Command & Conquer Rivals

Command & Conquer Rivals is meer dan een simpele cash grab

Wantrouwen is begrijpelijk, maar onterecht

Geschreven door Wout van Aken op

Rivals is niet de klassieke Command & Conquer waar fans op wachten. Wie open staat voor iets minder traditioneels, kan echter genieten van een zeer vermakelijke en competitieve strategiegame voor op je telefoon.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Leuk om te spelen, korte en intense potjes, veel verschillende strategieën, klassieke elementen van een rts zijn aanwezig.
  • Minpunten
  • Stijgen in level gaat traag, willekeur in het vrijspelen van eenheden zorgt soms voor frustratie.
Afgelopen Blizzcon maakte Blizzard zichzelf niet populair met de aankondiging van een Diablo-game voor mobile. Het betreft het zoveelste voorbeeld van een bedrijf dat één van haar franchises naar een mobiel platform brengt en een storm aan (soms terechte) kritiek over zich heen krijgt van fans. Met 65.000 dislikes en slechts 3.300 likes op de onthullingstrailer van Command & Conquer Rivals, begint EA met een flinke achterstand bij de doelgroep. Nu de teleurstelling wat is weggeëbd (mede door de aankondiging van remasters voor de originele C&C’s) kunnen we rustig kijken naar wat voor game Rivals is geworden.

Rivals doet veel dingen anders ten opzichte van een klassieke Command & Conquer. Logisch, want het is lastig om een dergelijke ervaring goed naar de telefoon te brengen. Verwacht geen lange potten, grote free-for-alls of verhalende missies. In Rivals speel je één tegen één gevechten tegen andere spelers in kleine arena’s. Potjes duren ongeveer vijf minuten, zijn snel gestart en lekker intens.

Command and Conquer Rivals

Opvallend strategisch

Het doel van het spel is het vernietigen van de basis van de tegenstander. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen, is door bezit te nemen van een meerderheid van control points op het veld. Dit doe je door simpelweg een unit op één van de vakjes te zetten, waarna er een timer begint te lopen. Houd je dit een tijdje vol, dan lanceert er een nuke die 50% schade toebrengt aan de basis van de tegenstander. Aangezien de timer niet persoonlijk is, is een mogelijke tactiek te wachten tot deze bijna afloopt, om vervolgens snel een meerderheid in beslag te nemen en de nuke om te keren. Dergelijke tactieken zorgen er voor dat elk potje Rivals intens is en vol comebacks zit.

Het is ook mogelijk de basis van je tegenstander direct aan te vallen. Dit duurt langer, maar het verassingselement kan soms leiden tot de overwinning. Omdat de game gebruikmaakt van Fog of War, is het mogelijk om stiekem een Flame Tank of luchteenheden via de randen van de map te sturen. Hoewel Rivals simpel oogt, zijn veel traditionele elementen van het rts-genre vertaald naar de telefoon. Denk aan build orders, micromanagement van je eenheden, rushen of juist snel techen. Ook het aanvallen van de harvester van de tegenstander is één van de mogelijkheden om het gevecht te beïnvloeden.

Door de juiste matchmaking en balans, voelt Rivals niet als pay2win

Controle

Belangrijk om te melden is dat eenheden los te besturen zijn, en dus niet zoals in de meeste mobiele games een vaste weg afleggen of stilstaan. Ook zijn er eenheden die van een afstandje aanvallen, of kunnen schieten terwijl ze bewegen. Omdat de game gebruikmaakt van een grid, en units niet op elkaar kunnen staan, is het ook mogelijk vlak voor de lancering van een nuke een cruciaal vakje te bezetten. Hierdoor is het besturen van je eenheden echt een vereiste en kunnen kleine fouten escaleren tot grote gevolgen.

De game maakt voor gevechten gebruik van een steen-papier-schaar constructie. Elke eenheid heeft sterke en zwakke eigenschappen en goed afwisselen is cruciaal. Ook range, snelheid, stealth en luchteenheden spelen een belangrijke rol in de balans. De game biedt daarmee genoeg variatie, met onder andere ondergrondse eenheden, healing drones en de beruchte Obeslisk of Light.

Die laatste is beschikbaar via de unieke vaardigheid van je commander, waarvan er acht in de game zitten. Je begint de game met enkel het leger van GDI en één commander. Naarmate je in level stijgt, speel je steeds meer eenheden en de overige commanders vrij. Vanaf level 9 krijg je ook de beschikking over het leger van NOD. De legers en commanders voelen subtiel verschillend aan, en zorgen voor net iets andere strategieën.

Command and Conquer Rivals

Vrijspelen en upgraden

Elk leger heeft 23 verschillende eenheden, maar voor een gevecht kies je er slechts zes uit om mee te nemen. Het experimenteren met de verschillende eenheden en upgrades is interessant en merkbaar. Wil je de beschikking over zowel infanterie, tanks, luchteenheden als zwaardere tech-eenheden, dan betekent dit dat je vier verschillende gebouwen moet bouwen in een gevecht, wat je economie niet ten goede komt. Ook loop je het risico gerusht te worden met een gevarieerdere early-game van je tegenstander. Ook hier komt de steen-papier-schaar constructie weer om de hoek kijken.

Eenheden in Command & Conquer Rivals gebruiken een kaartsysteem. Eenheden kunnen geüpgraded worden door een combinatie van in-game gold en het verzamelen van extra kaarten, die je in lootcrates vindt. Deze ontvang je door de game simpelweg te spelen, maar uiteraard vertelt EA je graag dat dit proces versneld kan worden door echt geld te investeren. Wel maakt de game gebruik van levelcap in de lagere leagues, waardoor je niet meteen tegen mensen met veel sterkere units word gematched. Geld investeren in Rivals laat je dus sneller eenheden upgraden en vrijspelen, maar geeft je niet een groot voordeel ten opzichte van andere spelers.

Wel ligt de levelcap vrij hoog. In de training league is de cap vijf, maar met de traagheid waarmee je eenheden upgrade, is de kans groot dat je al snel een volgende league (met een hogere levelcap) ingaat, voordat je alle units maximaal hebt geüpgraded. Het is niet ongewoon om met een goede winratio in een league met een cap van acht te belanden, terwijl al je units nog maar op level vijf zitten. Toch geldt ook hier dat een goede strategie belangrijker is dan een hoger level. Hoewel je met gelijke units het één op één niet wint, is het zeker mogelijk een hogere speler te verslaan met de juiste tactieken. Ook fijn is dat de zeldzamere eenheden niet automatisch sterker zijn, maar ook gewoon eigen zwaktes kennen. Door de juiste matchmaking en balans voelt Rivals niet als pay2win.

Command and Conquer Rivals

Het leed dat lootboxes heet

Toch zit er een frustratie in de willekeur van het vrijspelen van kaarten. Zo is het door domme pech mogelijk geen luchteenheden vrij te spelen voordat je tegenstander dit doet. Ook is er een korte periode waarin de tegenstander als enige al wel de mogelijkheid heeft om een tweede harvester te bouwen, doordat de game je soms tegen een speler van een iets hoger level laat spelen.

Door geld in de game te investeren, kun je meer lootboxes of starterbundels krijgen met een garantie op een bepaalde kaart. Slim gedaan, want het is frustrerend je basis in puin te zien belanden door eenheden die je zelf nog niet in je lootcrates bent tegengekomen, of door net die ene kaart mis te lopen die je nodig had voor het volgende level van je favoriete eenheid.

Ook valt het langzame tempo waarop je spelerlevel stijgt op. Zelfs met een hoge winratio gaat dit erg langzaam en je hebt meerdere dagen nodig om überhaupt met NOD aan de slag te gaan. Hierachter zit eigenlijk vooral het winmodel van Rivals: snelheid. Je krijgt niet zozeer betere units of commanders, je krijgt ze alleen sneller. De levelcap en matchmaking zorgt er vervolgens gelukkig voor dat het nooit echt oneerlijk wordt.

De leukste Command & Conquer van de afgelopen tien jaar

Rivals is de ideale strategiegame voor tussendoor, in de bus, op de wc of voor het slapengaan. In dat laatste geval val je wel vol adrenaline in slaap, want de game is intens, snel en strategisch. Het is niet de Command & Conquer waar we om vroegen, maar wie zijn vooroordelen laat varen, kan genieten van een leuke strategiegame op de telefoon, waar balans en tactiek een grotere prioriteit lijkt te krijgen dan winst.

Command & Conquer Rivals is gratis beschikbaar voor Android en iOS.

Meer reviews:

Cross-over-evenement For Honor onthuld met Assassin's Creed Sony brengt nieuwe Lemmings-game uit op mobiel
31

Reacties op: Command & Conquer Rivals is meer dan een simpele cash grab

• AlexKidd

• 21 december 2018 12:30
    C&C; is overleden toen Westwood gesloten werd. Ongelofelijk dat een "game" met lootboxes nog een 7.5 krijgt.

• Paul_Power

• 21 december 2018 12:57
    @AlexKidd Ik geloof dat je niet helemaal begrijp hoe het in elkaar steekt, het spel is gratis, er moet ergens geld mee terug verdient worden, maar hoe je dit terug wil verdienen en hoe het spel erom heen gemaakt is maakt een hoop verschil. Wat ik zo lees van de reviews heeft EA eindelijk geleerd hoe het ook kan. Dat hier met grote wantrouwen naar gekeken werd had alles te maken met het verleden, maar het is fijn om te zien dat EA eindelijk eens leert van zijn fouten.

• TheChief

• 21 december 2018 22:11
    @Paul_Power Maak jezelf geen illusies. BF:5 heeft al lang weer laten zien dat EA niet tot leren in staat is.

Vind het ook discutabel dat een kritische blik in deze review feitelijk wordt afgedaan als 'het hebben van vooroordelen'.
    Het is niet alsof EA een dergelijke kritische blik niet aan zichzelf te wijten heeft.

Dit is een simpele RTS op een platform dat daar niet echt geschikt voor is met een CnC skin om het wat op te leuken.

• Goodmushin

• 22 december 2018 09:40
    @TheChief

BF V? Explain please? ;-)

• TheChief

• 22 december 2018 19:18
    @Goodmushin Met BF:V heeft EA DICE zo lopen pushen, net als bij Battlefront 2, dat het spel bij launch totaal niet af is. De content die aanwezig is is misschien 40-50% van de game, de rest wordt in de maanden/jaren na launch als dripfeed gereleased om de honger van de community enigszins te stillen.

Bij launch had BF5 niet eens de mogelijkheid skins op je voertuigen te gooien, dat was 'later to be released' content. BF5 heeft alleen maar de Duitsers versus de Britten, er zijn geen Japanners, Amerikanen etc. Verder zijn bepaalde wapens niet aanwezig die wel later toegevoegd gaan worden (M1 Garand om maar een iconisch wapen te noemen) en was de target practise range pas een maand na launch beschikbaar.

Alles aan BF5 schreeuwt 'rushed'. Plus EA's marketing was zo abominabel dat de sales nummers echt desastreus laag zijn. Ik ben een BF veteraan van het eerste uur (vanaf de eerste dag dat de demo van BF42 uit kwam ben ik hooked aan deze serie), maar recentelijk zijn wij zwaar teleurgesteld:

BF Hardline was een joke, duidelijk een filler titel die er even tussendoor werd gegooid.
    BF1 was alleen maar goed qua graphics en geluidsdesign, de gunplay was om te janken zo slecht qua skillcurve.
    En ik ga maar geen woorden vuilmaken aan Battlefront 1+2 want de meer dedicated FPS fan neemt die titels echt niet serieus (waarom zouden ze, EA nam het zelf niet serieus).

EA moet ophouden te denken dat je ieder jaar een BF de deur uit kunt gooien van enige kwaliteit. Zo'n game heeft gewoon 2-4 jaar nodig om goed opgebouwd en getest te worden. CoD ging ook die kant uit en we weten allemaal hoe dat eindigde: Sales werden minder, de community morde etc.

• Goodmushin

• 23 december 2018 01:18
    @TheChief

Ok echt top dat je even de tijd hebt genomen om dit te onderbouwen. Ik snap je helemaal, maar bf V is opzich wel een good game.

• KoningDriessen

• 21 december 2018 12:58
    @AlexKidd Ben met je eens dat de "echte" C&C; dood is, maar ja dit is een gratis spel en daar hoort nou eenmaal een ander verdienmodel bij. In deze context heb ik minder moeite met lootboxes. Neemt niet weg dat ik liever iets anders had gezien.

• Battlestar28

• 21 december 2018 22:40
    @AlexKidd

Idd.. En wat een verschrikkelijk concept ook weer. Repititief als de neten en SCHREEUWT om geld. Een van de grootste PAY2WIN games en krijgt niet voor niets een hele lage score in de stores.

Gamer.nl, Jullie zijn echt kansloos

• Jcp85

• 22 december 2018 01:02
    @Battlestar28 hoe kom je er nou weer bij dat deze game lage scores krijgt in de stores. 4.6/5 sterren op itunes en 3.9/5 sterren op google play.

• Battlestar28

• 22 december 2018 16:05
    @Jcp85

3.9 is laag.

• TheChief

• 22 december 2018 19:20
    @Battlestar28 3.9 op een schaal van 1-5 is een 7.8 op een schaal van 1-10, da's niet laag te noemen.

• Battlestar28

• 24 december 2018 09:20
    @TheChief
    Een 3.9 is voor een AA mobile game laag.

• Jcp85

• 24 december 2018 17:26
    @Battlestar28 als een 3.9 zo laag is, waarom maak je je dan zo druk om deze review die een afschuwelijk laag cijfer heeft gekregen?

• WvA

• 23 december 2018 12:19
    @Battlestar28 Zoals The Chief al aangeeft: een 3,9 is hetzelfde als een 7,8, dus feitelijk nog hoger dan ik de game hier beoordeel. Dat het geen game voor jou is, is helemaal prima. En ook ik ben geen fan van lootboxen en had liever een volwaardige C&C; gezien, maar waarom we dan volgens jou kansloos zijn, snap ik niet helemaal.

Ook zit er inderdaad een pop-up in als je de game opstart (of als je de store opent) met een dagdeal of iets dergelijks, dus mijn eerste reactie was ook: "Nou daar gaan we…", maar vervolgens zitten er tussen de potjes geen irritante reclames in of een verdienmodel waardoor je MOET betalen om mee te komen. Ik heb mijn in ieder geval uitstekend vermaakt zonder een cent uit te geven en ik ben een C&C-fan; vanaf het eerste uur.

• casualkiller

• 21 december 2018 13:25
    "Stijgen in level gaat traag" goh is dit je eerste f2p game die je speelt? dit is precies waarom ik zo ver mogelijk vandaan blijf van dit soort free to pay games. kunstmatig geprogrammeerd om je naar lootboxen te laten grijpen.

nobody asked for this.. 1/10.

• WvA

• 21 december 2018 13:55
    @casualkiller Heb je de review gelezen? Ik geef vervolgens namelijk aan dat ondanks een aantal van de f2p mankementen, de game niet overkomt als free to pay, of je forceert lootboxen te halen. Ook is het nergens voor nodig om zo snel mogelijk een hoog level te halen, wegens de level cap.

Nobody asked for this.. 7.5/10.

• warcryptic

• 21 december 2018 14:06
    @WvA Fijn dat er nog mensen zijn die spellen reviewen vanuit een ruimer perspectief. Tegenwoordig al deze paymodels en features die als een klap voor de consument beschouwd kunnen worden meteen meegenomen in een cijfer.

Ik persoonlijk wil liever dat het spel beoordeeld wordt, niet de marketing / verdien strategieën van een bedrijf.

Thanks for this.. 8/10

• casualkiller

• 21 december 2018 20:15
    @WvA heeft een game als c&c; lootboxen nodig? nee. "maar het is een free 2 pay game' , goed excuus. maar als ik hier de keuze neerleg tussen een 60e full c&c; game op je pc / console zonder lootboxen, of kunstmatig geprogrameerde lootbox bende op je telefoon, zou 99% voor de eerste keuze gaan. Het hele 'stijgen van levelen gaat traag' is lootbox psychologie, inspelen op gevoelens (units zien die jij nog niet hebt) en je hebt mensen die hier heeeel gevoelig voor zijn…, ik niet hoor, dit soort games zijn dood voor mij, maar dat is altijd en hele gevoelige mening voor sommige mensen.

• WvA

• 23 december 2018 12:20
    @casualkiller Begrijp me niet verkeerd, ik zat totaal niet te wachten op deze game. Ik ben een C&C-fan; vanaf het eerste uur, en ik ben het volledig met je eens dat ik liever 60 euro neerleg voor een volwaardige game. De game was voor mij de grootste teleurstelling van de E3, en ik heb het ook totaal niet op lootboxen. Maar ik heb de game een eerlijke kans gegeven en voor wat het uiteindelijk is, is hij vermakelijk. Het is niet de C&C-game; waar jij of ik op hadden gehoopt, maar het is wel een game die, naar mijn mening, een 7.5 verdient.

• Sander999

• 21 december 2018 14:02
    Goede review 👍🏻 Blij te lezen dat het niet zo’n trainwreck is als iedereen dacht dat het zou worden.