig, maar dit gaat wel ten kostevan de spanning. Het verhaal vordert namelijk erg langzaam en zo raakje er nooit helemaal in.

Wat ook jammer is, is dat de puzzels niet altijd even logisch zijn. Hetkomt er dus voornamelijk op neer dat je elke optie probeert en dan ishet nog maar afwachten of je een eindje terug niet iets vergeten bent.Hierdoor is de kans groot dat je nog regelmatig vast blijft te zettenen juist op die momenten zijn er geen hints beschikbaar.