Corporate Lifestyle Simulator – I could set the building on fire... | Gamer.nl

Synergy, core competency, best practices, out-of-the-box denken, leverage… Beginnen je trommelvliezen ook spontaan te kotsen wanneer je zulke buzzwords op de werkvloer hoort, dan weet je dat het tijd is voor Corporate Lifestyle Simulator.

De game van ontwikkelaar Dolphin Barn is, in tegenstelling tot wat de titel impliceert, een grote pixelorgie van bloed en kettingzagen. Het is de ideale ‘simulator’ waarmee je je kunt afreageren na een dag in de airconditioning naar uitgestreken gezichten en ongestreken werkkleding staren, bloedeloos gelul bij de watercooler en koffiemachine aanhoren over ‘het vrouwtje’ thuis en de Eredivisie die jou geen bal intere eert, of juist na een dag te midden van de overambitieuze achterbakse omhooggevallen corpsballen en rijkeluiskindjes die je collega’s op de hypermoderne werkvloer zijn. Het is, kortom, met een bloedrood sausje.

Corporate zombies

In Corporate Lifestyle Simulator pak je al die loonslavende zombies namelijk terug. Letterlijk. De game is in principe een zombie-slasher (feit: de game heette Zombies op Steam Greenlight), waarbij de ondoden zijn vervangen door hersenloze carrièretijgers met een vocabulaire waarmee je een corporate lingo-kaart zou kunnen vullen. In een reeks levels rag je door verschillende verdiepingen op je kantoor, door grijze cubicles en vooral door een hoop ledematen. Je begint met je vuisten, maar pikt al gauw een knuppel, brandblu er en ketting op om de zombies-in-pak het onleven zuur te maken.

Her en der vind je collega’s die nog niet helemaal gehersenspoeld zijn door kantoorjargon. Je hoeft ze gelukkig niet per se te redden, maar deze zielen volgen jou. Ze vallen de Armani-zombies aan en dienen als handige afleidingsmanoeuvre/kanonnenvoer. Zo heb jij meer tijd om je bezig te houden met klikken. En nog meer klikken. En nog meer klikken. In Corporate Lifestyle Simulator maakt je wijsvinger namelijk vaker een beweging richting linkermuisknop dan op een gemiddelde werkdag. Aanvallen is een kwestie van op zo’n hoog mogelijk tempo in het wilde weg klikken; als er maar een vijand in je buurt staat is het toch wel raak.

Kantoorkoffie

In de standaardlevels is de opdracht simpel: overleef en bereik het eindpunt. Die sleur wordt doorbroken door eindbazen (letterlijk), levels waarin je een bepaald aantal zombies moet af zien te maken zonder te veel schade aan het kantoor toe te brengen en momenten waarop je bijvoorbeeld met de conciërge aan je zijde op pad gaat. De arme ziel heeft een kettingzaag die natuurlijk goed van pas komt op je met bloed doordrenkte pad richting uitgang.

Dat pad bestaat uit 27 levels, ze doorlopen kost je zo’n anderhalf uur. De grootste uitdaging is, zeker in het erg makkelijke begin van de game, zoveel mogelijk punten te scoren door alle zombies af te maken, het hele kantoor te vernielen en alle collega’s te redden. Pak je die high-score, dan, nou ja, hoef je niet te rekenen op een bonus aan het einde van het jaar. Zonder beloningen, leaderboards of achievements is er weinig motivatie om het uiterste uit elk level te halen. Verderop in de game wordt Corporate Lifestyle Simulator gelukkig een stuk moeilijker, met grotere aantallen sterkere vijanden. Het soort vijand herken je aan het kleur pak dat hij draagt: een blauw pak heeft drie klappen nodig, een zwart pak vijf, enzovoorts.

Corporate Lifestyle Simulator verpakt zijn grappige inhoud in een koddig retro-uiterlijk. De pixels zijn op één hand te tellen en de game toont de werkvloer des onheils vanuit een isometrisch perspectief. Over de verra end goed verzorgde soundtrack hoor je je vijanden loze termen bezigen als synergy en meer van waar we dit artikel mee begonnen. Het houdt de sfeer er aardig in. Aardig is sowieso het goede woord om Corporate Lifestyle Simulator te beschrijven. Het speelt wel aardig, het ziet er wel aardig uit, er zit aardig wat variatie in… Het is geen score die je wilt horen op je evaluatiegesprek, tenzij je je baan toch ziet als niets meer dan iets voor tu endoor. En dat is Corporate Lifestyle Simulator in een pennendop: leuk voor tu endoor.