Command & Conquer is alive and kicking! Nadat we enkele jaren terug de teleurstellende 3D opvolger van Dune 2000 hard onder handen namen, mochten we wat recenter het C&C universum vanuit het eerste perspectief ervaren met C&C Renegade. Ondanks dat deze games niet het onderste uit de kan haalden, lijkt de hype rond de serie en Westwood er zeker niet minder op geworden. Niet zonder reden, want het zojuist verschenen Command & Conquer: Generals brengt veel spelelementen samen van 's werelds meest succesvolle RTS-games. Of dit een geslaagde combinatie is geworden lees je nu. What's in a name?

Allereerst was er recent nogal wat verwarring over de betekenis van Generals binnen de Command & Conquer franchise. Net zoals 'Red Alert' is 'Generals' namelijk een losstaande serie binnen de C&C wereld, dat qua verhaal geen verdere binding heeft met één van de andere games zoals Tiberian Sun. Terwijl Red Alert een stuk explosiever was dan het tragere Tiberian Sun, is Westwood met Generals helemaal los gegaan van oude concepten, waardoor enkele van de C&C tradities overboord zijn gezet.

Explosieve actie

Dat het in Generals draait om veel explosies wordt duidelijk bij het opstarten van de game. Na een korte video-intro, die overigens de enige is in het spel, beland je in het hoofdmenu waar zich een volledige veldslag in de straten van Mogadishu afspeelt. Tanks, auto's en helikopters die ontploffen dienen als lekkermakerij om aan het echte werk te beginnen. Na het aanpassen van de standaard instellingen zoals resolutie en geluid, is het tijd om met de campaign te beginnen.

Omdat we tegenwoordig verwend worden met de hoeveelheid speelbare units en partijen, maak je in Generals de keuze tussen 3 grootmachten; China, De Verenigde Staten en het GLA (Global Liberation Front). Deze laatste militaire macht bestaat voornamelijk uit terroristen, oa opererend in de regio van Iraq. Ik zal niet uitvoerig uit hoeven leggen dat dit het spel een wat vreemde (propagandistische) nasmaak geeft. Dat Westwood de huidige politieke situatie 2 jaar geleden zou kunnen voorspellen, lijkt echter ook nogal straf.

Terug naar het spel. Eenmaal voor China gekozen krijg je de eerste missionbriefing waarbij je puntsgewijs de objectives ziet. Geen FMV filmpjes met acteurs, maar een draaiende wereldbol die het laad-moment van een level vult. De echte animaties spelen zich af in-game, voornamelijk bestaand uit gevechtscenes en explosies. En daarmee komen we ook direct aan op het vreemdste punt van de game; het ontbreken van enig verhaal.

De kritiek op de verhaallijnen van Westwood's laatste strategiegames lijkt de ontwikkelaar zich wel ernstig te hebben aangetrokken, nu er van een plot al geheel geen sprake meer is. Zo zijn er geen hoofdpersonen die een belangrijke rol spelen en doet het spel daarmee soms wat abstract aan. Generals lijkt daarmee sterk op de actie hoogtepunten van een goede oorlogsfilm, met jou aan het commando.