Command & Conquer Remastered Collection doet ‘remastered’ wél goed

Command & Conquer: De naam alleen al roept herinneringen op aan nachten doorhalen op een Pentium 100 en aan de telefoonrekening van de vele, vele uren Red Alert spelen via dial-up. In de jaren ’90 was real time strategy wat battle royale nu is: hét genre dat gaming definieert.

Command & Conquer Remastered Collection bevat zowel het origine Command & Conquer als Red Alert, inclusief alle uitbreidingen en de ‘console-exclusieve’ missies die tot nu toe nooit op pc speelbaar waren. Daarnaast is er de multiplayer, mod support en een level editor. Compleet is het kernwoord. Alles wat je je herinnerde van deze klassieke rts-games zit in het pakket. Maar ‘veel’ is op zichzelf geen argument om weer in een paar hele oude games te duiken.

command and conquer remastered

Liefde

Bij het opstarten van de collectie krijg je de keuze of je Command & Conquer of Red Alert wil spelen. De eerste keer dat je een van de twee aanklikt, activeert bij oudere spelers een golf van nostalgie. Want zoals veteranen weten, was de installatie van een C&C-game een ervaring op zich. Deze installatieprocedure, met coole sciencefiction graphics en animaties, is hier opnieuw gesimuleerd. Wie bij het zien van het zoeken naar de juiste IRQ nummers geen traantje wegpinkt (gelukkig hoeven we dat nooit meer te doen) heeft nooit een Soundblaster hoeven configureren. De ‘installatie’ zit vol kleine grapjes en creëert meteen dat oude C&C-gevoel. Ben je van steen, dan kun je dit alles overigens ook gewoon overslaan.

Eenmaal gestart word je geconfronteerd met een ander typisch jaren ’90-fenomeen: het ‘geweldig slechte tussenfilmpje’. Het verhaal van zowel C&C als Red Alert speelt zich af in respectievelijk de toekomst en in een alternatieve tijdlijn, en de belangrijkste gebeurtenissen zie je in glorieus afzichtelijke animaties en acteurs die toch wel hun best doen. De resolutie van de beelden is opgeschroefd, maar aangezien het bronmateriaal uiteraard niet in HD geschoten was, is het nu slechts acceptabel.

Als je dan eindelijk de eerste missie mag spelen, begin je met ‘ouderwetse graphics’, maar met een druk op de spatiebalk schakelt alles over naar een veel betere uprez versie van het spel. Net zoals het origineel is het natuurlijk in 2D, maar het spel ziet er opeens gewoon goed uit, en blijft trouw aan de stijl van het origineel. Geluiden en muziek zijn ook opgepoetst, zodat alles lekker wegspeelt en je je al snel kunt verliezen in het bouwen van je basis en het uitroeien van de vijand.

command and conquer remastered

Rts

Want hier draait het natuurlijk om. Je begint met een handvol eenheden en meestal een Mobile Construction Vehicle, waarmee je een plek uitkiest voor je basis. Eenmaal neer geplempt, is het zaak om met een Harvester tiberium te verzamelen en genoeg energiecentrales te bouwen om je constructiegebouwen van stroom te voorzien. Ondertussen is het de bedoeling dat je (meestal) de vijandelijke uitschakelt en tegelijk je eigen basis verdedigt tegen aanvalsgolven.

Zowel C&C als RA gooien de missies gelukkig nog wel eens om, zodat je bijvoorbeeld slechts een handjevol eenheden zonder basis hebt voor een missie. Of in het geval van RA zijn de missies waarbij je Tanja (“Ta-TJINGGGGG!”) gebouwen op laat blazen heerlijk overpowered.

Overpowered zijn ook sommige gebouwen of eenheden. Zoals de verrukkelijke tesla-coils die alles binnen hun bereik met een bliksemflits wegblazen. Het feit dat je daarvoor meer energiecentrales moet bouwen, weegt eigenlijk niet op tegen de onoverwinnelijkheid van deze one-hit-kill doodsmachines. Dat is ook niet erg.

Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans.

-

Moeilijkheid

Het moet namelijk gezegd worden dat deze games voor moderne gamers niet bijster moeilijk zijn. Het grote plezier van de singleplayercampagnes is juist het verkrijgen van een steeds groeiende doos militair speelgoed om over de vijand heen te walsen. Dat betekent niet dat je nooit een ‘mission failed’-scherm te zien krijgt, maar wie de afgelopen jaren van het rts-genre heeft geproefd, komt met deze klassiekers nooit echt in de problemen.

Soms zijn missies eerder een tikkie frustrerend dan moeilijk. Zoals op de momenten dat je alle vijandelijke eenheden moet vernietigen en er één soldaatje ergens in een hoek van de kaart achter een boom zit. Dat deze klassieke games ook klassieke foutjes bevatten, is in dit geval niet onoverkomelijk. Het merendeel van de singleplayermissies is nog net zo leuk als toen.

command and conquer remastered

Bonus

Geheel nieuw in deze collectie is de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid bonuscontent te verzamelen. De in-game achievements zijn gekoppeld aan een galerij met artwork en beelden van achter de schermen. Hier zit een boel materiaal tussen dat nooit eerder is getoond en waar je als fan echt heel blij van wordt.

Blij is sowieso het overheersende gevoel bij het spelen van de game. Van de (nu veel makkelijker te organiseren) multiplayermatches, tot het zelf in elkaar knutselen van kaarten: het is een heerlijke verzameling van zeer mooi opgepoetste nostalgie.

command and conquer remastered

Ironie

Tussen de hardcore rts-fans is de discussie nog steeds niet klaar: Warcraft of Command & Conquer? Hoewel Westwood in feite het rts-genre uitvond met Dune 2 (en het daarna verfijnde met Command & Conquer), zijn er hele volksstammen die Warcraft (en dan vooral Warcraft 3) als het summum van het genre zien. Er zit dan ook enige ironie in dat in 2020 de strijd tussen Warcraft en Command & Conquer beslecht is, als we kijken naar de ‘strijd der remasters’. Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans. Alles wat nodig is om de C&C-gemeenschap te ondersteunen is aanwezig, inclusief een vrijgegeven broncode. Dit is hoe je een remaster van een real time strategiegame wél goed doet.

The Command & Conquer Remastered Collection is nu verkrijgbaar voor pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Met Command & Conquer Remastered Collection haal je honderd uur aan gameplay in huis die de tand des tijds goed is doorstaan. De opgepoetste graphics doen recht aan het gevoel van het origineel en zowel de single- als multiplayer zijn nagenoeg niet gedateerd. Dat de tussenfilmpjes minder goed overeind zijn gebleven zal overigens niemand verbazen: In de jaren ’90 waren deze al niet van Hollywood-kwaliteit. De gameplay en de enorme hoeveelheid bonusmateriaal zijn echter genoeg reden om weer eens een kijkje te nemen in dit universum. Deze terugkeer naar de glorietijd van real-time strategy is heel goed geslaagd.

Enorm veel content

veel bonusmateriaal

graphics goed opgewaardeerd