Eén van de weinig strategische games die dit jaar op de planken ligt komt voor de verrassing eens niet van Westwood of een andere bekende developer, maar van een compleet nieuw bedrijf dat de naam 'Fever Pitch Studios' draagt.

Wie nog nooit van Fever Pitch heeft gehoord zal misschien wat meer herkenning hebben bij de namen Chris Roberts en Eric Peterson, de gamelegendes die dit nieuwe bedrijf hebben gestart en nu met hun eerste game op de markt komen: Conquest Frontier Wars.

Voor de gelegenheid sprak ik met Eric Peterson, de President/CEO van Fever Pitch, die me een introductie tot het spel gaf en waar ik natuurlijk de nodige vervelende vragen aan kon stellen.

Eric die al eerder meewerkte aan de space actiegame Starlancer en een flinke bijdrage leverde aan de Wing Commander film is nu de afgelopen 5 jaar bezig geweest met Conquest Frontier Wars, een spel waar tot voor kort eigenlijk nog maar bitter weinig info over vrij is gegeven.

Wie al direct een goede sfeerimpressie van het spel wil hebben kan terugdenken aan het verhaal van Starlancer. Doorheen het spel zal je namelijk hetzelfde soort karakters in het spel zien opduiken en lijken de ruimteschepen wel verdacht veel op elkaar, iets wat voor de Lancer fans onder ons natuurlijk geen verkeerde 'feature' is.

In tegenstelling tot wat de screenshots je misschien doen vermoeden is Frontier Wars geen spel dat één op één vergeleken kan worden met Imperium Galactica 2. De nadruk ligt in Frontier Wars namelijk meer op het effectief gebruiken van levels i.p.v. het managen van cijfers en statistieken.

Bij het starten van de game krijg je een mooie intro te zien waar een Terran ruimteschip verzeild raakt in een oorlog tussen twee buitenaardse rassen, de Mantis en Celareons. Het aardse ruimteschip wordt vernietigd en een nieuwe oorlog staat op het punt te beginnen.

In het hoofdmenu van Frontier Wars krijg je natuurlijk de gebruikelijke opties die we van een gemiddelde RTS-game gewend zijn. Naast drie singe-player campaigns zijn er natuurlijk de gebruikelijke multiplayer en online opties.

Om het spel stapsgewijs te leren is het handig om te beginnen met de Terran Campaign, hierin heb je genoeg tijd om de interface rustig uit te proberen en gewend te raken met de verschillende units.

Een groot verschil met de gebruikelijke RTS is de lokatie waar je gebouwen plaatst. Alle fabrieken en overige faciliteiten bouw je namelijk in een ring om een planeet heen. Elke planeet heeft dezelfde hoeveelheid ruimte om een basis te bouwen en omdat deze nogal beperkt is zal je snel genoeg meerdere planeten gaan bevolken.