Conker Live & Reloaded | Gamer.nl

Ergens in een ver oord woont een heel lief eekhoorntje, dat iedere dag z'n nootjes bij elkaar snabbelt. In zijn kleine holletje peuzelt hij z'n nootjes vervolgens lekker op, om daarna keihard aan de wodka te gaan en alle hoeren van de straat mee z'n liefdeshonk in te sleuren. Het leven van seks, drugs en rock & roll is uitgevonden voor de eekhoorn Conker, die in Conker Live & Reloaded voor de tweede maal op pad gaat. Of Conker online net zoveel boeren en scheten laat als offline, lees je in de review.

De eekhoorn Conker maakte in 2001 furore in Conker's Bad Fur Day, een door het magistrale Rare ontwikkelde game voor de Nintendo 64. Na kla iekers als GoldenEye, Banjo Kazooie en Perfect Dark gesmeden te hebben, was Conker weer een fri e, en volwa en, actie adventure game. De term volwa en is op z'n plaats vanwege het feit dat Conker er snoeziger uitziet dan dat hij werkelijk is. De eekhoorn scheldt op alles wat los en vast zit, heeft de poep en pies humor van een dertienjarige puber en is ook van alcoholische versnaperingen niet vies. Conker's Bad Fur Day ging niet de boeken in als beste Rare game ooit, maar was wel uiterst vermakelijk.

Zo vermakelijk, dat Microsoft in samenwerking met Rare besloot de eekhoorn weer tot leven te gaan wekken op de Xbox. Een gloednieuw deel zat er echter niet in, het oude Conker's Bad Fur Day zou naar de Xbox worden omgezet en van een nieuwe online component voorzien worden. Conker Live & Reloaded is het resultaat van Rare's inspanningen.

Allereerst is er de singleplayer van het spel. De éénspelermodus is voor 99% identiek aan die van het origineel. Dit betekent dat je maar twee knoppen gebruikt om al je acties uit te voeren (de Nintendo 64 controller had immers minder knoppen dan de controllers van de huidige consoles) en je een relatief oud spel onder ogen krijgt. Dit stoffige imago is echter ten onrechte. Conker's Bad Fur Day is ook vandaag de dag nog een zeer amusante actie adventure game, die door de visuele excellentie bijzonder fris oogt. Nog voordat we de gameplay wel besproken hebben komen de grafische contouren van het spel al ten sprake. Want, my my my, wat is deze game mooi!

Zonder twijfel kun je zeggen dat Live & Reloaded de mooiste Xbox game van het moment is. De pluizige beestjes die over het scherm huppelen komen door Rare's advanced fur mapping techniek als knuffeldiertjes tot leven. Ieder haartje op de vacht wordt apart berekend, wat voor een subliem effect zorgt in een kleurrijke spel als Conker Live & Reloaded.

Ook de rest van de omgevingen, kleurpaletten, leveldesigns en personages zien er werkelijk schitterend uit. Een pluim voor de grafische afdeling! Op muzikaal gebied staat de game eveneens z'n mannetje. Het stemmetje van Conker is lekker rauw ingesproken en ook de rest van de stemacteurs ademen sfeer uit. De achtergrondmuziek is van aardig niveau en tettert lekker met de rest van de game.