Conflict: Vietnam | Gamer.nl

De Vietnam oorlog mag dan al flink wat jaartjes achter ons liggen, de populariteit, althans in games, van de oorlog in onlangs opeens weer gestegen. Games gebaseerd op de desastreuze oorlog zijn niet meer op één hand te tellen en je zult als ontwikkelaar flink je best moeten doen om boven de groene ma a uit te stijgen. Pivotal Games, bekend van de Conflict Desert Storm games, gaat met Conflict Vietnam de uitdaging aan en stort de speler weer eens zonder blikken of blozen in de vervaarlijke Vietnamese oerwouden.

Conflict Vietnam is gevormd volgens Pivotal's succesvolle 'Conflict concept'. Dit betekent dat je met vier man op pad gaat en alle personen direct orders kunt geven. Deze orders variëren van 'volg me' tot 'loop naar die boom, leg daar x attribuut neer en kom via die steen daar terug'. Wanneer je zulke uitgebreide orders kunt geven dient daar wel een systeem voor te zijn dat dit op een simpele manier mogelijk maakt. Conflict Vietnam slaagt hierin door via een doodsimpele besturing met de schouderknoppen in no-time de gekste fratsen uit te kunnen halen. Of je deze uitgebreide orders ook vaak zult gebruiken is vraag twee, want eenmaal in de actie zul je negen van de tien keer niet verder komen dan 'hold position' of 'follow me'.

Conflict Vietnam bevat in totaal veertien mi ies, die qua inhoud lekker afgewi eld worden en ook een aantal leuke concept bevatten. Zo zul je een keer in een gebied wanen waar het leger net op dat moment Napalm bommen aan het droppen is, mag je een keer á la Delta Force: Black Hawk Down vanuit een helikopter Vietcong leden omleggen en bevind je je ook een keer in een zwaar bewaakte gevangenis, waar het de bedoeling is om je teamleden te bevrijden.

Dit laatst genoemde level is trouwens extreem komisch opgezet. Omdat je altijd kunt wi elen van character kun je ook twee van de teamleden in hun cel besturen. Zoals iedereen weet uit de films, boeken en verhalen over Vietnam, waren de Amerikanen geen lieverdjes. Wanneer je een character uit de cel bestuurt, kun je dan ook tegen je Vietnamese bewaker gaan praten. Alhoewel, praten is een wel heel integer woord. De 'gesprekken' komen eerder neer op “Hey man, did you know I banged your sister last night? Mmm she was fine!” of “Maaaaannn, you one ugly motherfucker!”.

Het taalgebruik in Conflict Vietnam is sowieso vrij explictiet: het woord 'fuck' wordt per level minstens zo'n dertig keer in de rondte geslingerd en ook in de cut-scenes zou de rating niet onder de 18+ liggen. Storend is dit gevloek echter niet, het geeft de game een lekker “wij-tegen-de-rest”-sfeertje, wat de game eigenlijk alleen maar ten goede komt. De gameplay daarentegen is niet perfect. De besturing is wat houterig en ook alle controls lopen niet even lekker. Voor sommige acties zijn simpelweg té veel 'klikjes' nodig, wat je in het heetst van de strijd soms de das om kan doen. Ook de vijanden beschikken niet over al te veel hersens, aangezien ze vaak gewoon direct op je af rennen of in de verte stil blijven staan. Ze willen soms nog wel eens bukken of op de grond gaan liggen, maar al te veel moeite met hun gedrag zul je niet hebben. De game is meer door het feit dat er zo ongelooflijk veel Vietcong's zijn voor de minder ervaren gamer wat pittig.