Dance Central 2 | Gamer.nl

Dance Central 2 | Gamer.nl

Dance Central-ontwikkelaar Harmonix liet met het eerste deel zien hoe fantastisch Kinect je lichaam kan registreren. En tot nu toe is het slechts weinig dan pellen gelukt om diezelfde ervaring te bieden. In Dance Central dans je voor de Kinect-camera je virtuele dansleraar na zonder dat je afgeleid wordt door de videoclip. In het tweede deel Dance Central draait het niet meer om jou als solo-danser, maar probeer je je plekje te veroveren in een crew of dans je tegelijk met je huisgenoot, vriend, vriendin of familielid.

Het menu werkt gemakkelijk en is net als in het eerste deel erg duidelijk. Je kunt lekker gaan dansen, even fitne en of een crewuitdaging kiezen. Fitne is niets meer dan twintig minuten of meer achter elkaar dansen om calorieën te verbranden. Door te beginnen met het simpelweg dansen op wat deuntjes, kun je meteen zien welke muziek het spel te bieden heeft. Onder meer  DJ Got Us Fallin' In Love van Usher en Pitbull zitten in de game, maar ook oudere nummers  waar geen mens op kan stilzitten zijn van de partij, zoals bijvoorbeeld Get Ur Freak On van Mi y Elliott, Baby Got Back van Sir Mix-A-Lot en My Prerogative van Bobby Brown.

Net als in het eerste deel, worden we tweemaal op nummers van de jongste popprinses Lady Gaga getrakteerd. Haar muziek is verwerkt in een lekkere mix, die net als in het eerste deel iets naar hiphop helt. Bovendien zijn het geen eentonige liedjes, waardoor je ze graag nog een keer danst om nog net die vijfde ster te behalen.

Weg met de verplichting

Het is sowieso nog altijd leuk om in je eentje te dansen, want de danspa en zijn zo prettig met elkaar verbonden en Kinect pakt je bewegingen zo goed op, dat je maar wilt blijven doorgaan. Vroeger zag Kinect benen en armen sporadisch over het hoofd door bijvoorbeeld sieraden, maar dat lijkt nu voorbij. Er zitten zelfs grappige hoofdbewegingen in, waardoor je nu echt al je spieren gebruikt.

Gelukkig wordt het eerst leren van de dansjes je niet meer zo opgelegd zoals in het eerste deel, waarin het de eerste keuze in het menu was. Het voelt minder verplicht omdat het niet meer heel prominent bovenaan in het menu staat en je kunt zelfs kiezen of je het totale nummer wil leren of slechts bewegingen waar je moeite mee hebt. Wedden dat Britney er niet zo makkelijk vanaf komt bij haar choreograaf?

Die vrijblijvendere dansles met verschillende varianten is een groot voordeel, want soms was het aardig irritant om drie keer dezelfde beweging te moeten maken tijdens twaalf verschillende dansroutines. Helemaal als Kinect je niet helemaal lekker las en je alleen daardoor vaker moest doen. Dansles is sowieso minder nodig in Dance Central 2, omdat de eenvoudigste modus een stuk makkelijker is dan eerder. Je kunt eigenlijk elk dansje direct al meedoen, waardoor Dance Central 2 meer geschikt wordt als partygame. Een grote plus voor als je de game ‘even’ wilt spelen met bekenden, al is er eigenlijk geen excuus nodig om de game te starten als er mensen over de vloer zijn.

Maar ook in je eentje beleef je veel plezier aan de bewegingen in het tweede deel. Zeker de 'normaal'- en 'moeilijk'-modi weten met de moeilijke pa en uit te dagen, met name in uptempo-nummers. De danspa en zijn  regelmatig gebaseerd op de songtekst, zoals een salueer-beweging bij het woord 'captain' in Rude Boy van Rihanna. Er is een leuke mix gemaakt tu en nieuwe bewegingen en oude bekenden, zoals de 'park'-stuurbeweging uit Drop It Like It's Hot en de Warrior-beweging uit Can't Get You Out of My Head uit de eerste Dance Central.

Niet zo van het jubelen

Die bewegingen uit het eerste deel heten nu grotendeels anders, want in tegenstelling tot zijn voorganger, speel je Dance Central 2 in het Nederlands. Dat helpt het beter begrijpen van de bewegingen als ze elkaar snel opvolgen. Zo kun je je vast wel iets voorstellen bij 'Kweenie' of 'Draaiende wielen'. Echter betekent het ook dat de dansleraren hun uitsmijters in het Nederlands doen. 'Ik ben helemaal chill, zo doen we dat gewoon' haalt de coolheid van je leraar na al die vette moves aardig naar beneden. Om over 'ik ben niet zo van het jubelen, maar nu mag je je zegerondje maken' maar te zwijgen...

Aan de andere kant zetten de citaten wel aan tot verder spelen. Vooral in de nieuwe crewuitdaging-modus, waarin crews jou en elkaar proberen te intimideren met woorden. Zo zeggen de dansleraren dat ze zin hebben in de afterparty of dagen ze elkaar uit voor de dans. In die Crewuitdaging-modus moet je voor bepaalde liedjes zoveel mogelijk sterren halen, om je zo bij een crew te voegen. In Dance Central 1 was dat er in de gewone dansmodus, waarbij je na vijf nummers goed te hebben gedaan, een samenvattende dansroutine vrijspeelde. Nu krijg je geen samenvatting, maar een nieuwe uitdaging van de crew.

Loose hangende surfdudes

Je doet in de crewuitdaging auditie om je aan te sluiten bij een crew als Riptide, Lu$h Crew of Flash4wrd. Je kiest een crew, danst negen nummers en moet zoveel indruk op ze maken. Uiteraard hebben de crews allemaal zo hun eigen dansvoorkeuren; zo zitten er bij Riptide loose hangende surfdudes en bij Flash4wrd stoere hiphoppers. En zijn er ook dansleraren in de crews te vinden die in het eerste deel voortkwamen, waaronder de charmante Mi Aubrey met het rode haar.

Alles is tot in de puntjes uitgewerkt en dat zie je. Harmonix is er vooral trots op dat Dance Central 2 niet alleen een 2 in de naam heeft omdat het een opvolger is; je kunt eindelijk met zijn tweeën tegelijk dansen. Zoals in alle sportgames kan het wat gevaarlijk zijn om in een duo te bewegen voor de televisie, maar in Dance Central 2 vallen botsingen erg mee. Alleen bij bewegingen zoals de 'vogel' in 'Like A G6', waarbij de armen helemaal gespreid worden, zul je even moeten oppa en, tenzij je je partner wil saboteren natuurlijk.

Er is een veel leukere manier om het je danspartner moeilijk te maken en dat is als je niet voor het gewone dansje gaat, maar voor de dancebattle. Hierbij dans je het nummer met zijn tweeën, maar wordt er af en toe een solo-stukje ingezet. En het leukste zijn de speciale stukken waarin je ieder zelf mag kiezen welke danspasjes je nadoet. Hierbij komen vier flash cards (waarop de bewegingen die je moet doen staan weergegeven) in beeld en krijg je punten wanneer je er eentje voltooit. De gouden tellen vier keer en zijn daarom een goede manier om meer punten binnen te halen dan je dansrivaal.

Foutjes

Als je toch weer even alleen speelt, pas dan op als er iemand door het beeld loopt. Gebeurt dit terwijl je in het menu zit, dan wil de game af en toe haperen. Het spel loopt dan niet zodanig vast dat de Xbox een reset nodig heeft, maar het lijkt er voor een paar seconden wel op. Een jammerlijk schoonheidsfoutje, dat extra opvalt omdat de rest van het spel zo goed in elkaar zit. Zelfs de link met het eerste deel is fantastisch, omdat je voor vierhonderd Xbox Live-punten alle nummers uit die game kunt downloaden.

Eigenlijk heb je daarmee dus twee games in één, wat in het geval van een verslavende dansgame als Dance Central 2 niet ongelegen komt. Je kunt al uit veel nummers kiezen, maar als je ook nog alle tracks uit het eerste deel hebt, dan kun je dansen tot je kruipend van spierpijn afdruipt naar de bank.