Cuphead: The Delicious Last Course is een essentiële uitbreiding

Cuphead kwam in 2017 uit en is dankzij de unieke grafische stijl gebaseerd op jaren 30-cartoons en de strakke, uitdagende gameplay een van de meest indrukwekkende passieprojecten die we ooit hebben gezien. Studio MDHR krijgt het voor elkaar om een uitbreiding af te leveren dat zelfs het oorspronkelijke spel voorbijstreeft.

In The Delicious Last Course gaan Cuphead en Mugman op pad om ingrediënten te verzamelen voor een speciale taart waarmee ze Ms. Chalice, die in een spook is veranderd, weer tot leven kunnen wekken. Daarvoor hebben ze vijf ingrediënten nodig die worden bewaakt door een vijftal eindbazen. Het verhaaltje is flinterdun, maar biedt genoeg context en een reden om dit avontuur aan te gaan.

Studio MDHR gaat duidelijk voor kwaliteit boven kwantiteit. Het nieuwe eiland bestaat uit slechts zes eindbazen. Voor die eindbazen zijn echter meer dan 50.000 handgetekende frames aan animatie gebruikt, net zoveel als voor alle bazen uit het hoofdspel bij elkaar. Dat is merkbaar tijdens het spelen, want het komt met enige regelmatig voor dat een tweede fase van een eindbaas zich in een compleet andere omgeving afspeelt dan de eerste fase. De gevechten duren daardoor niet per se langer, maar ogen zeker spectaculairder en dynamischer. De achtergronden bevatten ook meer details en zijn daarmee mooier dan de toch al prachtig ogende eindbazen uit de hoofdgame. De liefde die die in deze uitbreiding is gestoken, is werkelijk ongeëvenaard.

Uitdagend, maar eerlijk

De nieuwe eindbazen bieden precies wat we van Cuphead gewend zijn: pittige, maar nooit oneerlijke gameplay. In eerste instantie voelen sommige gevechten soms overweldigend aan, omdat er heel veel objecten over het beeldscherm vliegen. Maar na een paar keer het loodje leggen en opnieuw proberen wordt alles stap voor stap steeds beter te overzien. De progressie die je daardoor boekt, zorgt ervoor dat elk eindbaasgevecht een waar genot is. Sommige objecten lijken in eerste instantie haast niet te ontwijken, maar dat is nooit het geval. Wanneer je de patronen eenmaal herkent, is het mogelijk om elke eindbaas binnen twee minuten neer te halen.

De echte uitdaging zit hem wederom in de Expert-modus die je ontgrendelt na het uitspelen van het spel. Die geeft de bazen niet alleen meer leven, maar voegt sommige aanvallen bij elkaar, waardoor ontwijken nog lastiger wordt. Daardoor moet je twee aanvallen die eerst apart van elkaar werden ingezet ineens tegelijk ontwijken. De Expert-modus is daardoor echt de moeite waard voor spelers die nog meer uitgedaagd willen worden.

Ms. Chalice

Al die eindbazen zijn in de uitbreiding ook te bevechten met een nieuw personage: Ms. Chalice. Dit personage maakt de game voor mensen die Cuphead te pittig vinden iets toegankelijker. Chalice schiet in de vliegtuiglevels bijvoorbeeld met drie kogels of een hoop bommen tegelijkertijd, waardoor eindbazen beduidend sneller het loodje leggen. De rest van de game blijft behoorlijk pittig, maar Chalice heeft wel een paar vaardigheden die de gevechten een stuk vergeeflijker kunnen maken. Zo heeft ze een extra leven, kan ze door vijanden heen rollen en zit haar parry verwerkt in een duikvlucht, waardoor timing minder van belang is. Tot slot heeft ze nog een dubbele sprong.

Met al deze nieuwe opties zijn aanvallen makkelijker te ontwijken en komen fouten minder duur te staan. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe moves makkelijk uit te voeren zijn. Een rol om aanvallen te ontwijken moet nog steeds tot in perfectie worden getimed om geen schade op te lopen, de toevoeging van de dubbele sprong zorgt ervoor dat de enkele sprong van Chalice juist weer een stuk lager is en de duikparry maakt sommige objecten moeilijker te pareren.

Om met Chalice te spelen moet je daarnaast ook je charm opgeven. Ze is een spook, dus om met haar te spelen moet je de Cookie-charm selecteren, waardoor Cuphead of Mugman in Ms. Chalice veranderen. Daardoor is er geen ruimte voor een andere charm en moet je een handige vaardigheid missen. Ben je bijvoorbeeld gewend om te spelen met de Smoke Bomb (waarmee je door vijanden heen dasht) of Twin Heart (wat extra levens oplevert), dan kan dat niet met Chalice. Dit vrouwelijke kopje biedt een nieuwe, verfrissende manier om Cuphead te spelen, maar van een echte easy mode is geen sprake.

Helaas betekent een derde personage niet dat de game met drie personen in co-op te spelen is. Wellicht zou dat iets te chaotisch worden, maar het was toch een leuke extra toevoeging geweest.

The King’s Leap

The Delicious Last Course voegt tevens een nieuwe manier toe om munten te vergaren. In de oorspronkelijke game kon dat enkel in de platformlevels waarin je het niet opnam tegen bazen. Dit zijn eigenlijk de minst vermakelijke levels van het spel. Dit keer geeft de koning verschillende uitdagingen in zijn luchtkasteel waarmee je knaken kunt verdienen. Die uitdagingen vereisen behendigheid en de focus ligt met name op pareren. Je moet bijvoorbeeld een groepje lampjes uitschakelen of een één op één-duel winnen van een ezel met een zwaard. Hoe meer levens je overhoudt, hoe meer munten je krijgt. In totaal zijn er vijftien munten te verdienen. Waar munten verdienen in de oorspronkelijke game soms frustrerend en onnodig moeilijk was, is dat in de uitbreiding een stuk beter geregeld.

Die munten zijn uiteraard uit te geven bij de even vriendelijke als angstaanjagende Porkrind. Hij heeft zijn assortiment uitgebreid met enkele nieuwe items, waaronder drie nieuwe wapens en een charm waarmee je een geheime eindbaas kunt vrijspelen. De nieuwe wapens zijn Converge, Crackshot en Twist Up. Converge is een elektrisch wapen dat een in drieën gesplitste kogel schiet, Crackshot spat uiteen als je de vijand mist, waardoor de kans bestaat dat je alsnog je doelwit raakt en Twist Up schiet kleine tornado’s die schuin naar boven vliegen. Alle drie de wapens zijn sterke toevoegingen op hun eigen manier en bieden meer diepgang. Zo is Crackshot goed in situaties waarin nauwkeurig richten lastig wordt en is Twist Up weer handig om grote groepen vijanden uit te schakelen. Alle wapens zijn prima gebalanceerd en maken het in combinatie met Ms. Chalice de moeite waard om de oorspronkelijke game opnieuw te doorlopen.

Kleine verbeteringen

The Delicious Last Course voegt verder enkele kleine, maar welkome verbeteringen toe. Zo is het nu mogelijk om nadat je doodgaat direct je wapens en charms aan te passen. Voorheen moest je daarvoor terug naar de wereldkaart. Ook is het nu mogelijk om met een bootje te reizen van eiland naar eiland. Zo kun je bijvoorbeeld van Inkwell Isle 1 in een keer naar Inkwel Isle 3. Dat kon eerst alleen met de benenwagen. Het zijn kleine toevoegingen die de laatste Cuphead-plooien gladstrijken en de ervaring gestroomlijnder maken. Door deze verbeteringen en de nieuwe manier om geld te verdienen zijn eigenlijk zo goed als alle irritaties uit de oorspronkelijke game weggepoetst.

De nieuwe muziek vormt de kers op de taart. De chaotische jazzklanken worden door een enorm live orkest naar je oorschelpen gebracht. Componist Kristofer Maddigan toont opnieuw een waar genie te zijn met deuntjes die de hele dag in je hoofd blijven zitten. De muziek maakt de eindbazen nog chaotischer dan ze al zijn en brengt de paniek soms naar een hoogtepunt. Ook maken de nummers het klassieke sfeertje helemaal compleet.

Watch on YouTube

The Delicious Last Course biedt niet alleen meer van hetzelfde, maar ook een hoop verbeteringen die van Cuphead echt een betere en completere game maken, en dat voor een zacht prijsje. Het verhaaltje is flinterdun, maar biedt genoeg context en de eindbazen zijn ouderwets genieten. Het is alleen jammer dat de lol snel voorbij is. Na een uurtje of vier rolt de aftiteling al over het scherm. Gelukkig bieden de Expert-modus en de uitdagingen van de koning wel genoeg reden om te herspelen. Daarbij zorgen de nieuwe wapens en Ms. Chalice voor genoeg vernieuwing om het nogmaals doorlopen van de oorspronkelijk game de moeite waard te maken. Het doet daarmee alles wat een goede uitbreiding zou moeten doen.

Cuphead: The Delicious Last Course is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game op een Xbox Series X gespeeld.

Fantastisch

The Delicious Last Course is een nagenoeg perfecte uitbreiding. De spelmechanieken en animaties tillen de eindbaasgevechten naar een hoger niveau, de nieuwe manier om in-game geld te verdienen is een stuk vermakelijker en Ms. Chalice zorgt voor de nodige variatie. Hoewel de pret misschien te snel voorbij is, maakt deze uitbreiding Cuphead nóg beter.

Bizar mooie animaties

eindbazen zijn grandioos

kleine verbeteringen