Hoewel het adventuregenre lang niet meer zo populair is als vroeger, betekent dit niet dat het genre dood is. Games als de Sherlock Holmes-serie houden het genre overeind, en ook de Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive doet zijn best om een aantal aardige adventuregames te verspreiden. Pas was het nog Operation Wintersum, en nu is het de beurt aan Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder.

Darkness Within is een adventure geïnspireerd door de boekwerken van H.P. Lovecraft. Dit betekent dat het niet de zoveelste thriller of fantasievolle ongein is, maar echt een horrorverhaal vol occulte zaken en spannende gebeurtenissen. Het spel is een rasechte point-and-click adventure, dus met enkel je muis klik je vanuit een first-person perspectief waar je heen wil lopen en verder klik je op alles wat los en vast zit om te kijken of je er iets mee kunt doen. Vrij statische gameplay dus, maar hoe krijg je daar spanning in?

Ontwikkelaar Zoetrope Interactive is hier bijzonder goed in geslaagd. Om dit duidelijk te maken een situatieschets ergens uit het begin van het spel. Je personage slaapt na een lange zware dag, maar 's nachts schrikt hij wakker omdat er aan de deur van zijn appartement wordt geklopt. Na de slaap uit zijn ogen gewreven te hebben, merkt hij dat zijn radio aanstaat. Die had hij toch nooit aan gedaan? Zuchtend en steunend loopt hij naar de deur, maar bij het open doen staat er niemand in de gang. Tevens is de hele gang van het appartementencomplex donker behalve het lichtje boven jouw deur. Je besluit maar weer naar bed te gaan. Eenmaal bij je bed aangekomen blijkt je radio weer aan te staan, maar op het moment dat je het ding uitzet wordt er weer op je deur geklopt. Nogmaals ga je kijken wie het is, en nogmaals is er niemand te vinden. Je doet de deur dicht en plots staat er iemand bij je in de gang. Hij komt dichterbij en flits! Je wordt wakker in een soort ziekenhuis..

Zoetrope heeft met de beperkte middelen die het spel heeft prima die spanning op weten te weken. Door het spel heen word je op de stuipen gejaagd door geluiden, de sfeer van de omgevingen en de paniekerige reacties van de hoofdpersoon. Langzaam lijk je gek te worden, en dat helemaal door de bizarre nachtmerries die je 's nachts plagen. Op een gegeven moment weet je zelfs niet meer of iets nou in je dromen of in het echt gebeurt.

Het verhaal draait deze keer om een detective, jij dus, die weer eens een ordinaire moord moet oplossen. Wat op het eerste ogenblik lijkt op een dertien in een dozijn moord, blijkt toch net wat ingewikkelder in elkaar te zitten. Een andere detective, Loath Nolder, is al eerder aan dezelfde zaak gezet. Plots verdween hij voor vijf jaar naar Afrika, waarna hij terugkwam met een mysterieuze huidaandoening en een innerlijke transformatie. Door bepaalde omstandigheden is Loath Nolder nu hoofdverdachte in de moordzaak geworden en is het jouw taak om Nolder op te sporen.

Eternal Darkness biedt drie 'moeilijkheidsgraden', en dat gebeurt niet vaak in het genre. In de Standard mode kun je hints krijgen zodra ze beschikbaar zijn, en krijg je de keuze om documenten automatisch te onderzoeken voor hints. Je kunt ook gewoon zelf bepaalde woorden in documenten onderstrepen en je personage er over na laten denken. In de Detective mode krijg je die hints pas als je een tijdje vast zit en moet je gewoon zelf opzoek naar hints in de documenten, maar krijg je wel te zien hoeveel hints er in een document verborgen zitten. Met de Senior Detective mode krijg je geen hints en je krijgt zelfs niet te weten hoeveel hints er in een document kunnen zitten. Dit betekent in de praktijk dat je alles in de documenten gaat onderstrepen, omdat je geen hint wil missen.

In het inventarisscherm kun je vervolgens van alles combineren. Niet alleen voorwerpen, maar ook gedachtes en hints kun je samenvoegen zodat je personage weer nieuwe conclusies kan trekken. Dit komt er voornamelijk op neer dat je elke combinatie wel probeert, want stel dat je wat mist. Er is heel veel in het spel te lezen en te doen, en met de puzzels ben je vaak erg lang bezig om uit te vogelen wat je moet doen. Hierdoor ben je lang met het spel bezig, maar dit gaat wel ten koste van de spanning. Het verhaal vordert namelijk erg langzaam en zo raak je er nooit helemaal in.

Wat ook jammer is, is dat de puzzels niet altijd even logisch zijn. Het komt er dus voornamelijk op neer dat je elke optie probeert en dan is het nog maar afwachten of je een eindje terug niet iets vergeten bent. Hierdoor is de kans groot dat je nog regelmatig vast blijft te zetten en juist op die momenten zijn er geen hints beschikbaar.