Dangerous Golf | Gamer.nl

Dangerous Golf | Gamer.nl

Voor veel spelers is Burnout niet zozeer een racegame als wel een ongelukkensimulator. Het op elkaar laten knallen van duizenden kilo’s staal en in slow motion de verwoesting vanuit verschillende hoeken bekijken is heel bevredigend. Een aantal ontwikkelaars van Burnout begon onlangs een eigen studio en probeert opnieuw te scoren met verwoestingsporno. Deze keer geen snelle raceauto’s in de hoofdrol, maar een golfbal.

Dangerous Golf

Het idee achter Dangerous Golf is heel eenvoudig: verwoest zoveel mogelijk voorwerpen in een kamer met een golfbal. Dat is alles. Hoe hoger de schade, hoe hoger de score. Lukt het niet om uiteindelijk de bal in de hole te putten, wordt de score gehalveerd. De eerste slag is een gewone mep. Als je daarmee voldoende kapotmaakt, is je tweede slag een ‘smashbreaker’, wat betekent dat je de bal in de lucht kunt bijsturen om nog meer dure voorwerpen te raken.

Er zijn ook power-ups zoals bommen te vinden in de levels, waarmee je nog meer spullen stuk kunt maken. Het spel simuleert de ravage heel gedetailleerd. Raak je een champagnefles, dan schiet de kurk weg, die weer andere dingen kan raken. Staat je bal in brand, dan kun je ook nog deuren openen die anders gesloten bleven, om in andere kamers nog meer te verwoesten.

Het is in eerste instantie heel bevredigend om een dienblad vol dure glazen in scherven op te zien gaan. De slow motion-explosies en het rondvliegende puin zijn inderdaad verwoestingsporno van hoog niveau. Helaas is de game onder al dit grafisch geweld niet leuk.

Dangerous Golf

Tempo

Het eerste wat opvalt zijn de lange laadtijden. Elke keer als je een level in gaat zit je ettelijke seconden duimen te draaien. Erger nog: als je hetzelfde level nog een keer wilt spelen om je score te verbeteren moet je weer wachten. De laadtijd is dan weer net zo lang. Dit is eigenlijk al een definitieve nagel in de doodskist van deze partygame (je kunt hem ook co-op met een groep tegen elkaar spelen). Het voltooien van een level duurt hooguit een minuut of twee, maar meestal korter. Omdat de ervaring snel en explosief is, is de wachttijd daarna dubbel zo irritant. Net als je de smaak te pakken hebt, moet je weer wachten.

Wachten moet je trouwens ook als het level geladen is. Het spel staat er op om eerst een fly-by te doen van het level en de camera beweeg daarbij enorm traag. Je kunt de fly-by overslaan, maar ook dat duurt enkele seconden. Dan weer een scherm met spelregels en dan pas, weer enkele seconden later, kun je eindelijk meppen.

Dangerous Golf
Dangerous Golf

Het is onbegrijpelijk dat de makers een spel hebben gemaakt dat valt of staat bij instant plezier, en er dan zoveel snelheidsdrempels in plaatsen. Al die kleine pauzes halen namelijk echt alle lol eruit. Op het moment dat je merkt dat je constant ongeduldig op X aan het drukken bent omdat het maar niet wil opschieten, weet je dat er iets mis is met het tempo van het spel.

Frustratie

Een ander mysterie is de besturing. Hoe is het mogelijk dat een spel met zulke minimale controls zo slecht speelbaar is? Het lijkt zo eenvoudig: door de linker stick naar voren te duwen schiet je de bal. Met de rechter stick bestuur je de camera, of als je een smashbreaker hebt, de bal. Tijdens de smashbreakers heb je echter geen controle over de camera zodat je in alle chaos soms de bal niet kunt zien. Vaak is het niet duidelijk welke kant je op beweegt. En dan helpt het ook niet dat je tijdens alle explosies en vernietiging niet meer weet waar in het level de hole is, of waar de speciale doelwitten of power-ups zich bevinden.

Dangerous Golf

Er is ook geen enkele hulp bij het uiteindelijke putten van de bal. Als je aan de ene kant van de keuken ligt, met een groot kookeiland in het midden, en je dus niet rechtstreeks naar de hole kunt schieten, is het onmogelijk om in te schatten hoe je de shot dan uiteindelijk wel kan maken. Het is dan gewoon blind schieten en hopen dat je raak schiet. Er is geen vaardigheid hier, alleen domme mazzel.

Dangerous Golf zou een geweldige screen saver kunnen zijn. Dromerig staren naar een golfbal die in slow motion dure kamers in puin legt. Heerlijk. Maar als spel is het een frustrerende en uiteindelijk zinloze bezigheid.