Welkom terug commandant. Het jaar is 2034. Je bevindt je in het interbellum van de tweede en derde Tiberium-oorlog. Kane leeft! Als zijn persoonlijke vertrouweling kiest hij jou om wraak te nemen op alles en iedereen die wantrouwen toont tegen de enige echte Messias. Degene die de mensheid naar een nieuwe toekomst moet leiden. In de naam van Kane breng je vrede door macht. Command & Conquer 3: Kane's Wrath is de eerste uitbreiding voor Command & Conquer 3: Tiberium Wars en daarmee tevens een nieuw hoofdstuk in  de beroemde RTS-serie Command & Conquer. Als we kijken naar de Command & Conquer-spelers dan zijn ze ruwweg in te delen in twee groepen: de fans van de Red Alert-reeks en liefhebbers van het Tiberium-universum. Beiden zullen dit jaar vermaakt worden, want naast Kane's Wrath verschijnt eind dit jaar de nieuwe game Command & Conquer Red Alert 3 waar we hoge verwachten voor koesteren. Snelle kopers van Kane's Wrath krijgen voor Red Alert 3 tevens een toegangscode voor de betatest.

Vanaf nu zullen we het houden bij Tiberium-kristallen. We willen nog niet een teveel van de verhaallijn van Kane's Wrath verklappen, omdat dit net als bij eerdere Command & Conquer-games één van de sterkste aspecten van de game is.  Daarom zullen we alleen even vermelden dat de tussenfilmpjes ook deze keer weer zeer vermakelijk zijn, met het typische B-film gehalte dat we van de Command & Conquer-tussenfilmpjes gewend zijn. Het flauwe 'net niet' hoort er nu eenmaal bij. Nieuwe acteurs krijgen we te zien in de rol van Alexa Kovacs (de inlichtingenofficier die menig gamer intiem zal prikkelen voordat ze het slagveld ingaan) en Broeder Marcion (de leider en ijzeren vuist van de Black Hand-sekte). Tevens zal CABAL als tegenhanger van EVA ons voorzien van alle tactische informatie. In een campagne van dertien missies volgen we de verhaallijn van de The Brotherhood of Nod, vanaf het einde van de tweede Tiberium-oorlog tot aan de gebeurtenissen na de derde Tiberium-oorlog.

Het broederschap neemt het uiteraard op tegen de bekende twee andere facties: de Global Defense Initiative (GDI) en de buitenaardse Scrin. Iedere factie heeft tevens de beschikking over een tweetal  subfacties. De GDI kan kiezen uit het geharde tankbataljon van Steel Talons of de sonisch bewapende ZOCOM, terwijl de Nod wordt bijgestaan door het elite leger van de Black Hand en de cyborgs van de Mark of Kane. Ten slotte kun je bij de Scrin terecht voor de verwoestende Reaper-17 en de telepathisch ingestelde Traveler-59. De subfacties zijn werkelijk stoer te noemen en hebben voor ieder wat wils. Ben je een 'tankrusher' dan kies je al snel voor Steel Talons. Ben je sluw dan kun je waarschijnlijk je ei kwijt bij Traveler-59. De uitbreiding gaat uiteraard gepaard met nieuwe eenheden, gebouwen en upgrades. Veel eenheden en upgrades bieden zeker een toegevoegde waarde aan de game Bijvoorbeeld de walkertanks Wolverine en Titan van de GDI (bekend uit Tiberian Sun) komen weer terug en zullen bij menig gamer goede herinneringen ophalen. Ook zijn er zeer handige sonic- en lasermuurtjes te kopen om je gebouwen te verdedigen. Helaas zitten er ook enkele nutteloze toevoegingen tussen waarbij je jezelf afvraagt wat de toegevoegde waarde is. Zo krijgen geniesoldaten van de GDI Steel Talons een handpistool waarmee ze vrijwel niets uitrichten en heeft Nod een nieuwe ondersteuningskracht gekregen waarmee voor enkele seconden alle krachtcentrales zichtbaar worden. Leuk? Ja. Maar nuttig? Nee. Dan zijn we nog niet eens begonnen over de nieuwe epische eenheden, waarvan elke zijde er één tot zijn beschikking krijgt. De GDI heeft een gigantische tank met een driedubbele loop genaamd de MARV, de Nod heeft de beschikking over een Redeemer, die is te omschrijven als een gigantische Cyborg. De Scrin krijgt een Eradicator-hexapod, een zespotig monster dat laserstralen afvuurt. Deze zogenoemde 'Epic Units' zijn in vergelijking met normale eenheden echt gigantisch. Minstens driemaal zo groot. Het is gewoon iets 'te' en komt zeer onrealistisch over. In schril contrast met hun omvang staat hun sterkte, want onverslaanbaar zijn ze zeker niet. Met een goede countereenheid kom je al ver. Zo is legt de MARV tegen een legertje raketsoldaten binnen enkele minuten het loodje.

De gameplay is een stuk uitdagender geworden ten opzichte van de originele game. De campagne begint gelijk op het niveau van de laatste missies uit Tiberium Wars. Een pittige game dus en ondanks het lage aantal missies zul je veel tijd moeten besteden om je door de campagne heen te worstelen. Wat mij verder verbaasde is dat de kunstmatige intelligentie nu ook enige vorm van intelligentie heeft gekregen. Als je een tankaanval uitvoert in skirmishgames, dan gaat de computer in de tegenaanval door veel raketsoldaten te bouwen. Kom je met vliegtuigen, dan heeft de tegenstander luchtafweer klaarstaan. De computertegenstander in Kane's Wrath speelt dus in op jouw aanvallen. Uit ervaring weten we echter dat het een kwestie van tijd is voordat gamers de logica achter de AI zien en ze een manier vinden om deze simpel om zee te helpen. De echte tegenstand moeten we daarom niet van de AI verwachten, maar eerder vanuit de online wereld. Bij Tiberium Wars had EA al veel werk gemaakt van de online mogelijkheden, in de vorm van ranglijsten, wedstrijdverslagen en regelmatige updates en verbeteringen. Ook Kane's Wrath kan dezelfde ondersteuning verwachten, waardoor je naast de singleplayer ook vele multiplayer-speeluren kunt toevoegen. Nu is de balans tussen de verschillende facties altijd een probleem geweest bij Command & Conquer. De makers hebben altijd veel moeite gehad om de zijdes aan elkaar gewaagd te maken. Online leidde dit in het verleden nog wel eens tot frustratie als spelers constant met dezelfde tactiek wonnen. Kane's Wrath zal ook hier waarschijnlijk problemen gaan ondervinden met bepaalde eenheden die nu al te krachtig lijken. Tijd zal dit moeten uitwijzen. Voor de singleplayer wordt een nieuwe spelelement aan de game toegevoegd, namelijk Wereldverovering. Het is een combinatie van turn based strategie met real-time strategie. Met behulp van de wereldkaart breid je gebieden en basissen uit. Door aanvalsmachten te maken kun je vijandelijke basissen aanvallen en vernietigen. Doel van het spel is om je invloed te vergroten (GDI), onrust te zaaien (Nod) of drempels plaatsen voor de buitenaardse invasie (Scrin). Je kunt de Wereldverovering tevens grotendeels naar eigen inzien aanpassen.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath heeft ook nog te kampen wat kleinere bugs. Eenheden blijven soms staan of hangen achter gebouwen, nadat je ze een commando hebt gegeven. Tevens nemen ze soms nog wel eens wat onlogische routes om bij hun bestemming te komen. Met de huidige online ondersteuning kunnen we regelmatig patches verwachten, die deze fouten hopelijk eruit zullen halen en tevens de balans aanpassen, maar vooralsnog geldt het als een miniscuul minpuntje.