Civilization V: Gods & Kings | Gamer.nl

Civilization V: Gods & Kings | Gamer.nl

Vorig jaar verraste Konami vriend en vijand door met Pro Evolution Soccer 2015 een heerlijke voetbalgame af te leveren. Het bedrijf heeft de schijn de laatste tijd een beetje tegen door de geruchten dat ze stoppen met het maken van AAA-games. PES 2016 bewijst in ieder geval dat de uitgever nog lang door mag gaan met het ontwikkelen van dergelijke games.

Twee jaar geleden verscheen Civilization V: een iets toegankelijker en, volgens sommigen, makkelijker vervolg binnen de serie. Het spel was mi chien niet perfect, maar volgens ons wel het schoolvoorbeeld van hoe een serie met zijn tijd mee moet gaan. Ontwikkelaar Firaxis komt nu met een uitbreiding et vol nieuwe content en kleine verbeteringen.

Korte toelichting

Het doel van Civilization is om een beginnende beschaving van duizenden jaren voor Christus te ontwikkelen naar een moderne maatschappij. Je begint met een kleine nederzetting en wat boerderijen en werkt zo toe naar het creëren van een heel land. Hoe je dat doet, is aan jou. Je kunt kiezen voor wereldheerschappij en oorlog, maar ook vrienden worden met andere steden en je richten op een kennismaatschappij. Een keuze uit diplomatie of geweld is daarbij uiteraard vereist.

Civilization V is daarbij een turn based-spel dat zich vanuit helikopterperspectief laat spelen. Tijdens elke beurt moet je bijvoorbeeld nieuwe gebouwen neerzetten, wegen aanleggen, onderzoek doen en ontdekkingsreizen maken. Elke actie kost een aantal beurten om te voltooien. Van tevoren moet je daarom goed inschatten wat je gaat doen en hoeveel tijd dat kost. Dat een potje lang kan duren blijkt wel uit ons artikel over een fan die al tien jaar bezig is met één potje Civilization II.

Extra's

Goed, meer over Gods & Kings. In de twee previews (1, 2) is al uitgebreid besproken wat de toevoegingen zijn. De meeste extra's zijn vrij standaard, zoals nieuwe beschavingen, gebouwen en eenheden. Vooral spelen met Nederland en Willem van Oranje is voor ons Hollanders leuk. Er zijn verder nog acht andere fracties bijgekomen: Byzantium, Carthago, Ethiopië, de Hunnen, de Kelten, de Maya, Oostenrijk en Zweden. De nieuwe volkeren zijn een niet heel ingrijpende toevoeging omdat elke beschaving met een handvol unieke eigenschappen komt, maar de extra variatie is absoluut fijn.

Ook zijn er drie scenario's toegevoegd, waarbij je een historisch (incorrect) verhaal naspeelt. Into the Renai ance is vrij trouw aan het Civ-concept, maar Fall of Rome en Empires of the Smokey Skies zijn iets meer afwijkend. Bij Fall of Rome moet je het Romeinse rijk verdedigen tegen een enorme aanval van barbaren en Empires of the Smokey Skies biedt een soort Steampunk-ervaring met industriële steden, vliegende forten en zeppelins. De speelervaring van de Smokey Skies is niet echt anders, maar de stijl, het gevoel en de focus op technologie maakt het een vrij uniek scenario.

Belangrijke extra's

Allemaal heel leuk, maar ook de toevoeging van de scenario’s verandert weinig aan de gameplay zelf. De belangrijkste nieuwigheden zijn spionage en religie. Religie bestond ook al in eerdere Civilizations komt nu terug in de uitbreiding. In Gods & Kings vervult geloof de rol van een bonu ysteem. Een nieuw soort puntenaantal (faith) stijgt naarmate je meer religieuze gebouwen plaatst. Bij een bepaalde score kies je uit een geloof dat volgens jou past bij je beschaving. Onder andere het Christendom, Boeddhisme en Confucianisme zijn beschikbaar.

Aan het begin van een potje heeft religie nog vrij weinig impact, maar op een gegeven moment zijn er keuzes die de vlakken oorlogsvoering, verdediging en het plaatsen van gebouwen verbeteren. Door punten toe te kennen is er bijvoorbeeld sneller goud te verdienen, zijn eenheden sneller te plaatsen en hebben gebouwen meer bonu en. Religie kan zo de uitkomst van een potje bepalen. Daarbij blijft dit nieuwe systeem trouw aan het oorspronkelijke spelconcept, waardoor het naadloos in het spel past.

Spionage is een heel ander soort toevoeging en stelt je in staat informatie te stelen van de vijand of verkiezingen te saboteren. Je zet spionnen bijvoorbeeld in voor het boeken van technologische vooruitgang met behulp van verkregen vijandelijke informatie. Spionnen zijn niet direct bestuurbaar maar delegeer je vanuit een menuutje. Eigenlijk speelt spionage in de singleplayer-modus enkel af en toe een rol. Waarschijnlijk dat deze toevoeging in de multiplayer wel effectief kan worden ingezet, maar dat hebben we helaas nog niet optimaal kunnen testen.

Subtiel

Het gekke met Gods & Kings is dat het een uitbreiding is die bijna niet opvalt als je Civ 5 daadwerkelijk speelt. Alle aanvullingen zijn perfect in de game geïntegreerd en maken Civ V simpelweg beter en completer dan het voorheen was. Bovendien is er niet alleen extra content toegevoegd, maar zijn er ook kleine problemen opgelost. Er is bijvoorbeeld aan het vechtsysteem gesleuteld zodat alles beter in balans is en je minder makkelijk door de vijand wordt overrompeld.

Daar merkten we slechts een klein beetje van tijdens onze speelse ies, want een sterkere macht lijkt nog altijd makkelijker te winnen van een gebalanceerd, maar kleiner leger. Toch zijn keuzes die je moet maken meer in evenwicht en dat maakt het rustig opbouwen van een samenleving veel aangenamer. Het brengt rust in het spel en daardoor is de focus op oorlogsvoering, iets wat in Civ V boventoon voerde, minder aanwezig.

Al met al is de uitbreiding van Gods & Kings alles wat we ervan hadden verwacht. Het is een mooi pakket met extra's waardoor je weer wat langer aan de slag kunt met Civilization V. Als we dan toch een minpuntje mogen noemen, is het mi chien jammer dat we na twee jaar niet wat meer content hebben gekregen. Iets dat rigoureus anders is, zit namelijk niet in het spel, waardoor de uiteindelijke ervaring niet veel verandert. Erg veel maakt dat echter niet uit, want Civilization V is nog steeds een van de beste turn based-games die er is.