Construction Simulator 2015 | Gamer.nl

Construction Simulator 2015 | Gamer.nl

swapitems="function (a,b){return this[a]=this.splice(b,1,this[a])[0],this}">Construction Simulator 2015 begint met een tutorial en voor ons eindigt de game ook met de tutorial. Dit spel is een grote puinhoop van bugs, framerate problemen, onduidelijke aanwijzingen en (uiteindelijk) een missie die niet te voltooien blijkt, zelfs na hem zes keer opnieuw te starten. </p>

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. In CS2015 maken we eerst een personage. Dit is puur een cosmetische keuze, er zijn geen RPG-statistieken of iets dergelijks. Vervolgens begint de eerste mi ie waarbij de voorman ons vertelt dat we een graafmachine moeten bedienen om een gat te graven. Hier gaat er al iets fundamenteel mis. De dialoog (en verder alle andere dialogen die we hebben gezien) is tenenkrommend. Er wordt een vreemd soort optimistisch babbeltoontje opgezet, waarbij ‘ons’ personage dingen zegt als ‘Ik heb er zin in!’ en ‘Ik ben nu geen beginner meer hoor!’.

Wij kunnen ons voorstellen dat het voor een ontwikkelaar een uitdaging is om van een gesprek tu en twee bouwvakkers een emotionele achtbaan te maken. Ons advies is in dat geval: doe het niet. Niemand zit te wachten op de dramatische ontwikkeling van enthousiaste underdog-bouwer tot veteraan graafmachinemachinist. Probeer dat dan ook niet!

Emotioneel

We worden (ironisch genoeg) een tikkie emotioneel van de ervaring. Want zelden hebben we ons zo verveeld in een spel. Een groot deel van de mi ies bestaat uit het rondrijden van zware machines: trucks, graafmachines, nog meer trucks. Met de graafmachine mogen we ook een stukje graven en dit is ongeveer zo intere ant als we hadden verwacht, namelijk helemaal niet.

Wellicht heb je wel eens de aflevering van Family Guy gezien waarin Peters schoonvader in een graafmachine zit en roept: ‘Ik ga dat bankje vernielen, Peter!’ (het is Family Guy, denk niet na over de logica). In de scène is de schoonvader minutenlang bezig om de schep van de graafmachine rond te bewegen tot hij eindelijk (eindelijk!) het bankje raakt. Dat is Construction Simulator 2015 in een notendop. Het bedienen van een graafmachine bestaat uit eindeloze kleine bewegingen die net te langzaam gaan. We moeten de schep draaien, weer heffen, dan ronddraaien en de schep kantelen zodat de aarde eruit valt. Als je het einde van deze paragraaf hebt bereikt zonder je concentratie te verliezen, dan heb je het beter gedaan dan wij.

Media has no description

Lomp

Het rondrijden door de (grote) spelwereld is ook zo’n heerlijk gameplay-element. De trucks zijn zo bewegelijk en spannend om te rijden als een… tja… truck. Het zijn grote lompe, zware ondingen, die constant over de weg zwabberen alsof we te veel gedronken hebben. En we moeten toegeven, we hadden inderdaad de neiging om naar de fles te grijpen om verdorie nog iets te voelen!

Er zijn andere auto’s op de weg, die alleen maar lastig zijn. Ze zijn overigens ook onkwetsbaar en als we ze van achteren rammen, rijden we op de auto. We zitten dan dus met onze oplegger vast op het dak van, bijvoorbeeld, een Volkswagen Kever. En niet dat er schade is hoor. Niks kan stuk.

Dat merken we ook als we weer eens vast zitten met de vrachtwagen. Vast tu en een volkomen onkwetsbaar stopbord en een paar plastic afzetlinten, waarna we eindeloos heen en weer mogen wiebelen tot we weer los zijn. Oh, en ken je dat ‘biep biep biep’-geluid als een grote auto achteruit rijdt? We hopen dat je dat een heel mooi geluid vindt, want je gaat dat meer horen dan wat dan ook.

Media has no description

Werk in uitvoering

En dan zijn er de bugs. Onze vrachtwagen die zonder enige reden (vanuit stilstand!) plots op zijn kant ligt met geen manier om hem rechtop te zetten. Voetgangers die niet te rammen zijn maar waar de auto doorheen rijdt alsof het spoken zijn. En onderdelen van de mi ie die niet herkend worden als voltooid.

Dit is ook waar het voor ons totaal fout ging. In eerste instantie begonnen we onze recensie op een Mac, waar al deze problemen ons dwarszaten, tot de game uiteindelijk hard crashte. Daarom stapten we over op een PC, waar het echt niet beter werd. Dat betekent ook dat we inmiddels ruim vijf uur in de tutorial hebben doorgebracht, die voor ons keihard eindigde omdat hij niet te voltooien is.

We moeten namelijk van het spel een container naar een grindfabriek brengen. Dat lijkt makkelijk en dat is het ook. Ware het niet dat A) de grindfabriek ettelijke minuten rijden is van de plek waar we de container moeten ophalen, B) het droppen van de container in de aangegeven zone niet wordt herkend, C) de enige optie dan is om de mi ie te herstarten en D) we bij het herstarten blijven staan op de parkeerplaats van de grindfabriek, zodat we weer helemaal terug moeten rijden naar de container, deze met heel veel heen en weer manouvreren moeten opladen, weer helemaal naar de grindfabriek moeten rijden, om er vervolgens achter te komen dat het spel weer niet herkent dat we de opdracht hebben voltooid.

Media has no description

Kalm

We hebben inmiddels met enige hulp van kalmerende middelen en een therapeut weten te voorkomen dat we onze PC door het raam smeten. Het komt immers niet door de PC. Het komt door dit vreselijk saaie, slecht geoptimaliseerde, buggy stuk ‘software’ dat wij inmiddels trillend als een rietje in een foetushouding proberen om weer van het leven te leren houden.

Nee, CS2015 is geen ontspannen stukje dagelijks leven. Het is een puinhoop.

Construction Simulator: Gold Edition is een uitgebreidere versie van het vorig jaar verschenen Construction Simulator en bevat o.a. alle downloadbare content. De game is verkrijgbaar via Steam.