Civilization V: Brave New World | Gamer.nl

Met de eerste uitbreiding Gods & Kings wilde Firaxis eigenlijk al een politiek spel van Civilization V maken, waarbij je met en tegen andere beschavingen moest samenwerken en oorlog voeren. De toevoeging van religie bleek echter niet genoeg om spelers anders te laten spelen. Met Brave New World word je wel gedwongen tot ontdekkingsreizen en samenwerking met andere beschavingen, waardoor een potje er op elk moment weer anders uit kan zien.

Ontdekkingsreizen

De eerste paar beurten zul je niet zoveel anders merken aan Civilization V. Uiteraard zijn er nieuwe beschavingen toegevoegd en wat extra eenheden en gebouwen bijgekomen, maar het duurt een kleine 25 beurten voordat je met de meeste nieuwe spelsystemen mag experimenteren. Dat betekent niet dat je nog nergens rekening mee moet houden, want het ontdekken van nieuwe beschavingen, fenomenen en stadstaten is belangrijker dan ooit.

Dat merk je als eerste aan de internationale handelsroutes, waarmee je al vroeg in de game aan de slag gaat. Met een karavaan of handel chip kun je zaken doen met beschavingen en stadstaten die je al hebt ontdekt. Dat is bijvoorbeeld handig om goud te verdienen, maar ook voor het uitwi elen van wetenschap of verspreiden van religie. Het is daarom extreem nuttig om zo veel mogelijk landen en stadstaten te ontdekken zodat je de best mogelijke handelsroutes kunt bepalen.

Ook het World Congre dwingt de speler tot ontdekking, maar het duurt meestal wel tot halverwege een potje voordat je daarmee kunt experimenteren. Het is mi chien niet de belangrijkste toevoeging, maar wel een van de leukste. Wanneer één van de beschavingen alle landen heeft ontdekt, begint een internationaal congres waarin gestemd wordt op verschillende resoluties. Daar kun je bijvoorbeeld een embargo op stadstaten steunen waardoor er geen handel meer mee gedreven kan worden. Andere resoluties hebben invloed op de wapens die je wel of niet mag gebruiken en grondstoffen die aangeboord mogen worden. Sommige voorstellen resulteren in een gezamenlijk project als een ruimteprogramma of de Olympische Spelen.

Met het World Congre kun je de boel dus flink naar je hand zetten en landen die zich bijvoorbeeld richten op handel helemaal kapot maken. Dit is een leuk politiek spelletje dat soms heel anders uitpakt dan je wenst, waardoor je je strategie ineens helemaal moet omgooien. In combinatie met ideologieën (vrijheid, orde en alleenheerschappij), die van grote invloed zijn op hoe landen met je omgaan maar je ook extra bonu en en punten geven, levert het een intere ant diplomatiek geheel op waarin landen steeds anders reageren. Relaties met bevriende beschavingen kun je eenvoudig verpesten door te stemmen voor bepaalde resoluties of een ideologie te steunen die helemaal niet bij de rest past. Hierdoor blijft het maken van keuzes gedurende de hele game belangrijk, terwijl voorheen vooral de eerste helft van een game echt belangrijk was. Je bent hierdoor ook minder bezig met je eigen beschaving en veel meer met andere landen waardoor de game letterlijk open is gegooid.

Jammer is dat dit in de twee nieuwe scenario's niet goed uit de verf komt; de verhalende campagnes zijn nogal beperkend. In het scenario American Civil War draait het bijvoorbeeld alleen maar om oorlogsvoering wat helemaal niet zo intere ant is in Civilization V. In Scramble for Africa gaat het juist weer uitsluitend om ontdekkingsreizen en ook dat is op zichzelf niet boeiend genoeg. Civilization is sterk door de combinatie van systemen en dat komt het beste tot z’n recht in de ‘gewone’ potjes.

Culturele overwinning

De bovenstaande toevoegingen zijn de belangrijkste veranderingen in Brave New World, maar een andere aanpa ing zal voor velen een nog grotere draai aan hun speelstijl geven. Met de vernieuwde culturele overwinning is het namelijk makkelijker om voor cultuur te kiezen. Voorheen betekende de focus op cultuur dat je militair zwak was, omdat je eigenlijk alleen maar monumenten bouwde. Een dergelijke strategie was niet zo slim, want je beschaving kon dan op elk moment door een groot leger vernietigd worden. Dat systeem is nu dus aangepast.

Met cultuur speel je nog steeds verschillende 'policies' vrij, waarmee je extra vaardigheden en bonu en verdient, maar door de introductie van toerisme is het verkrijgen van cultuurpunten veranderd. Je culturele gebouwen hebben nu vrije plekken waarin Great Artists hun artistieke werken kunnen plaatsen. Met deze artistieke werken vergroot je je culturele invloed. Zodra alle landen onder de indruk van je zijn, kun je de culturele overwinning behalen. Een goede relatie met een buurbeschaving is daarom e entieel, dat zorgt er namelijk voor dat je invloed verder reikt. Dat heeft weer invloed op hoe andere beschavingen over je denken en kun je in je voordeel gebruiken in bepaalde onderhandelingen.

Verbonden

Heel simpel gezegd is het ontwikkelaar Firaxis dus gelukt om alle verschillende elementen zo met elkaar te verbinden dat nu alles even belangrijk is, of in ieder geval kan zijn. Daarmee voelt Civilization V voor het eerst echt compleet en logisch. Er zijn helaas wel zoveel systemen en keuzes dat de AI (wederom) een beetje wi elvallig aanvoelt. Niet-menselijke tegenstanders maken soms bizarre keuzes die een potje op een onaangename manier in de war schoppen. Civilization V heeft hier vanaf het begin al last van gehad, maar door de vele extra mogelijkheden gaat het soms weer mis en dat blijft jammer.

Ondanks wat kleine AI-problemen maakt juist het onverwachte dat dit een echte Civilization is. Zelfs drie jaar na release is de game nog intere ant. Met Brave New World is Civilization namelijk dynamischer en gevarieerder dan ooit. De vaak uren lange potjes blijven boeiend en kunnen elk moment veranderen waardoor je je strategie moet aanpa en. Het spel draait nu niet meer alleen om jouw eigen beschaving, maar ook alle beschavingen daaromheen. En daardoor voelt het grootser en grenzelozer dan eerst. Veel sneller wordt de game er niet op, maar dat hoeft ook niet. Civilization V heeft hiermee de potentie gerealiseerd die het drie jaar geleden al in zich had, en eens en voor altijd bewezen dat ook dit een volwaardige titel in de serie is.