Command & Conquer 3 (X360) | Gamer.nl

Het lijkt alsof we maar niet uitgepraat raken over Command & Conquer 3: Tiberium Wars, het derde deel uit de bekende RTS-reeks die nu ook zijn weg heeft gevonden naar de Xbox 360. Daarom verzeker ik je: dit zal het laatste artikel worden. Het moet maar eens afgelopen zijn met al dat gepraat, er moet gespeeld worden! Vandaar dat je vanaf nu geen enkel artikel over deze game meer aan zal treffen. Nou ja, tot de uitbreiding dan, die ongetwijfeld al in ontwikkeling is…Met dat in gedachten gaan we daarom niet eindeloos doorratelen over wat de game nou is. Wil je meer lezen over Command & Conquer 3 met al zijn voor- en nadelen, bekijk dan de PC-review. Ook een video briefing met een humoristische insteek hebben we voor je in petto (nog steeds met, ik weet het, een verkouden ik, thank you very much…!) . Hoewel dit een Xbox 360-review betreft, zal er niet te diep ingegaan worden op de verschillen tu en beide platforms. Liever zien we de vraag beantwoord worden wáárom je voor de consoleversie van deze RTS-titel moet gaan. Of waarom juist niet.

Over dat laatste kunnen we overigens heel kort zijn: heb je de PC-versie helemaal kapotgespeeld (wat op zich best een prestatie is aangezien de game nog niet zo heel lang op de markt is), dan heb je bij deze versie van Command & Conquer 3 vrijwel niets te zoeken. Als je benieuwd bent naar de besturing, dan kun je de optie overwegen om even de één giegtellende demo binnen te halen. Vergeet echter niet: ook al zien de filmpjes er mi chien nog nét iets gelikter uit en hebben sommige menutjes hier en daar een kleine grafische aanpa ing gekregen, de inhoud van het spel is exact hetzelfde gebleven. Heb je bovendien een bakbeest van een computer thuis staan te ronken, dan biedt de Xbox 360 qua mooie plaatjes écht niet veel meer. Zo simpel is het.

Op het gebied van multiplayer is daarentegen wel het één en ander veranderd, iets wat als een argument mag gegeven worden waarom je wél voor de Xbox 360-versie moet gaan (ja, en zélfs als verstokt C&C3-speler op de PC!). Ook het feit dat de Xbox Live Vision Camera nu eindelijk weer een toffe functie heeft gekregen, het kunnen communiceren met je tegenstanders door middel van videobeelden, mag als een aardig 'unique selling point' gezien worden. Alleen, en dat is best jammer te noemen: na kaartspel UNO, het teleurstellende Totemball en Rainbow Six: Vegas (waarin je je knar in kon scannen), nú pas weer een spel waarin de Vision Camera van enig toegevoegd nut is! Opmerkelijk dat het zo lang geduurd heeft, maar gelukkig is het in Command & Conquer 3 zeker een grappige feature geworden.

Terug naar de multiplayer, die bij de 360-versie een heel scala aan nieuwe modi heeft gekregen. Natuurlijk kun je tegen elkaar spelen (met maximaal acht personen) of samenwerken tegen de AI, maar men heeft nu ook andere opties in het spel verwerkt. Zo heb je nu de King of the Hill-modus waarin jij een bepaald gebied moet zien te pakken. Niemand anders mag het hebben, dus dat wordt knokken om dat stukje land. Ook Capture en Hold is hier enigszins mee te vergelijken. Beide modi geven net weer een andere wending aan het spel. Iets meer strategische diepgang en door deze manier van spelen zul je nog sneller te keer moeten gaan om zodoende snel die welbegeerde punten op de map te krijgen.

De Siege-mode is weer van een heel andere orde: hier mag je pas na een bepaalde tijd elkaar aanvallen. In de tu entijd kun je dus uitgebreid een basis uitbouwen, units pompen, de halve map volbouwen met gunturrets en wat al niet meer. Als laatste krijg je nog de mogelijkheid om te kiezen uit de Capture de Flag-modus. De naam zegt het al, hier draait het allemaal om vlaggetjes en iedereen wil ze hebben. Wij voorspellen alvast een hoop gerush naar de gewilde wapperende vlaggen.

Voor de PC-speler is dit verhaal waarschijnlijk best vreemd om aan te horen.  Normaal gesproken is het de PC-versie die altijd voorzien is van de meeste content, waarom krijgt de console nu wel standaard allerlei leuke multiplayermodi? Geen idee, maar ook hierdoor onderscheidt de Xbox 360 -versie zich in ieder geval wel van zijn oudere broer. Het zoeken naar een vijand om even een potje te spelen gaat bovendien ook nog eens een stukje sneller (en stabieler!). Ben je uit frustratie maar gestopt met het online spelen van Command & Conquer 3 (er komen nog wel eens wat probleempjes voor op het EA-netwerk) op de PC, dan zou je het kunnen overwegen om van platform te wi elen. Een leuk extraatje zou dan die nieuwe multiplayermodi kunnen zijn. En nee, dit zijn geen betaaldownloads die je via de Marketplace voor 108kb binnen kunt halen, mocht je je dat afvragen...