Cossacks 3 | Gamer.nl

Cossacks 3 | Gamer.nl

Cossacks 3 is in wezen exact dezelfde game als zijn voorganger European Wars. Beide zijn rts-games sterk die een middenlijn trekken tussen het opzetten en economisch onderhouden van een sterke legerbasis in Age of Empires en het strategisch besturen van grote legers in Total War. Cossacks speelt zich af in het 17e- en 18e-eeuwse Europa en omdat het van Oekraïense makelij is, zijn de Oost-Europese rijken voor de verandering eens wél goed vertegenwoordigd. Deze remake kent bovendien een belangrijkere rol toe aan het landschap, is in een nieuwe engine gebouwd (maar is wel nog steeds isometrisch) en kent een geheel nieuwe soundtrack.

Je krijgt de keuze uit een keur aan toentertijd belangrijke landen, zoals Rusland, Polen, Oostenrijk en Venetië. In het origineel was Nederland ook een van de speelbare landen, maar dat is in deze remake niet meer het geval. GSC Game World beloofde echter een voor alle spelers gratis dlc die acht nieuwe, speelbare landen zal toevoegen, waaronder naar alle waarschijnlijkheid Nederland. Het is erg leuk om te zien hoe de verschillende landen gerepresenteerd worden door hun architectuur en legerdrachten.

Co acks 3

Een pijler van de game is het opbouwen van een uitvalsbasis. Je zet een stadshal neer, bouwt een kerk en wat huizen en je kunt aan de slag met het verzamelen van grondstoffen. Vervolgens bouw je een smidse, barakken, stallen, een academie enzovoorts. Het bouwen is progre ief: dat betekent dat je eerst bijvoorbeeld een smid gebouwd moet hebben om een barak te kunnen plaatsen en dat je pas een markt kunt bouwen als je daadwerkelijk producten te verhandelen hebt. Er zit geen limiet aan je gebouwen (hoewel je maar één amba ade kunt bouwen), maar telkens als je een gebouw extra wilt hebben, kost je dat meer.

Alle gebouwen zijn gemodelleerd naar toonaangevende bouwwerken uit dat land. Zo herken je Engeland bijvoorbeeld aan miniatuurtjes van de Tower, Frankrijk aan Chambord en Venetië aan het Dogenpaleis. Als Nederland wordt toegevoegd kun je, net als in het origineel, kleine Westerkerkjes, Ridderzaaltjes en Paleisjes op de Dam bouwen. Hoewel dat natuurlijk helemaal niet correct is, is het verdomd grappig. Het oog voor detail is erg fraai en dat geldt ook voor de uniformen van je troepen.

Aan de lopende band produceren

Co acks 3 zorgt er in elk geval voor dat je nooit stilvalt. Als je de game sec speelt, word je vanaf het begin belaagd door je vijanden. Een bliksemsnelle start en meteen strategisch te werk gaan zijn daarom vereist. Maar de game biedt een hele rits aan startopties, waaronder het uitschakelen van de fog of war, met een groot leger beginnen of een bepaalde vredestijd voordat de pleuris uitbreekt. Voor de beginnende speler is dat een fijne optie: je hebt de rust je basis op te zetten en genoeg goederen te verzamelen en een leger op te bouwen.

Co acks 3
Co acks 3
Co acks 3

Er zijn zes goederen: voedsel, hout, goud, ijzer, steenkool en steen. Je onderdanen verzamelen die, maar dat moet in enorme aantallen gebeuren. In tegenstelling tot Age of Empires kun je Co acks 3 niet spelen met een legertje van vijftig tot honderd musketiers. We spreken hier over legers die oneindig groot kunnen zijn, die minstens tientallen bataljons van honderden soldaten vereisen om überhaupt een kans te maken (ga wel uit van lag als die legers bij elkaar komen). Dat zorgt voor erg indrukwekkende veldslagen, zeker als je gebruik maakt van je officieren. Je kunt een groep soldaten onder de hoede van een officier brengen, zodat ze in formatie kunnen marcheren en aanvallen. Als ze niet door een officier geleid worden, zijn ze niet georganiseerd en slaan ze makkelijker op de vlucht voor de vijand.

Co acks 3 kent een zeer groot aantal verschillende eenheden. Elk land heeft ongeveer dezelfde soldaten, op mi chien één of twee unieke eenheden na. Maar of je nu infanterie, cavalerie of artillerie prefereert, alle vereisen ze grote hoeveelheden goederen. Bouw daarom veel molens, opslaghuizen en mijnen en zorg dat je tientallen onderdanen niet al te kwetsbaar staan tegenover indringers. Bouw bijvoorbeeld een houten pali ade om je nederzetting, of als je ambitieus bent, een stenen muur met tientallen met kanonnen uitgeruste torens. Er gaat niets boven een langdurig en extreem defensief spel (om ten slotte de uitgeputte vijand volledig te overrompelen met je geduld en, uiteraard, je miljoenenleger).

Enemy before the gate

De manoeuvres van de AI zijn echter soms wat stuntelig. Graag verzamelt hij gigantische troepenaantallen aan het begin van de game, marcheert die en ma e naar jouw (hopelijk inmiddels ommuurde) nederzetting en blijft daar staan wachten. Veel vijanden weten zich geen raad met muren en zijn maar al te gewillig het kanonnenvoer van een aantal strategisch geplaatste torens. Ook het manoeuvreren in formaties en strategische posities innemen is iets dat je niet aan de AI kunt overlaten, helaas. Maar daarvoor kun je wel terecht in een multiplayer-game die tot zeven spelers aankan.

Co acks 3

Ook de interface kent zijn makken. Zo willen informatieballonnetjes wel eens moeilijk te lezen zijn of vlot wegvallen, kun je niet zien waar je luilakkende onderdanen zich bevinden en is er geen mogelijkheid een troepeninventaris in te zien. Maar dat is klein zeer. Vervelender is dat de game de neiging kent op willekeurige momenten te crashen, dus zorg dat je regelmatig savet. Ook is het, op de architectuur na, lastig onderscheid te maken tu en de landen: het is niet duidelijk welke landen welke voordelen met zich meebrengen en of er überhaupt belangrijke voordelen zijn.

Afgezien daarvan is Co acks 3 een erg vermakelijke game waar je uren zoet mee bent. Omdat er altijd wel iets is om je mee te bezigen, of het nu technologieën ontwikkelen, goederen verzamelen, legers uitbreiden, muren bouwen, of veldslagen voeren is, heb je geen moment rust in Co acks. De soundtrack is bovendien erg opzwepend en zit tjokvol culturele verwijzingen naar de verschillende landen en de tijdsperiodes waarin de game zich afspeelt. De nieuwe engine staat volledig 3D-gerenderde gebouwtjes toe die, ondanks dat de game isometrisch is, eruit springen door hun detaillering en koddige ontwerp. De campagnes zijn complex en informatief en getuigen, net als het soldaten- en uniformenontwerp, van grote waardering en enthousiasme voor de geschiedenis. Wie van grootschalige veldslagen in langdurige rts-games houdt, vindt in het heerlijke ouderwetse en degelijke Co acks 3 een rijke en voldoeninggevende kans heerser te worden over het vroegmoderne Europa.

Co acks 3 is te spelen op pc, Mac en Linux en is verkrijgbaar via Steam voor €19,99.