Civilization Revolution | Gamer.nl

Weinig games halen jeperceptie van tijd zo omver als de Civilization-reeks. “Nog even een potje doen”,resulteert vaak in een urenlange gamese ie, waarbij je steeds de verleidingniet kunt weerstaan om nog één beurt extra te spelen. Voor je het weet is hetdiep in de nacht, of erger, ben je een belangrijke afspraak vergeten, heb je detrein gemist of kom je niet maar toe aan wat je eigenlijk moet doen. MetCivilization Revolution is dit niet anders en dat is eigenlijk hét bewijs datFiraxis erin is geslaagd en verslavende concept van Civilization perfect aan tepa en aan de wensen van het consolepubliek.Civilization Revolution is een versimpelde versie van hetCivilization voor de PC, maar dit betekent geenszins dat het een simplistischspel geworden is. Firaxis heeft vooral gesneden in het micromanagement, zodatje je rustig bezig kunt houden met de globale planning terwijl het aantalknoppen en menuutjes in de interface tot een minimum beperkt blijft. De kernvan Civilization is nog steeds in tact: bouw een beschaving uit en probeer deandere beschavingen naar de troon te stoten door te excelleren in overheersing,technologie, cultuur of economie. Doordat ieder volk een eigen agenda heeft, levert ditintere ante tactische situaties op. Het ene volk zal zich ingraven, investerenin verdediging en onderzoek om zo veilig als eerste de nieuwste technologieënte ontwikkelen, terwijl een ander volk een zo groot mogelijke legermacht oppoten zal proberen te zetten om daarmee andere volken van de kaart te vegen.Focust iemand teveel op zijn doel, dan kun je ineens door een ander volkvoorbijgestreefd worden. Of erger nog, je staat net op het punt een raket naarAlpha Centauri te lanceren, wanneer een legermacht voor de deur staat waar jeniet tegen bent opgewa en. Je moet continu met alle scenario's rekening houdenen je grondstoffen op de juiste manier investeren om als eerste een van de vierwinstcondities binnen te halen.CivilizationRevolution is, zoals dat hoort bij Civilization, turn-based. Dit houdtin dat je om de beurt speelt met je tegenstander en dat je rustig de tijd hebt omje zetten uit te denken. Je begint heel simpel: met een enkele stad in een voorjou nog onbekende wereld, enkele duizenden jaren voor Christus. Je ontgintbouwmateriaal, goud, voedsel en wetenschap, die allen bijdragen aan de groei vanje beschaving. Voedsel zorgt ervoor dat je stad groeit, waardoor je meer kuntontginnen. Met geld kun je wegen bouwen, het bouwproces versnellen en anderevolken paaien, terwijl je via wetenschap nieuwe gebouwen, wonderen en eenhedenvrij kunt spelen. Bouwmateriaal is nodig om eenheden, gebouwen en wonderen teplaatsen. Wonderen en gebouwen kunnen weer zorgen dat er meer grondstoffenkunnen worden ontgonnen of dat je troepen extra ervaring krijgen. Het zoekenvan een goede balans tu en deze aspecten, die heel nauw met elkaar verwevenzijn, bepalen grotendeels je succes in Civilization Revolution. Omdat voor de meeste consolegamers Civilization Revolutionde eerste game in de reeks zal zijn, biedt het spel een uitgebreide tutorialdie op een natuurlijke wijze in het spel is verwerkt. In plaats van een aparte mi iewaarin je elke mogelijkheid een keer mag, biedt Revolution een tutorial dietijdens het spelen actief blijft en je, met leuk geanimeerde adviseurs, continuvan advies zal voorzien. Eenmaal je de basisbeginselen onder de knie hebt kunje de tutorial uitschakelen. De adviseurs zullen ook dan nog steeds zo nu endan hun kop op steken, maar met name om je op de hoogte te houden over deontwikkelingen van je tegenstanders. De interface van Civilization Revolution is slim ontworpenrond het aantal knoppen van de controller. Om de vaart erin te houden en de(trage) navigatie over de kaart te beperken, neemt de interface simpele takenals het wi elen tu en eenheden, voor je uit handen. Dit is meestal ideaal,omdat je per beurt snel je actieve eenheden langs kunt lopen en ze nieuweorders kunt geven. Heb je al orders gepland voor een eenheid, dan zullen dezeaan het begin van een beurt direct uitgevoerd worden. Had je je intu enbedacht, dan heb je pech: je eenheid zal eerst zijn vooraf geplande stappendoen, dan pas kun je een nieuw pad voor hem uitstippelen. Wil je eenheden dieje hebt laten verdedigen opnieuw gebruiken, dan zul je deze handmatig moetenselecteren. Je kunt ook met het D-pad tu en je troepenmachten wi elen, maarwanneer je dit doet haal je alle troepen waar je langs komt uit deverdedigingspositie, waardoor je uiteindelijk meer tijd kwijt bent om zevervolgens allemaal weer te laten verdedigen. Ook zoomt het spel continu in enuit tu en je eenheden, wat handig is om het overzicht te bewaren, maar devaart wel wat uit het spel haalt. De versimpelingen van Civilization Revolution pakken meestalgoed uit, maar op sommige vlakken heeft men iets teveel lopen schaven. Zo zijner nauwelijks instelmogelijkheden voorafgaand aan het spel en ook niet tijdenshet spel zelf. Heb je genoeg van de gevechtsanimaties, dan is het niet mogelijkom deze te versnellen of uit te zetten. Ook kun je niet vooraf de kaart kiezenwaar je op speelt of het aantal tegenstanders. Je kiest alleen demoeilijkheidsgraad en je eigen volk, of één van de lo taande scenario's, enhet spel begint. Jammer, want eenmaal je de game onder de knie hebt, wil jetoch liever wat meer naar je hand kunnen zetten. Civilization Revolution kent geen echte campagne, maaralleen enkele lo taande scenario's en 'random' mi ies. Deze laatste zijn hetleukste om te doen. Hierin bouw je een beschaving op vanuit het niets tegendrie computergestuurde tegenstanders. Je kiest zelf je doel uit en bepaalt jetactiek. Een potje Civilization Revolution kan, afhankelijk van je speelstijl,tu en de twee en vier uur duren. Na een tiental potjes heb je het meeste vanhet singleplayergedeelte wel gezien. De verschillende doelen heb je uitgeprobeerden de computertegenstanders vormen geen serieuze uitdaging meer. Gelukkig kunje dan nog online de strijd aan gaan via Xbox Live. Ondanks dat CivilizationRevolution turn-based is, houdt het spel online de vaart erin doordat iedereenzijn beurten tegelijk uitvoert. Toch moet je maar net zin hebben om vier uurlang toegewijd te blijven spelen en je moet ook maar hopen dat je tegenstandersdit doen. Wanneer een tegenstander wegvalt wordt deze weliswaar overgenomendoor de computer, maar dat maakt de uiteindelijke victorie wel wat minder leuk danwanneer je een  'echt mens' de pan in hakt. Visueel ziet Civilization Revolution er behoorlijk sprankelenduit voor een Civilization-game. De wereld is kleurrijk en wanneer je stadgroeit, zul je veel leuke, kleine details kunnen zien. Ook de adviseurs, dielevensgroot in beeld verschijnen, zijn met veel oog voor detail ontworpen. Tochis het spel technisch zeker geen hoogstandje. Vergeleken met de mooiereRTS-games, ziet Civlization Revolution er toch eerder uit als een mooie arcadegamedan als een volwaardige next-gentitel. Het stoort echter geen moment. Hooguit zijn de animaties van je eenhedenbij de gevechten iets te simpel en onrealistisch, met paarden die overdwarsbewegen of schepen die over het land heen schuiven. Wel positief is dat het spel net zo goed te spelen is op een SD-televisie als op een HD-tv, dankzij de duidelijke lettertypes en iconen. Vaak laten spellen met veel interface-elementen hier wat steekjes vallen, maar Civilization Revolution houdt duidelijk rekening met de minder gefortuneerde gamers. Helaas kent het spel,ondanks de simpele graphics, wel enkele storende haperingen wanneerbijvoorbeeld een adviseur in beeld komt. Ook is het laadscherm dat je krijgt wanneeriemand een ruimteschip lanceert, vervelend. Het zijn dit soort technischeslordigheden, samen met de beperkte instelmogelijkheden, die CivilizationRevolution van een nog beter cijfer weerhouden.