Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

De originele trilogie is eindelijk overtroffen

Geschreven door Michel Musters op

De kern van de Crash-franchise blijft in Crash Bandicoot 4: It’s About Time intact. Daarbovenop komen erg goed doordacht leveldesign, prachtige graphics en enkele vernieuwingen die de reeks naar het heden brengen. Hulde voor deze comeback waar het plezier op elk moment van afspat!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Veel lange en goed ontworpen levels, nieuwe personages en moves waardevolle toevoeging, graphics zijn heerlijk kleurrijk, blijft in de kern trouw aan oorspronkelijke trilogie.
  • Minpunten
  • Eindbaasgevechten zijn niet zo irritant als in de oude games, maar hadden ook weg mogen blijven.
In de afgelopen decennia zijn talloze platformhelden ten onder gegaan. Slechts enkelen zijn fier overeind blijven staan en dankzij de geweldige remake van de originele trilogie die Activision een paar jaar geleden uitbracht, is Crash Bandicoot daar één van. Een compleet nieuwe game rondom de sukkelige buideldas creëren is echter een heel ander verhaal. Crash Bandicoot 4: It’s About Time flikt het, en hoe!

Wie wist dat de ontwikkelaar van de Skylanders-games zo’n goede platformer kon maken? Natuurlijk, Toys for Bob heeft kunnen oefenen met de Switch-versie van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en ook Spyro Reignited Trilogy was puik werk. Maar It’s About Time staat fier op eigen poten en is in één klap een van de leukste mascotteplatformers in jaren.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

De fundering voor een ijzersterk platformavontuur is jaren geleden door Naughty Dog gelegd in de oorspronkelijke trilogie. Zorg voor supersoepele besturing en gefocust leveldesign, schroef de moeilijkheidsgraad langzaam maar zeker op en verander zo nu en dan in één en hetzelfde level het camerastandpunt om het geheel dynamisch aan te laten voelen. Hey presto, je hebt een goede Crash Bandicoot-game! Zowel fans van deze specifieke reeks als platformliefhebbers an sich hebben geen duizelingwekkende vernieuwingen nodig; ze willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden. Exact wat Crash 4 biedt.

Nieuw…

Dat wil niet zeggen dat It’s About Time geen nieuwe elementen introduceert. Omdat Crash en zijn zusje Coco zoals gewoonlijk achter Dr. Neo Cortex aan zitten en dankzij het flinterdunne plot dit keer door verschillende dimensies reizen, maken we kennis met vier zogeheten Quantum Masks. Deze maskers verschijnen op verschillende vooraf bepaalde plekken in levels en geven je speciale krachten, zoals het vertragen van de tijd of het laten verdwijnen en weer laten verschijnen van bepaalde platforms en items.

Crash Bandicoot 4: It's About Time
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Crash Bandicoot 4: It's About Time

Natuurlijk maakt de ontwikkelaar qua leveldesign gretig gebruik van de krachten die deze maskers bieden – zeker in latere gebieden vraagt dat het uiterste van je reactievermogen. De krachten worden in eerste instantie tijdens vrij simpele uitdagingen geïntroduceerd, maar tegen het einde van de game wissel je soms zelfs tijdens dezelfde sprong tussen masker. Het ene moment spring je door een obstakel heen, terwijl je enkele tellen later de zwaartekracht verandert en richting het plafond valt.

Alsof dat de variatie in gameplay en uitdagingen nog niet genoeg bevordert, zijn er dit keer ook verschillende personages om te besturen. Naast Crash en Coco ontgrendel je gedurende de game diverse bekende gezichten die hun eigen levels hebben. Nadat deze levels zijn geklaard, worden er variaties op eerdere levels aan de game toegevoegd die – met het ontgrendelde personage – een nieuwe kijk op eerder beleefde avonturen geven. Vooral leuk is hoe anders deze personages besturen. Zo kan Neo Cortex vijanden veranderen in springkussens en heeft Crash’ vriendinnetje Tawna een handige grijphaak. Er is zelfs een personage dat à la Luigi’s Mansion een soort stofzuiger heeft!

Platformfans willen gewoon door toffe omgevingen heen springen terwijl ze regelmatig uitgedaagd worden

Verder zijn er in levels geheime videobanden te vinden waarmee bonuslevels worden geopend. Deze levels tonen hoe Crash ooit door Neo Cortex als proefdier werd gebruikt en zijn extra pittig. Ook kunnen reguliere levels na het uitspelen gespiegeld doorlopen worden. De levels krijgen dan een unieke grafische filter, wat ze nog uitdagender maken. Dat vult het al aanzienlijk grote levelaanbod aan met meer dan genoeg bezigheden, waardoor It’s About Time een fors totaalpakket is. Misschien nog wel belangrijker is dat alle bovengenoemde toevoegingen leuk genoeg zijn om niet te storen – de pure Crash-gameplay blijft intact.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

…maar enorm vertrouwd

Verder voelt It’s About Time als een ‘best of’ van Crash Bandicoot, maar dan met compleet nieuwe levels. Van muzikale steden waar je over gigantische piano’s loopt tot de traditionele stranden en jungles: de omgevingen van Crash Bandicoot 4 zijn gevarieerd en met veel oog voor detail afgewerkt. De vele kleuren en details die op elk willekeurig moment van het scherm spatten, zijn een overduidelijke upgrade ten opzichte van de remasters. Toch waan je je regelmatig in de oorspronkelijke trilogie wanneer je op de rug van een ijsbeer over een ijsbaan glijdt, of met een jetski drijvende bommen probeert te ontwijken. Het zijn vaak ook nog eens erg lange levels met wisselende perspectieven, omgevingen en bezigheden, waardoor geen level als niemendalletje aanvoelt.

Ook het progressiesysteem is aangepast. In de oorspronkelijke games moet je uitkijken dat je niet zonder levens komt te zitten, omdat je anders wordt teruggeworpen naar je laatste savepoint. Crash 4 heeft een moderne modus waarin je altijd bij de meest recente checkpoint begint. Dat past veel beter bij het hedendaagse platformgenre en eigenlijk ook bij de Crash-reeks an sich: doodgaan doe je na verloop van tijd immers toch vele tientallen keren. Door de oneindige hoeveelheid levens en de riante hoeveelheid checkpoints voelt dat nooit erg frustrerend, terwijl het overkomen van een pittige platformsectie dezelfde voldoening blijft geven. En ja, er is ook een klassieke modus met levens beschikbaar.

Crash Bandicoot 4: It's About Time
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Crash Bandicoot 4: It's About Time

De beste Crash

Crash Bandicoot 4: It’s About Time doet dus nagenoeg niets fout. Zelfs de eindbaasgevechten storen door enkele originele insteken minder dan in het origineel, al hadden die wat ons betreft ook weggelaten mogen worden zodat de flow van het heerlijke platformen niet doorbroken wordt. De game balanceert net zoals zijn voorgangers op de grens tussen 2D- en 3D-platformer, en is daardoor uniek in zijn soort. Gecombineerd met het goed doordachte leveldesign, nieuwe elementen die iets toevoegen in plaats van storen en de werkelijk prachtige graphics, levert Toys for Bob de beste Crash Bandicoot-game ooit af.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is vanaf aanstaande vrijdag te koop voor PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld.

Rogue Company nu free-to-play De gamereleases van oktober 2020
10

Reacties op: Crash Bandicoot 4: It’s About Time is de beste Crash-game ooit

• avatar

niqomipa

• 1 oktober 2020 15:50
    Zo dan, had ik niet verwacht. Toch maar eens checken dan!

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

MichelMusters

• 1 oktober 2020 15:51
    @niqomipa Zelf ook niet verwacht, ondanks dat ik een groot fan van de oude games ben! Des te fijner is het dat het zo'n leuke game is geworden.

• avatar

**Guitar_Hero**

• 1 oktober 2020 16:51
    Wow dat is nog eens mooi, deze moet ik dus echt wel gaan spelen zie ik al. Crash 1 en 3 waren altijd zeer favoriet (op een of andere manier deel 2 niet zo), ik hoop hetzelfde te ervaren als jou Michel!

• avatar

Harriebaldi

• 1 oktober 2020 17:03
    Leuke review! Met het spelen van remasters heb ik fijne positieve nostalgie ervaren, maar ik kwam er ook achter dat ik de spellen extreem moeilijk vind (waarschijnlijk vroeger ook, maar misschien had ik toen meer geduld). Ik heb alle Dark Souls spellen uitgespeeld maar om de een of andere reden kon ik niet geduld vinden om door de moeilijkheidsgraad van de remasters te komen. Is dit spel, mede door de checkpoints, iets vergevingsgezinder?

• avatar

MichelMusters

• 1 oktober 2020 17:27
    @Harriebaldi @Harriebaldi Persoonlijk vond ik het spel, op één enkel zeer uitdagend leven aan het einde na, iets gemakkelijker dan de originele trilogie. Er zijn nog steeds plotselinge difficulty-spikes op sommige plekken in levels, en dan ga je af en toe even tien keer af voordat je het doorhebt. Maar de moderne modus heeft een oneindig aantal levels en door vaak genoeg af te gaan verschijnen er meer checkpoints in levels, dus dat is niet zo'n probleem.

Maar als je flink getraind bent door de Crash-trilogie dan moet Crash 4 echt niet al teveel problemen opleveren.

• avatar

CroniC