Eén van de meest succesvolle Xbox 360 launchgames was Condemned -Criminal Origins. In deze creepy first-person shooter speelde je FBI-agent Ethan Thomas, die achter een seriemoordenaar aanging. In een vieze, grauwe stad moest je je weg langs geflipte junks en gevaarlijke gekken zoeken, om zo uiteindelijk de Matchmaker, zoals de seriemoordenaar genoemd werd, te pakken. Nu heeft Monolith, bekend van games als F.E.A.R. en No One Lives Forever, de game ook naar de PC gebracht. Voelt Condemned zich op de huis-tuin-en-keuken-computer net zo thuis als op de nieuwe console van Microsoft?

Sinds de tv-serie Crime Scene Investigation, oftewel CSI, is het forensische gedeelte van moordzaken een stuk populairder geworden. Elke vaste kijker is nu een zelfbenoemd expert op het gebied van DNA-sporen, vezelonderzoek en gebitsanalyse. Ethan Thomas speelt de hoofdrol in Condemned, en ook hij werkt bij de forensische onderzoekers, maar dan van de FBI. Bewapend met de nieuwste snufjes moet hij achter een seriemoordenaar aan, die de Matchmaker genoemd wordt. Deze gevaarlijke killer vermoordt vrouwen door ze te wurgen, en zet er altijd een verminkte paspop bij. Bij één van deze moorden, waarbij agent Thomas hem bijna te pakken heeft, vermoordt de Matchmaker twee agenten met Thomas' dienstwapen. Natuurlijk moet onze FBI-agent nu vluchten voor de instanties waar hij eerst mee samenwerkte. Ondertussen geeft hij de strijd met de seriemoordenaar niet op. Dit geheel speelt zich af in een verschrikkelijk depressieve stad. Overal zijn mensen verslaafd aan drugs en vallen ze andere mensen aan zonder echte reden.

Condemned is niet echt een first-person 'shooter' te noemen. Vuurgevechten zijn behoorlijk schaars in dit toch actierijke spel. Meestal zul je rondlopen met een stuk hout, een afgebroken stuk pijp, een bijl of zelfs een flinke moker. In deze game is het letterlijk oog om oog, tand om tand. Met deze wapens moet je jezelf redden in Condemned. Handig is wel dat je ook nog een tasergun hebt. Zo heb je als agent toch nog een klein voordeel ten opzichte van de junks die je te lijf zullen gaan. Deze gewapende idioten zullen elkaar ook te lijf gaan, zodra de een de ander per ongeluk raakt. In dit geval neem je gewoon even afstand om de twee een junk-fight te laten houden. De overgebleven gek is gewond een makkelijke prooi voor jou.

Dit klinkt misschien gemakkelijk, maar de vijanden in Condemned – Criminal Origins zijn zeker geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Ze zijn slim, werken samen en zoeken regelmatig dekking. Raak je bijvoorbeeld een junk met je taser, maar maak je het werk daarna niet af, dan zal de bad guy wegrennen en zich verstoppen achter een muur. Zodra jij dan de achtervolging inzet, zal de sneaky bastard van achter een muur verschijnen en zich op jou storten. Bijkomend nadeel is dat het spel zich geheel in het donker afspeelt. Het enige licht komt de grootste tijd alleen van je zaklamp, waarvan de batterijen gelukkig niet leeg kunnen raken.Het spel moet het vooral hebben van zijn spannende verhaal, schitterende graphics en fenomenale sfeer. De gameplay op zich wordt na een tijdje toch een beetje saai. Elke keer heb je het gevoel alsof je in dezelfde creepy gang loopt, op hetzelfde punt. Het leveldesign is redelijk eentonig en verschilt gedurende het hele spel niet erg veel. Ook de gevechten verliezen na een uurtje spelen hun nieuwigheid, ondanks hun intensiteit. Meestal zoek je naar de snelste weg om iemand uit de weg te ruimen, door ze eerst te verlammen met de tasergun, om daarna een vernietigende klap toe te brengen. Zelfs de speciale kill moves, een dodelijke kopstoot of het snel breken van een nek, kunnen de gevechten niet redden. Het enige wat ervoor zorgt dat je door blijft spelen, is het spannende verhaal.

De game heeft werkelijk schitterende graphics, ondanks dat het gedurende bijna het hele spel pikkedonker is. Vooral je zaklamp, die spookachtige schaduwen in de gangen en kamers werpt, zorgt voor schitterende lichteffecten. Helaas speelt het zich allemaal af in omgevingen die veel op elkaar lijken, waardoor de omgevingen soms beginnen te vervelen. Dit gebrek aan diversiteit is ook een probleem bij de personages. De vijanden die je zullen aanvallen zien er allemaal hetzelfde uit. Natuurlijk zien junkies op straat er ook over het algemeen hetzelfde uit, met kapotte kleren, maar in Condemned lijkt het alsof je tegen een leger van gekloonde zwervers vecht. Over de hele game ligt een soort grauw filter, wat ervoor zorgt dat de sfeer in het spel nog een stuk depressiever wordt. Ook de physics zijn goed geregeld, met dozen die verplaatst kunnen worden en lijken die realistisch van verhogingen afvallen.

Ook uitermate verzorgd is het geluid. Zelfs zonder 5.1 surround-set is nog perfect te horen van welke kant de vijanden je zullen aanvallen. De effecten tijdens het vechten zijn ook heel goed, met gekreun van je vijanden en botten die kraken. Ook de muziek in de menu's luistert lekker weg, met een heerlijke rock-soundtrack. De voice-overs zijn ook goed verzorgd, met een duidelijk professionele cast.

Over het algemeen genomen is Condemned-Criminal Origins een topgame, die echter toch behoorlijk wat gebreken kent. Het beste aspect van het spel is zonder twijfel de creepy sfeer, vooral in combinatie met het spannende verhaal. Ook de graphics en het geluid zijn uitstekend verzorgd, net als op de Xbox 360. Maar toch heeft het spel een beetje een zure nasmaak, vooral door het nogal eentonige leveldesign, de makkelijke puzzels en de gevechten die ondanks hun intensiteit toch hun kracht verliezen na een tijdje. Al met al heeft Monolith met Condemned toch een enorm goede game afgeleverd, die vooral voor de fans van first-person shooters en creepy games een must-buy is!