Met CivCity: Rome is ervoor gekozen om terug te gaan naar de kern van waar het in stedenbouwgames om gaat: het plaatsen van gebouwen. Je zult in het spel slechts minimaal worden overdonderd met statistiekjes, getalletjes en grafiekjes. De problematiek in je stad zal zichtbaar zijn je stad zelf, en ook op te lossen zijn door veranderingen aan te brengen in deze stad. Althans, dat is de premisse, want in de praktijk pakt CivCity: Rome helaas iets minder intuïtief uit dan ons beloofd wordt.
In CivCity: Rome is er eigenlijk maar één echte grondstof en dat is geld. Geld wordt gebruikt om gebouwen mee te plaatsen en om lonen van je werkers mee uit te betalen. Inkomsten krijg je voornamelijk via belastingen en handel. De hoogte van de belastingsinkomsten zijn afhankelijk van het welvaartsniveau van je stad. Hoe meer luxe je stedelingen tot hun beschikking hebben, hoe duurder ze zullen gaan wonen en hoe meer geld ze in het laatje brengen.
De hele uitdaging van het spel komt vooruit uit het verzorgen van meer luxe voor je stedelingen. Elk huisje heeft bepaalde faciliteiten nodig, om in welvaartsniveau te stijgen. Deze faciliteiten moeten binnen een bepaalde straal rond het huis beschikbaar zijn. Een krot zal alleen water nodig hebben, om in een schamel hutje te veranderen. Later zul je voor olijfolie, toga’s en bedden moeten zorgen. Naarmate het welvaartsniveau stijgt, worden de wensen van je inwoners hoger en de faciliteiten die je moet voorzien duurder: van tempels tot bibliotheken, aquaducten, scholen en theaters. Een aantal van deze gebouwen vergen overigens ook andere gebouwen om te functioneren. Zo zal je voor de behoefte aan brood, niet alleen een bakker, maar ook een molen en een graanboerderij moeten plaatsen.
Deze opzet klinkt aanvankelijk interessant, omdat je zo langzaam je stad ziet groeien in welvaart, naarmate je meer huizen voorziet in hun behoeftes. Toch loopt het allemaal een beetje spaak naarmate het spel vordert. Door de beperkte cirkel waarin de faciliteiten rond de huizen geplaatst moeten worden, is het namelijk erg moeilijk om elk huis in zijn behoeftes te voorzien. Een gebouw hoeft maar iets buiten de cirkel te staan, en je inwoners weten het al niet te vinden. Het uitplannen van de plaatsing van je gebouwen wordt hierdoor aanvankelijk een crime, en na enige oefening een routineklusje, in plaats van dat je lekker je creativiteit kwijt kunt in je stadje.
Een ander euvel in het economische systeem van CivCity: Rome is het voedsel. Inwoners moeten namelijk, los van hun behoefte aan onderdak en de bijbehorende luxewensen, ook nog eens gevoerd worden. En ze eten veel, heel veel. Voor een minuscuul klein dorpje, heb je al enorm veel boerderijen nodig om alle mondjes te vullen. Je zult op den duur dan ook helemaal gek worden van de commentaarstem die je op de hoogte brengt van het feit dat het eten in je ‘granary’ bijna of helemaal op is.
CivCity: Rome draagt zijn titel niet zonder reden. Met CivCity wordt duidelijk verwezen naar de Civilization-reeks en ontwikkelaar FireFly (bekend van Stronghold) werd tijdens de ontwikkeling dan ook bijgestaan door de mannen van Firaxis. Het idee is dat je in CivCity één van de steden van Civilization onderhoudt, alsof je inzoomt op een klein onderdeel van dat spel. Hoewel er wel enkele verwijzingen zijn te vinden naar de klassieke gamereeks van Sid Meier, onder andere in de onderzoeksboom en de naamgeving van de gebouwen, zijn de overeenkomsten met Civilization minimaal. Zo is de handel met andere steden bijzonder beperkt en is er nauwelijks oorlogsvoering in het spel aanwezig. Aan het verslavingsgehalte en de genialiteit van Civilization, kan CivCity: Rome in de verste verte niet tippen.
Wat ook enigszins mist in CivCity: Rome is de levendigheid, het bruisende van je stad. Ondanks dat er zogenaamd tienduizend mensen in je stad zouden moeten wonen, loopt er maar een enkeling over de straten. Het spel geeft je daarnaast ook niet echt het gevoel dat de zon schijnt, alles ziet er grauw en kaal uit. Ook het geluid levert hieraan geen bijdrage, want op een sporadisch geluidje van één van je gebouwen na, is de stad angstvallig stil. De muziek die zo nu en dan opspeelt, is overigens wel prachtig.
Reacties op: CivCity: Rome
Superskunk
Han Solo
Tidusthebest
Pinglord
Maupie
Utrecht
Speel het spel al 4 dagen en ik moet zeggen dat het best een goed spel is
commentaar als":
Je zult op den duur dan ook helemaal gek worden van de commentaarstem die je op de hoogte brengt van het feit dat het eten in je ‘granary’ bijna of helemaal op is.
Is niet juist. mensen eten natuurlijk wel maar je moet ook butcher huizen vlabij de farms zetten en naast de huizen dan zullen de granary's gewoon gevuld worden en zul je dus zien dat je helemaal niet super veel farms nodig hebt.
Verderop in het spel kun je ook vissen en brood verkopen.
Verder is het spel zeker een vernieuwing. Je moet het niet vergelijken met civilization zeker niet en dat is de bedoeling ook niet al zou je dat wel denken als je de naam ziet. wel is er research maar beperkt en makkelijk dat maakt het ook wel weer leuk
Het spel is verder goed ontwikkeld. de economie is erg goed geregeld gebouwen dienen inderdaad vaak aangepast te worden en soms zelfs gesloopt maar het mooie is ook weer dat wanneer je huizen groter worden je ze op een bapaald moment kunt verplaatsen zodat er meer ruimte komt. als je dit goed doet kun je de nieuwe gebouwen netjes plaatsen zodat deze huizen zelfs weer verder kunnen groeien! erg goed gedaan.
Verder ben ik het ook niet eens dat je maar een beperkt gebied hebt om te bouwen want het is namelijk zo dat op een gegeven moment als je huizen groter worden je "groen gebied"lees het gebied welke de huizen kunnen bereiken (butchers enzo enzo) veel groter wordt om weer te kunnen groeien.
Dit zijn enkele voorbeelden waarom ik het dus niet eens ben met deze review. ik vraag me af hoelang de schrijver van dit stuk dit spel gespeeld heeft. waarschijnlijk als ik zo lees de eerste 3-4 rondes van de campain
van mij krijgt dit spel een dikke 8 ik heb geen bugs kunnen ontdekken zover.
Graphics zijn niet al te super … maar ik heb liever een goed spel welke gebalanceerd is dan een spel vol met mooite graphics welk
Ronn
Erwie
De nieuwere type gebouwen hebben weliswaar een grotere cirkel, maar daarbinnen moeten dan ook gigantische gebouwen geplaatst worden. Veel gebouwen zul je ook opnieuw moeten plaatsen, omdat ze niet kunnen profiteren van je eerdere bouwsels (bijv. omdat die al helemaal omringd zijn door farms).
En qua bugs: ik had een bug als ik het spel in een hogere resolutie dan 1024x786 speelde. Je mousepointer liep dan namelijk niet gelijk met je point-picker, zodat je steeds naast een gebouw moest mikken om erop te klikken.
Voor alle duidelijkheid: ik vond het geenszins een slechte game, maar met mist net dat beetje iniutieve speelstijl dat de betere bouwgames juist zo verslavend maakt, met name vanwege de genoemde minpunten.
killerraptor
Xrenity
Ik wil niet dat er duizenden immigranten m'n stad binnen komen en vervolgens een baan nodig hebben. Ik wil niet 8 butchers bouwen om banen te creëeren en alle huizen te upgraden.
Het werkt imo gewoon niet.
Utrecht
dank je voor je reactie ik heb nog wel wat opmerkingen / suggesties.
Wanneer je farms dichtbij je huizen plaatst, is er veel minder ruimte om alle benodigde gebouwen er te plaatsen. Je huizen upgraden weliswaar, maar voordat het zover is moet je er al aardig wat gebouwen bijpoten.
************************* ************************* ************************
Farms kun je heel ver buiten de stad plaatsen en daar een granary bij zetten + butcher huizen. en dan is 1 butcher huis voldoende bij je dorpje/stad. zolang er maar wel een granary in de buurt is zal alles geen probleem zijn.
************************* ************************* ************************* **
De nieuwere type gebouwen hebben weliswaar een grotere cirkel, maar daarbinnen moeten dan ook gigantische gebouwen geplaatst worden. Veel gebouwen zul je ook opnieuw moeten plaatsen, omdat ze niet kunnen profiteren van je eerdere bouwsels (bijv. omdat die al helemaal omringd zijn door farms).
*** niet mee eens zie boven farms hoef je niet dicht bij je stad te hebben****
+ als je huizen groter worden heb je de optie (als je op het huisje drukt) om deze te verplaatsen (door bijvoorbeeld bovenop een butcher huis / bakker enzo enzo te plaatsen waardoor je veel ruimte krijgt voor andere gebouwen en of zelfs meer huizen. de huizen worden groter (soort flats)
Nog wat opmerkingen over het eten
mensen eten wel wat ja maar zoals ik al eerder heb vermeld door bovenstaande valt het erg mee … let gewoon op de farms… hebben ze 4 stukken vlees en gen butcher in de buurt dan zal er inderdaad niets gemaakt worden. Mocht je toch nog problemen hebben research dan voedsel productie kan je opvoeren tot 40-50 % extra
research is erg makkelijk dat vind ik dus ook erg goed… bijvoorbeeld… het lopen van de mannetjes gaat veel sneller als je dan teminste roads hebt en o is er nog veel meer.
Nu wil ik niemand tot last brengen maar ik ben gewoon van mening dat de persoon die dit geschreven
Utrecht
Nu wil ik niemand tot last brengen maar ik ben gewoon van mening dat de persoon die dit geschreven heeft niet echt de moeite heeft genomen om dit spel een sgoed te bekijken.
ik weet namelijk ook pagina's welke dit spel een 8 geven omdat ze het dus wel vernieuwend vinden vooral de AI en de optie research.
Ik vind het gewoon jammer dat het een 6 krijgt als ik bovenstaande review lees en dan met heel veel punten oneens ben. Ik schrijf niet zomaar meestal ben ik het redelijk eens met de reviews maar deze keer zeker weten niet.
voor het eerst weer eens een apparte city builder met optie research welke ik niet eerder heb meegemaakt. Ik geef toe de research is erg simpel maar wel vernieuwend.
Dit spel kan denk ik wel een weg zijn naar een nieuwe citybuilder type als ze iets verder gaan qua research enzo
Utrecht
waarom is dat zo goed? je kan het ook positief bekijken dat er maar weinig poppetjes rondlopen. Vaak (ik dan) denk ik dan moet dat nu 100000 poppetjes? mijn hoofd gaat dan tollen 1000000 keer hetzelfde poppetje / mannetje vrouwtje kindje met 1000000 dezelfde pakjes aan die nutteloos rondlopen. maakt het spel alleen maar trager of niet dan?
RegisV
lord crazydude
nee ik zou dit spel een 8 geven ik vind het grafisch er goed uitzien
B-Buster
Niet dat het spel zelf zo makkelijk is, het is me nog niet echt gelukt een succesvolle stad te bouwen, maarja op een gegeven moment is het ook wel lastig waar je dan weer iest moet bouwen dat je volkje vrolijk stemt als ze weer eens in een dip zitten
Anyway, van mij krijgt dit spel een 7.5 - 8.
killer.nl
vonkster
mrQ
dododream