Net als Scramble is ook Contra een arcadegame (zou het daarom ook eenXbox Live Arcade game zijn, vraagt de bijdehante eindredacteur Jaapzich af -red). Het spel is iets recenter, uit 1987. Pas na de releasein de arcadehallen zou de Contra-reeks meer faam krijgen met eenuitstekende game op de NES en later ook nog op de Playstation 2. Dearcadeversie was echter voor zijn tijd ook niet onverdienstelijk, maaris nu vooral te onvergeeflijk.

Contra werkt niet met gezondheid, maaralleen met levens, wat inhoudt dat wanneer je één keer door eenrondvliegend pixeltje geraakt bent, je direct een leven verliest. Jekrijgt drie levens en drie ‘continues’ tot je beschikking, maar alleende echte doorzetters zullen daarmee het spel uit kunnen spelen. Watoverigens, als we op de Achievements af mogen gaan, in 12 minutenmogelijk is.

Contrabestaat uit grofweg twee onderdelen, het side-scrolling gedeelte,waarin je met een uitgebreid wapenarsenaal vrij om je heen kuntknallen, en een semi-3D gedeelte waarbij je je door tunnels begeeft.Dit semi-3D onderdeel geeft soms een enigszins vertekend beeld, watenige gewenning vergt, en je loopt te pas en te onpas tegen eenelektrisch krachtveld aan, omdat je de analoge stick net iets te veromhoog drukt. Alsof iemand er tegenop zou willen lopen.

Hetspeerpunt van Contra is echter dat je het via Xbox Live coöperatiefkunt spelen. Dit is waarschijnlijk de gamemode waar je nog het meestetijd in zult steken, mits er iemand online is om tegen te spelentenminste. In tegenstelling tot veel arcadegames speel je hiercoöperatief echt met de andere speler in beeld. Helaas zitten er watbugs in het matchmaking-systeem, waardoor je wanneer beide spelersklaar zijn, een menu te zien krijgt in plaats van naar het spel gaat.Ook wil het spel soms flink vertragen wanneer je online speelt. Het isoverigens ook mogelijk om het spel op één Xbox coöperatief te spelen.