Weinig games halen je perceptie van tijd zo omver als de Civilization-reeks. “Nog even een potje doen”, resulteert vaak in een urenlange gamesessie, waarbij je steeds de verleiding niet kunt weerstaan om nog één beurt extra te spelen. Voor je het weet is het diep in de nacht, of erger, ben je een belangrijke afspraak vergeten, heb je de trein gemist of kom je niet maar toe aan wat je eigenlijk moet doen. Met Civilization Revolution is dit niet anders en dat is eigenlijk hét bewijs dat Firaxis erin is geslaagd en verslavende concept van Civilization perfect aan te passen aan de wensen van het consolepubliek. Civilization Revolution is een versimpelde versie van het Civilization voor de PC, maar dit betekent geenszins dat het een simplistisch spel geworden is. Firaxis heeft vooral gesneden in het micromanagement, zodat je je rustig bezig kunt houden met de globale planning terwijl het aantal knoppen en menuutjes in de interface tot een minimum beperkt blijft. De kern van Civilization is nog steeds in tact: bouw een beschaving uit en probeer de andere beschavingen naar de troon te stoten door te excelleren in overheersing, technologie, cultuur of economie. Doordat ieder volk een eigen agenda heeft, levert dit interessante tactische situaties op. Het ene volk zal zich ingraven, investeren in verdediging en onderzoek om zo veilig als eerste de nieuwste technologieën te ontwikkelen, terwijl een ander volk een zo groot mogelijke legermacht op poten zal proberen te zetten om daarmee andere volken van de kaart te vegen. Focust iemand teveel op zijn doel, dan kun je ineens door een ander volk voorbijgestreefd worden. Of erger nog, je staat net op het punt een raket naar Alpha Centauri te lanceren, wanneer een legermacht voor de deur staat waar je niet tegen bent opgewassen. Je moet continu met alle scenario's rekening houden en je grondstoffen op de juiste manier investeren om als eerste een van de vier winstcondities binnen te halen. Civilization Revolution is, zoals dat hoort bij Civilization, turn-based. Dit houdt in dat je om de beurt speelt met je tegenstander en dat je rustig de tijd hebt om je zetten uit te denken. Je begint heel simpel: met een enkele stad in een voor jou nog onbekende wereld, enkele duizenden jaren voor Christus. Je ontgint bouwmateriaal, goud, voedsel en wetenschap, die allen bijdragen aan de groei van je beschaving. Voedsel zorgt ervoor dat je stad groeit, waardoor je meer kunt ontginnen. Met geld kun je wegen bouwen, het bouwproces versnellen en andere volken paaien, terwijl je via wetenschap nieuwe gebouwen, wonderen en eenheden vrij kunt spelen. Bouwmateriaal is nodig om eenheden, gebouwen en wonderen te plaatsen. Wonderen en gebouwen kunnen weer zorgen dat er meer grondstoffen kunnen worden ontgonnen of dat je troepen extra ervaring krijgen. Het zoeken van een goede balans tussen deze aspecten, die heel nauw met elkaar verweven zijn, bepalen grotendeels je succes in Civilization Revolution. Omdat voor de meeste consolegamers Civilization Revolution de eerste game in de reeks zal zijn, biedt het spel een uitgebreide tutorial die op een natuurlijke wijze in het spel is verwerkt. In plaats van een aparte missie waarin je elke mogelijkheid een keer mag, biedt Revolution een tutorial die tijdens het spelen actief blijft en je, met leuk geanimeerde adviseurs, continu van advies zal voorzien. Eenmaal je de basisbeginselen onder de knie hebt kun je de tutorial uitschakelen. De adviseurs zullen ook dan nog steeds zo nu en dan hun kop op steken, maar met name om je op de hoogte te houden over de ontwikkelingen van je tegenstanders. De interface van Civilization Revolution is slim ontworpen rond het aantal knoppen van de controller. Om de vaart erin te houden en de (trage) navigatie over de kaart te beperken, neemt de interface simpele taken als het wisselen tussen eenheden, voor je uit handen. Dit is meestal ideaal, omdat je per beurt snel je actieve eenheden langs kunt lopen en ze nieuwe orders kunt geven. Heb je al orders gepland voor een eenheid, dan zullen deze aan het begin van een beurt direct uitgevoerd worden. Had je je intussen bedacht, dan heb je pech: je eenheid zal eerst zijn vooraf geplande stappen doen, dan pas kun je een nieuw pad voor hem uitstippelen. Wil je eenheden die je hebt laten verdedigen opnieuw gebruiken, dan zul je deze handmatig moeten selecteren. Je kunt ook met het D-pad tussen je troepenmachten wisselen, maar wanneer je dit doet haal je alle troepen waar je langs komt uit de verdedigingspositie, waardoor je uiteindelijk meer tijd kwijt bent om ze vervolgens allemaal weer te laten verdedigen. Ook zoomt het spel continu in en uit tussen je eenheden, wat handig is om het overzicht te bewaren, maar de vaart wel wat uit het spel haalt. De versimpelingen van Civilization Revolution pakken meestal goed uit, maar op sommige vlakken heeft men iets teveel lopen schaven. Zo zijn er nauwelijks instelmogelijkheden voorafgaand aan het spel en ook niet tijdens het spel zelf. Heb je genoeg van de gevechtsanimaties, dan is het niet mogelijk om deze te versnellen of uit te zetten. Ook kun je niet vooraf de kaart kiezen waar je op speelt of het aantal tegenstanders. Je kiest alleen de moeilijkheidsgraad en je eigen volk, of één van de losstaande scenario's, en het spel begint. Jammer, want eenmaal je de game onder de knie hebt, wil je toch liever wat meer naar je hand kunnen zetten. Civilization Revolution kent geen echte campagne, maar alleen enkele losstaande scenario's en 'random' missies. Deze laatste zijn het leukste om te doen. Hierin bouw je een beschaving op vanuit het niets tegen drie computergestuurde tegenstanders. Je kiest zelf je doel uit en bepaalt je tactiek. Een potje Civilization Revolution kan, afhankelijk van je speelstijl, tussen de twee en vier uur duren. Na een tiental potjes heb je het meeste van het singleplayergedeelte wel gezien. De verschillende doelen heb je uitgeprobeerd en de computertegenstanders vormen geen serieuze uitdaging meer. Gelukkig kun je dan nog online de strijd aan gaan via Xbox Live. Ondanks dat Civilization Revolution turn-based is, houdt het spel online de vaart erin doordat iedereen zijn beurten tegelijk uitvoert. Toch moet je maar net zin hebben om vier uur lang toegewijd te blijven spelen en je moet ook maar hopen dat je tegenstanders dit doen. Wanneer een tegenstander wegvalt wordt deze weliswaar overgenomen door de computer, maar dat maakt de uiteindelijke victorie wel wat minder leuk dan wanneer je een  'echt mens' de pan in hakt. Visueel ziet Civilization Revolution er behoorlijk sprankelend uit voor een Civilization-game. De wereld is kleurrijk en wanneer je stad groeit, zul je veel leuke, kleine details kunnen zien. Ook de adviseurs, die levensgroot in beeld verschijnen, zijn met veel oog voor detail ontworpen. Toch is het spel technisch zeker geen hoogstandje. Vergeleken met de mooiere RTS-games, ziet Civlization Revolution er toch eerder uit als een mooie arcadegame dan als een volwaardige next-gen titel. Het stoort echter geen moment. Hooguit zijn de animaties van je eenheden bij de gevechten iets te simpel en onrealistisch, met paarden die overdwars bewegen of schepen die over het land heen schuiven. Wel positief is dat het spel net zo goed te spelen is op een SD-televisie als op een HD-tv, dankzij de duidelijke lettertypes en iconen. Vaak laten spellen met veel interface-elementen hier wat steekjes vallen, maar Civilization Revolution houdt duidelijk rekening met de minder gefortuneerde gamers. Helaas kent het spel, ondanks de simpele graphics, wel enkele storende haperingen wanneer bijvoorbeeld een adviseur in beeld komt. Ook is het laadscherm dat je krijgt wanneer iemand een ruimteschip lanceert, vervelend. Het zijn dit soort technische slordigheden, samen met de beperkte instelmogelijkheden, die Civilization Revolution van een nog beter cijfer weerhouden.