Command & Conquer: Kane's Wrath (X360) | Gamer.nl

Ooit overheerste degedachte dat het onmogelijk was een goede, snelle first-person shooter neer tezetten op een console. Met de komst van Halo, en de vele titels die volgden, werdhet tegendeel bewezen. Inmiddels zal alleen de meest toegewijde PC-gamer nogbeweren dat een muis en toetsenbord de enige manier zijn om een shooter tekunnen spelen. Hetzelfde is nu aan de hand met het RTS-genre. Veel gamers zijnnog in de veronderstelling dat dit genre, dat snelle muiscoördinatie vereist, alleenthuis hoort op de PC. EA is echter hard bezig om het genre steeds geschikter temaken voor de consoles en Kane's Wrath is opnieuw een stap in de goederichting. Maar het is nog niet de Halo van de console-RTS. Command & Conquer 3: Kane's Wrath is de uitbreiding opCommand & Conquer 3: Tiberium Wars. Waar je op de PC voor Kane's Wrath noghet originele spel nodig had, is de Xbox 360-versie stand-alone. Gelukkig betekent dit niet dat je meer betaalt voor deXbox 360-versie, want deze ligt eveneens voor de bijzonder zachte prijs van€29,99 in de winkels. Op zich is het verstandiger om met Command & Conquer3: Tiberium Wars te beginnen, omdat Kane's Wrath je vrij snel in het diepegooit en een maar een eenzijdige campagne kent, waardoor het niet aanvoelt alseen volledig spel. Wil je echter eens proberen hoe een RTS aanvoelt op eenconsole en daarvoor niet direct het volle pond neerleggen, dan is Kane's Wrath mi chieneen mooie titel om mee te beginnen. De interface is sterk verbeterd en daarmeeis het spel vooralsnog de beste overzetting van het RTS-genre naar de console.Het geeft je een goed idee van hoe de zaken ervoor staan. De nieuwe radial interfacedie EA voor Kane's Wrath heeft uitgedoktert is behoorlijk doeltreffend. Hethele menusysteem is opgebouwd uit cirkelvormige menuutjes waarin alle wensbareopties terug te vinden zijn. Door de analoge stick in de juiste richting tedrukken, kies je de gewenste optie uit, zonder dat je eerst een hele lijst afmoet lopen. Dit menu is contextgevoelig. Heb je bijvoorbeeld je War Factory geselecteerd, dan bevat hetmenu de voertuigen die je kunt bouwen. Er is ook een algemeen menu wanneer jeniets geselecteerd hebt. Van daaruit kun je direct alle andere menu'sraadplegen, ook zonder dat je eerst het gebouw hoeft te selecteren. Het gaatallemaal nog niet zo snel als met een interface onder in beeld zoals op de PC,maar wel aanzienlijk sneller dan wat we tot nu toe gewend waren. Er zijn nogwel wat optimalisaties mogelijk. Zo moet je eerst een gebouw bouwen en als dieklaar is, nog eens de positie aanwijzen waar je hem wilt plaatsen. Dit istypisch Command & Conquer, maar het zou handiger zijn om direct de positieaan te geven. Dit bespaart je later weer een handeling en maakt het spel eenstuk sneller. Om een echt goede RTS op een console te krijgen, zijn dergelijkeconce ies waarschijnlijk wel nodig. Men blijft nu soms teveel trouw aan demogelijkheden die de PC-versie biedt. De grootste problemen met de interface zitten niet zozeer inde menu's, maar in het selecteren en aansturen van de eenheden zelf. De cursorwaarmee je je eenheden aanklikt, is namelijk behoorlijk onnauwkeurig. Het spelverspringt weliswaar automatisch naar een eenheid als je er dicht in de buurtzit, maar dan moet je al behoorlijk goed in de buurt zitten. Vooral hetaanvallen van bewegende voertuigen is lastig. Ook het selecteren van eenhedenis behoorlijk versimpeld. Je kunt geen vakjes om je eenheden heen trekken, maarwel alle eenheden van één soort of überhaupt alle eenheden op je scherm, in éénkeer selecteren. Dit volstaat voor de meeste opties, maar maakt het lastig omdiverse groepjes samen te stellen. Het oproepen en maken van groepjes gaat viahet radiale menu en vergt eigenlijk net iets teveel handelingen om erg prettigte werken. Als je benieuwd bent naar de exact toevoegingen qua eenhedenen facties, dan verwijs ik je door naar dereview die Leon al maakte van de PC-versie. Het komt het erop neer dat er eenaantal vette eenheden en facties zijn toegevoegd, maar dat er ook een aantalvrij nutteloos blijken te zijn. De consoleversie is inhoudelijk grotendeelsgelijk aan de PC-versie, op één aspect na: het spelonderdeel Global Conquest.Deze combinatie tu en turn-based en real-time strategie vormde in de PC-versieeen verra end leuk onderdeel, maar is in de Xbox 360-versie in geen velden ofwegen meer te bekennen. In plaats ervan krijgen we Kane's Challenge op onsbord, een aaneenschakeling van wat skirmish-mi iesdie weliswaar onderhoudend zijn, maar niet zo leuk of diepgaand als GlobalConquest. Een onbegrijpelijke keuze.