Conflict: Desert Storm II | Gamer.nl

Desert Storm was één van Amerika's meest effectieve oorlogscampagnes en menig inwoner van dit land zou zelf graag meegevochten hebben in dit conflict. Vanzelfsprekend speelt de media hier op in door er films over te maken, maar het ontbrak nog een beetje aan een game die deze militaire operatie goed in beeld bracht. Een tijd geleden kwam SCI echter met de game Conflict: Desert Storm. Een tactical team-based shooter voor alle next-gen consoles, welke een redelijk solide gameplay combineerde met een lekkere oorlog feer. Inmiddels is SCI met de opvolger van deze game op de proppen gekomen en bekijken wij voor jullie of ze ook met deze nieuwe game een degelijke team-based shooter neergezet hebben.

Conflict: Desert Storm II is in tegenstelling tot het vorige deel niet volledig gebaseerd op de werkelijkheid, maar omvat meer een alternatief verleden waarbij de Amerikanen hun aanval op Irak doorzetten om Saddam definitief van de troon te stoten. Mochten de gebeurteni en in deze game dus echt hebben plaatsgevonden, dan was de huidige operatie in Irak waarschijnlijk nooit nodig geweest.

Binnen dit fictieve scenario speel jij voor een elite eenheid die achter de vijandelijke linies riskante mi ies moet zien te volbrengen. Er is hierbij te kiezen tu en Delta Force en de SAS. Veel maakt het niet uit welke van de twee je kiest, gezien de mi ies verder hetzelfde blijven. Je opereert bij iedere mi ie als een groep van vier soldaten die elk zo hun eigen specialiteiten kennen. Zo zal de ene soldaat bedrevener zijn met explosieven en is een ander juist weer een erg goede scherpschutter. Het is belangrijk dat je alle leden van je team in leven houdt, omdat de mi ies best lang kunnen zijn en je de soldaten meeneemt naar volgende mi ies.

Je hebt in de game de mogelijkheid alle vier de soldaten te besturen door ertu en te switchen of ze orders te geven via één van de leden van het team. Daarnaast kent elk teamlid een eigen AI, zodat ze ook zelfstandig tot actie over kunnen gaan. Ook deze AI is tot op zekere hoogte nog door de speler zelf te beïnvloeden. De teamleden zijn in staat om zich niet alleen te voet, maar ook via allerhande voertuigen voort te bewegen, zoals tanks en jeeps.

Grafisch is de game zeker geen hoogvlieger, maar het is nog voldoende. Lichteffecten zijn best aardig gedaan, evenals de character animaties en het geheel draait toch wel aardig soepel op je scherm. Toch heeft de game zo zijn zwakkere punten, zoals redelijk sfeerloze en eentonige textures en niet echt bijzondere character models. Hierdoor krijg je toch zo nu en dan een beetje het gevoel dat de game meer uit de console had kunnen halen en wordt de algehele sfeer een beetje onderdrukt.