Crysis 3 is één van de vele games die de hardwarelimieten van de huidige generatie consoles opzoekt. Dat heeft één groot nadeel: je ergert je dood aan de lage framerate in de Xbox 360- en PlayStation 3-versie van Crysis 3. De beeldverversing is ook één van de grootste punten van kritiek in Rons recensie van Crysis 3 voor de Xbox 360. Zijn advies? De game gewoon op een PC spelen die wél aan de huidige hardware-eisen voldoet.


Deze screenshots komen van het NeoGAF-forum.

Dat een game-PC of gamelaptop aan die eisen  van Crysis 3 kan voldoen, is niet vanzelfsprekend. Hoewel de minimale specificiaties een zeven jaar oude Dual Core-processor, 2GB aan werkgeheugen en een hele matige videokaart voorschrijven, haal je met een dergelijke configuratie hoogstens 20 frames per seconde (fps) op de laagste instellingen. Ook de aanbevolen systeemeisen zijn niet heel treffend gekozen, maar dat maakt ontwikkelaar Crytek schijnbaar niets uit.

De werkelijke hardware-eisen van Crysis 3 liggen velen malen hoger;  zelfs de meest krachtige game-pc verandert in een straalkachel als de game op de hoogste instellingen wordt gespeeld. Crytek adverteert er zelfs mee. Maar of dat een positief aspect van de game is, valt te betwijfelen.

Grootheidsuitspraken

Liever een game die stabiel op 60 fps draait, dan dat het er nét iets mooier uitziet op 20 fps. Crysis 3 gaat net als zijn voorgangers de geschiedenis in als een vrij instabiele PC-game die vooral met specifieke grafische instellingen goed te spelen is. Wanneer de allerhoogste instellingen worden geactiveerd, schokken de tussenfilmpjes en QTE’s meer dan de gemiddelde Russische trein. Daarnaast is een framerate van 25 fps tijdens het gamen niet ongebruikelijk. Laat het duidelijk zijn: Crytek is al zeer blij als een gamer rond de 30 fps haalt. Maar wie dat als vooruitzicht heeft, kan een echt vloeiende spelervaring wel vergeten.

Het verschil in Crysis 3 tussen vloeiend speelbaar (50 fps en hoger) en schokkerig (10-30 fps), is maar klein. De originele hoge instellingen laten de game gemiddeld op zo’n 45 fps draaien. Dat is an sich prima voor Crysis 3 en de game ziet er werkelijk waar prachtig uit. Het water reflecteert de lichtinval levensecht en hoewel een jungle altijd één van de moeilijkste omgevingen om te renderen is, doet Crysis 3 dit naar behoren. Schroef je de grafische instellingen van de game wat op, dan zakt de framerate opeens met 20 tot wel 30 fps. Zelfs het uitschakelen van VSync en handmatig de videokaart instellen, levert niet de gewenste hogere framerate op. Het uiteindelijke resultaat van die verhoogde grafische instellingen is nauwelijks te zien.

Inconsistenties

Naast de vreemde framedrops die zich, valt het ook op dat de CryEngine 3 lang niet zo stabiel als andere game-engines draait. Flink beboste gebieden zorgen gerust voor een val van 20 tot 30 fps en omdat je in Crysis 3 vaak in junglegebieden opereert, komen dergelijke frameratedrops geregeld voor. Gelukkig blijft de framerate ondanks deze drops altijd boven de 30 fps, waardoor de game speelbaar blijft. Maar iedere PC-gamer voelt een mindering van 20 fps direct.

Crytek is geen ezel (hopelijk)

Ga je even voorbij aan de hardware-eisen, dan blijven er nog steeds wat rare keuzes over. Zo is de in-game HUD zo console-achtig als het maar kan, geeft de zeer toffe kruisboog je zo veel voordelen dat het op de PC alleen maar moeilijk wordt zodra je pijlen op zijn en is zelfs de standaard toetsenbordbesturing lang niet zo goed geoptimaliseerd als bij een controller het geval is. Om over het vervelende en standaard geactiveerde motion blur – de instelling die het beeld doet vervagen als je met de muis beweegt – nog maar te zwijgen. Misschien een tip voor Crytek: als PC-gamer kijk je door de beweging van de muis veel meer rond dan je op een console doet, waardoor motion blur je binnen no-time kotsmisselijk kan maken.

Crytek zal zeggen dat de in-game HUD gewoon op de PC werkt, een speler de moeilijkheidsgraad omhoog kan schroeven,  de toetsenbordbesturing naar eigen wens kan aanpassen en dat motion blur uit te schakelen is. Hebben ze helemaal gelijk in. Maar het zijn dit soort kleinigheden die zich steeds weer opstapelen en waar PC-gamers zich lichtelijk aan gaan ergeren. Het wordt daarom voor Crytek opletten geblazen met Crysis 4. Want zelfs een ezel stoot zich niet drie keer aan dezelfde steen.

Crysis 3 is getest op een Intel Core i7 3770K, ASUS Sabertooth Z77, SSD, 16GB RAM en GTX 690 4GB. Deze recensie is enkel gebaseerd op de grafische en technische prestaties van de PC-versie. Eerder beoordeelden we het spel al in zijn geheel, gebaseerd op de Xbox 360-versie.