Colin McRae DiRT (PS3) | Gamer.nl

Colin McRae mag danonlangs zeer tragisch aan zijn eind gekomen zijn, zijn naam prijkt nogsteeds op de verpakking van mi chien wel de beste rallygame-serie ooit gemaakt. Delaatste incarnatie van de McRae-reeks, met de subtitel DiRT, verscheen al eerderop de Xbox 360 en zoals je al in die review kon lezen, is het een zeerdegelijke moddercro er geworden. Een kleine drie maanden later komt de game ookuit voor de PlayStation 3. Is DiRT voor Sony's zwarte monster ook een racegamevan grote kla e of kon hij nog wat pitstops gebruiken?Hoewel de game een paar maanden heeft liggen rijpen voordathij voor de PS3 is uitgekomen, is er eigenlijk niets nieuws aan de gametoegevoegd wat betreft exclusieve content. Collega Peter is in zijn review voorde Xbox 360-versie al uitgebreid in gegaan op de verschillende facetten van de game,dus die platgetreden paden zal ik niet betreden. Dat er praktisch niets nieuwsaan de game is toegevoegd, betekent niet dat deze versie geen aanschaf verdient, hettegendeel is zelfs waar. Sony's console kan wel wat vlotte racers gebruiken enwat dat betreft komt DiRT op precies het  goede moment. Natuurlijk, MotorStorm wist onze aandacht tijdens delaunch periode vast te houden, maar de lage herspeelwaarde van de game speeldehet spel parten. Dat is bij DiRT wel anders, er zijn namelijk legio dingen tebeleven.Naast de gebruikelijke rally races waarbij er met een enkelewagen over een parcours wordt gereden en de tijd laat zien of je de winnaarbent, is er nu ook de mogelijkheid om tegen maximaal zeven andere tegenstanderste rijden. Persoonlijk vond ik dit veel leuker dan de traditionele races,aangezien de tegenstand feller is en je veel meer bij de race wordt betrokken.Je wagenpark is ook niet beperkt tot de gebruikelijke opgevoerdemoddermonsters, maar dit keer kun je ook plaats nemen op snelle, wenbare buggy'sof in grote big-rigs die een stukzwaarder en logger zijn, maar een bijna ongeëvenaarde wegligging hebben. Watwel flink jammer is, is dat de auto's soms wat vreemd reageren op het wegdek.Tijdens het rijden heb je eigenlijk constant het gevoel alsof je op een wolkrijdt en niet door het zand en de stenen ploetert. Daarnaast maakt het vrijweinig uit op welke ondergrond je rijdt en hebben de verschillende wagenseigenlijk iets té veel grip op de modderwegen. Geen enorm obstakel, maar tochslordig.Mi chien wel het meest positieve facet van DiRT is depresentatie, deze is namelijk ronduit fenomenaal te noemen. De game is namelijkprachtig en daar is geen stok tu en te krijgen. De omgevingen zijn divers,kleurrijk en zijn allemaal voorzien van een zandkleur-achtige filter die hetgeheel een warme uitstraling geeft. De auto's zijn eveneens enormgedetailleerd en het doet je af en toe gewoon pijn wanneer je auto gedurende de racelangzaam in een armzalig hoopje schroot ziet transformeren. Het schademodel isenorm indrukwekkend; werkelijk álles aan je auto kan kapot en elke beschadigingheeft wel effect op het rijgedrag van je auto. De ervaring is helemaal intenswanneer je plaats neemt in een van de views van de cockpit. Op het moment datje met een onmogelijke snelheid door de modder ploetert en je hoort hetfantastische gebrul van je auto achter je, dan weet je dat dit binnen het genre nietveel beter kan.

Mi chien wel het grootste minpunt dat werd genoemd toen degame uitkwam voor de Xbox 360 en de PC, was het gemis van een degelijkemultiplayer modus. Het zou ronduit geweldig zijn om tegen mensen uit anderedelen van de wereld te racen, maar helaas is deze modus alleen beperkt tot hetrijden van tijdsgebonden ritten waardoor je nooit echt idee hebt dat je tegenandere mensen rijdt. Een enorm gemis en helaas zal dit een behoorlijk negatiefeffect hebben op de houdbaarheid van de game. Ondanks deze laatste slipper isDiRT ook voor de PS3 een racegame van grote kla e. Er valt genoeg te beleven,de presentatie is bijna vlekkenloos, maar helaas valt er na het uitspelen dande singleplayer nog maar weinig te beleven.