Eigenlijk hebben we Crusader Kings II onterecht over het hoofd gezien. De game is al een aantal maanden uit, maar heeft niet heel veel aandacht gekregen. Dat komt misschien omdat de titel niet heel erg op een conventioneel computerspel lijkt. Er is geen echt doel, keuzes hebben niet altijd zichtbaar effect en alles ziet er vrij statisch uit. Toch biedt Crusader Kings II voor liefhebbers van ingewikkelde familievetes, politiek en historische elementen genoeg te doen. Het is daarom niet gek dat deze titel regelmatig met Game of Thrones wordt vergeleken.
Duidelijk, maar ingewikkeld
Eigenlijk is Crusader Kings II vrij simpel uit te leggen. Je ziet een enorme wereldkaart van bovenaf waarop je een gebied kunt selecteren dat je wilt leiden, bijvoorbeeld als koning. Daarna zegt het spel dat je meer land moet veroveren, of je koninkrijk moet uitbreiden, voordat het jaar 1452 is bereikt. Wanneer je begint mag je zelf weten, als het maar vanaf 1066 is.
Hoe je je land gaat leiden en uitbreiden is een stuk ingewikkelder. Crusader Kings II is zoals gezegd geen traditionele RTS. Je bouwt geen basis, hebt eigenlijk geen aanstuurbare eenheden en oorlog is niet altijd de oplossing voor het veroveren van land. Het zit er in zekere zin wel in, maar het gaat veel dieper.
Als leider heb je namelijk ook te maken met familie, mensen die voor je werken en vijanden. Het zijn de mensen die normaal op de achtergrond blijven in games, maar waar Crusader Kings II ontzettend ver in gaat. Je kunt mensen uithuwelijken, complotten smeden en moet op tijd een opvolger aanwijzen voor het geval je overlijdt. Op veel zaken heb je geen invloed, dus daar moet je van tevoren maatregelen voor nemen. Zo kan je opeens ziek worden, wordt je land aangevallen of worden je familieleden vermoord. Wat dat betreft is Crusader Kings II meer een managementspel dan een strategiespel en moet je op tijd een beslissing maken.
Uitgebreid
Dat blijkt ook uit de interface. Hoe het spel werkt is namelijk niet meteen duidelijk. Er is wel een uitgebreide handleiding met tips bij elk menuutje, maar de eerste speelsessies is het vooral experimenteren. Dat komt voornamelijk door de uitgebreide opties. Er zijn een hoop menu´s waar je doorheen moet klikken en waarin je weer tientallen opties hebt. Wat iets doet, heeft overigens niet altijd zichtbaar effect. Meestal krijg je via meldingen en tekst te horen wat iets doet, maar dat hoeft niet direct te gebeuren. Daarom heb je meestal meerdere speelsessies nodig om door te hebben wat effect sorteert en wat niet.
Zodra je door hebt hoe alles werkt, gaat er een letterlijk een wereld open. Omdat je kunt kiezen waar je begint, in welk jaar en op welke stand, maak je eigenlijk je eigen verhaal. Je kunt van baron opklimmen tot koning of beginnen als koning en je land zo veel mogelijk uitbreiden. Je kunt je focussen op je familie en nazaten, of de vijand helemaal kapot maken. Elke keer ontstaat een nieuwe politiek spelletje waarin je je helemaal kunt uitleven. Dat is ook echt de kracht van Crusader Kings II.
Het vraagt wel wat inlevingsvermogen van de speler, omdat er geen echte doelen in het spel zijn. Althans, deze doelen moet je zelf bepalen. Je krijgt aan het einde van een speelsessie wel een soort statistiekenoverzicht, waarin jouw resultaten worden vergeleken met echte historische gebeurtenissen. Dat is leuk, maar uiteindelijk draait het gewoon om het creëren van een eigen geschiedenis.
Daarin is dit spel ontzettend diepgaand, maar dat is ook de reden dat Crusader Kings II niet veel hoger scoort. De drempel om je echt te verdiepen in deze titel ligt vrij hoog. Voor veel mensen waarschijnlijk te hoog, omdat het niet altijd als een game aanvoelt, maar als een grote bak statistieken. Met wat visuele trucjes, een aangenamere interface en wat meer directe feedback was deze drempel al flink verlaagd en wordt het minder snel als saai ervaren. Vooral door de presentatie blijft het dus slechts interessant voor een beperkte groep mensen en dat is gezien de hoge kwaliteit jammer.
Reacties op: Crusader Kings 2
Pillows
Verder wel een leuk spel.
Baukereg
Anyway, props dat jullie alsnog een review hebben gedaan! Jammer dat de vele DLC die inmiddels uit is gebracht niet meegenomen is, maar daar kan ik met het oog op jullie besteedbare tijd wel mee leven. ^^
Het genre omschrijven is moeilijk, maar ik noem het graag een Dynasty RPG. Je speelt namelijk niet één character, maar een familie. Als je monarch dood gaat, dan is het je zoon die op de troon komt te zitten. Heb je geen opvolger van eigen bloede, dan is de game voorbij. En een RPG omdat het allemaal om de skills en karaktertrekken (traits) gaat van jou character, je hof, belangrijke mensen op je grondgebied en uiteraard andere leiders in middeleeuws europa. Misschien is een simulatie nog bijna een betere term.
Het leuke aan deze game is dat er een bepaalde factor van randomness inzit, wat ik erg verfrissend vind in de moderne gameindustrie waarin zoveel games alles voor je voorkauwen en als scripted shit door je strot duwen. Je kunt bij wijze van spreke de tijd laten lopen en zien hoe de verschillende dynastieën en fracties in europa zich ontwikkelen. De keuzes waar je zelf voor komt te staan hebben te maken met je affectie voor de katholieke kerk, je relatie tot andere rijken zoals het heilige roomse rijk, en misschien wel het belangrijkste: het regelen van de opvolging en het garanderen van een sterke positie voor je eigen dynastie.
Ben het met de reviewer eens dat het doel van het spel ondergeschikt is aan de reis. Het zijn de verrassende gebeurtenissen en de manier waarop deze zich heel dynamisch ontplooien waar de grootste lol in zit. Want wat als de paus je vraagt om op kruistocht te gaan terwijl je buurland steeds sterker wordt terwijl je relaties met hen verslechterd? Laat je de paus in de kou zitten, met alle gevolgen van dien? Of ga je prompt je dochter uithuwelijken aan de grootste tegenstander van de kerk?
Dit mag een muffige game lijken, maar juist in de huidige gameindustrie is dit een erg verfrissende game. En als je dan (net als mij) geïnteresseerd bent in geschiedenis en politiek, dan kun je van dit cijfer gerust een 9, nee, een 10 maken! Dit is kwaliteit!
Kallor
Mcvroegrijk
Daeda
Majoortje
MasterDH2010
Zelfde graphics style, zelfde maker(denk k zo). Maar dan minder RTS en meer "achter de schermen"managment?
Als dit zo is dan moet ik er tog maar is naar gaan kijken denk k :)
brandonW
MasterDH2010
MasterDH2010
Sohopunk