Custom Robo Arena | Gamer.nl

It's morphing time! Dat was de kreet die bij het spelen van CustomRobo Arena de hele tijd door mijn onderbewustzijn heen schalde. Het spel draaitnamelijk om gevechten tu en robotjes die je, mits je de juiste onderdelen weette verzamelen, helemaal naar eigen smaak kunt pimpen en uitbreiden. Bovendien heeft men ook nog wat RPG-elementenaan het geheel toegevoegd, waardoor de gelijkenis met Pokémon overduidelijk is.Go Go Power Ran…uuhm, Custom Robo's!

De Custom Robo-reeks dateert uit het tijdperk van de goedeoude Nintendo 64. Het spel kreeg goede kritieken en verkocht naar behoren,vooral in Japan dan. Wat later verschenen de robotjes ook op de GameCube, maarkenden ze heel wat minder succes op de paarse kubus en verdwenen al snel onderaanin de budgetbak bij de lokale gameboer. Nu, anno 2007 heeft Nintendo beslotendat het tijd werd om hun oude reeks nog eens van onder het stof vandaan tehalen en naar de DS te brengen. Een leuk idee, maar uiteindelijk blijkt tochdat de reeks wat saai begint aan te voelen en de gelijkenis tu en Pokémon meets Power Rangers kwalitatief nietecht opgaat. Om te beginnen heeft men Custom Robo Arena voorzien van eenverhaal dat we al zoveel keer hebben zien opduiken dat het lachwekkend begintte worden. Het hoofdpersonage (dat zelf nooit wat te zeggen heeft) is netverhuisd en komt terecht in een buurt waar hij helemaal niemand kent. Hij moetnaar een vreemde school gaan, moet de stad nog leren kennen en heeft totovermaat van ramp niemand om over zijn favoriete hobby te praten: CustomRobo's. Gelukkig loopt hij meteen twee barmhartige studenten tegen het lijf diezich over hem willen ontfermen en een rondleiding door de school en de buurtwillen geven. Al snel komen we te weten dat de twee verse vriendjes ookhelemaal in de ban van Custom Robo's zijn en dat ze maar al te graag een teamme je willen vormen om mee te doen aan het Custom Robo Tournament, zeg maar dePokémon League, maar dan met robots.Je ziet het al aankomen, gaandeweg zul je het moeten opnementegen allerlei personages om zo uiteindelijk de Meester der Custom Robo's teworden en een luilekker leventje te leiden op een of ander tropisch eiland. Datlaatste heb ik verzonnen om het spel toch nog wat kleur te geven, de verhaallijnweet namelijk op geen enkel moment te boeien. Om de verveling compleet te makenheeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om het hele spel in dagen op te delen, metals gevolg dat je s'avonds telkens weer naar huis moet gaan om aan hetavondeten deel te nemen (en de bijhorende typische smalltalk moet aanhoren) om daarna je bed in te kruipen om devolgende dag elke keer weer naar school te vertrekken. Tijdens deze steedswederkerende cyclus kom je geen noemenswaardige ontwikkelingen in het verhaaltegen en komt het systeem dus al snel je strot uit. Maar goed, gelukkig zijn erzo nu en dan ook nog eens wat gevechten aanwezig in het spel. Confrontaties tu en de bezitters van Custom Robo's gebeurenin een speciaal daarvoor ontworpen arena. Gelukkig is deze op magische wijze inklapbaarzodat iedereen zijn eigen slagveld altijd bij de hand heeft. Wanneer je met jetegenstander overeengekomen bent om een potje te doen, haal je je Custom Roboboven en maak je hem op om aan het gevecht te beginnen. Je stuurt je robotechter niet hals over kop het veld op, het is de bedoeling dat je eerst watgaat sleutelen aan allerlei onderdelen. Een van de grootste gameplayelementenbestaat namelijk uit het verzamelen en monteren van allerlei verschillende wapens,gaande van bommenwerpers tot jetpacksdie allemaal hun eigen sterken en zwakten hebben.Het monteren van nieuwe onderdelen doe je via eenoverzichtelijk menuutje dat voor elk gevecht opgeroepen kan worden. Wanneer jetegenstander bijvoorbeeld in het bezit is van een robot die erg snel is, dan rustje je eigen Custom Robo het beste uit met een wapen dat tegen een hoge snelheidraketten kan afvuren. Het spijtige is echter dat het vaak niet nodig is om deonderdelen van je robot aan te pa en naargelang de kenmerken van je vijand,door op wat knoppen te rammen kom je vaak ook al ver. Het spel is dan ookduidelijk gericht op een ietwat jongere doelgroep waardoor demoeilijkheidsgraad nooit de pan uit zal swingen. Erg grappig is dat je na een aantal gevechten je Custom Robomoet voorzien van een poetsbeurt. Door het stof en de rook die vrijkomt tijdenseen gevecht worden alle onderdelen namelijk vuil en zal je robot na verloop vantijd minder goed gaan presteren. Het schoonmaken doe je door via hettouchscreen met de stylus een vodje over de vuile onderdelen te wrijven. Doe jehet goed, dan laat het spel je dat weten door je robot lekker te laten blinken.Het is spijtig dat men niet meer van deze toevoegingen in het spel heeftgestopt, het mag dan wel een nutteloze bezigheid lijken om je robot te kuisen,maar dit soort 'minigames' halen duidelijk de sleur uit het spel vandaan, ietswaar Custom Robo gedurend aan mee te kampen heeft.  Doordat gevechten niet echt veel diepgang bevatten en hetverhaal niet van toegevoegde waarde is, voelt Custom Robo Arena een beetje alseen minderwaardige versie van Pokémon aan. Gelukkig heeft men het spel ook noguitgerust met een WiFi-ondersteuning, waardoor we ook via internet met derobots aan de slag kunnen gaan. Dit maakt enorm veel goed omdat gevechtentu en twee tegenstanders van vlees en bloed er veel heftiger aan toe gaan.Elke speler heeft namelijk zijn eigen methode en manier van spelen, waardoor jevaak een tijdje moet observeren om gaten in zijn of haar verdediging teontdekken. Dit is een ware verheldering na het spelen van de singleplayer modewaarin de intelligente van de vijandige robots wel érg voorspelbaar is.