Menu's

Wat natuurlijk als eerste opvalt zijn de menu's: die zijn in structuur nauwelijks gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. De 'echte fan' vindt derhalve snel zijn weg naar het rijden van een single stage, of een championship. Deze laatste kun je uitsluitend rijden als Colin McRae in een Ford Focus WRC (ja, de licentie stamt nog uit 2002, bovendien heeft Ford veel input gegeven aan het spel). Voor de single stages kun je wel uit meerdere auto's kiezen, die stuk voor stuk merkbaar andere rij-eigenschappen hebben.

Service Area

Na het instellen van mijn force feedback-stuurtje (je kunt behoorlijk uitgebreid ranges en deadzones instellen per as) kies ik voor een championship. Meteen maar voor het grote werk gaan dus. De eerste rally vindt plaats in Spanje (overige zijn Finland, Zweden, Japan, USA, Groot Britannie en Griekenland). Helaas zijn dus niet alle rallies uit het World Rally Championship aanwezig. Na vrijwel geen laadtijd sta ik in de service area, alwaar ik informatie kan opvragen over de komende stages en de auto erop kan afstellen. Je kan redelijk veel afstellen, hoewel (en daar is het arcade-element) je bijvoorbeeld sommige banden-soorten pas kunt gebruiken nadat je ze 'unlocked'. Enfin, ik kies voor beperke wijzigingen aan de vering waarmee ik wil rijden. Eerst zie ik de auto voor mij wegrijden, waarna ik aan de beurt ben. Je wordt getrakteerd op een paar outside views van het startpunt, iets wat zeker bijdraagt aan de sfeer.

Pace notes

Het licht gaat op groen en ik trap dat rechterpedaal onderin. Navigator Nicky Grist begint meteen een niet-aflatende stroom informatie op me los te laten. In eerste instantie ben je geneigd deze in de wind te slaan, maar al gauw merk je dat je, door het opvolgen van deze pace-notes, snellere tijden neer kan zetten. Dus als je navigator bijvoorbeeld zegt “4 right over jump, don't cut” dan kun je het maar beter niet in je hoofd halen die bocht eens lekker af te snijden. De kans is dan namelijk groot dat je een rotsblok formaatje Erica Terpsta op je pad vindt.

Besturing

De besturing van de auto is best lastig en al helemaal voor beginners. Voor hun is het misschien iets te moeilijk om goede tijden neer te zetten. De hele stage vol gas erop houden en af en toe een beetje driften gaat je namelijk niet ver brengen. Je zult moeten werken achter dat stuur en niet zo'n beetje ook. Op een smal weggetje in de bossen van Engeland, met aan weerszijden een greppeltje en onlosmakelijk met de grond verbonden bomen, zul je wel merken wat ik hiermee bedoel. In eerste instantie moest ik hier wat aan wennen, maar uiteindelijk blijkt het behoorlijk realistisch aan te voelen (afgaande op zowel TV- als beperkte praktijkervaring). Een 4WD-auto in een perfecte slide om een hairpin krijgen is in het echt geen sinecure en is het in CMR3 derhalve ook niet. Als het je uiteindelijk lukt, is de voldoening natuurlijk wel groot. Het enige wat roet in het eten gooit op dit gebied is de force feedback. Of liever: het gebrek eraan. Zelfs met de instellingen op maximum voel je je stuurtje alleen een beetje tegensputteren als je bijvoorbeeld ergens flink het bos in rijdt. Jammer, want juist bij een rally-game kan een goede force feedback een bijdrage leveren aan je rijstijl.