City of Villains | Gamer.nl

We kennen allemaal wel de superhelden comics en we hebben allemaal wel eens gedroomd om in de huid van een superschurk te kruipen om die superhelden eens en voor altijd uit de weg te ruimen. Voor deze mensen komt binnenkort City of Villains uit.

Door Danny Palic

City of Villains is een Ma ively Multiplayer Online game waarin je jezelf de rol van een superschurk kunt aanmeten. Deze beschrijving klinkt sommige mensen mi chien bekend in de oren en dat is niet vreemd. Het spel is namelijk een spin-off van City of Heroes, waarin je in het pak kroop van een superheld. City of Villains kan gezien worden als een stand-alone uitbreiding. Het is zelfs zo dat als je beide games hebt, je maar voor één abonnement hoef te betalen om beide games te kunnen spelen.

Wanneer je voor het eerst inlogd, moet je een keuze maken tu en de verschillende servers. Op elke server kun je acht verschillende superschurken aanmaken. Bij het aanmaken van een personage kun je kiezen uit een aantal archetypes, zoals de 'Brute': iemand die het vooral moet hebben van het betere vuisten- en slagwerk. De 'Stalker' is een schurk die zich ongezien kan voortbewegen en iemand met een welgemikte doodsklap uit kan schakelen. De 'Mastermind' is een genie die het vuile werk door zijn onderdanen op laat klappen. Het 'Dominator' archetype kan zijn tegenstanders vast zetten en teammates sterker maken. City of Villains kent geen types die gespecialiseerd zijn in het 'healen' van teammates.

Na het keizen van een archetype kun je een powerset kiezen waarin je je gaan specialiseren. Dit is een set krachten die je aan je superschurk toe kunt kennen. Hoewel sommige archetypes bepaalde krachten delen, is de uitwerking ervan per archetype verschillend. Als je bijvoorbeeld een 'Mastermind' bent, kun je verschillende soorten onderdanen kiezen (bijvoorbeeld robots, ninja's, zombies of huurlingen) en hoe je ze wilt ondersteunen (met bijvoorbeeld krachtvelden, technische gadgets, enzovoorts).

Een belangrijk aspect bij een superschurk is natuurlijk het uiterlijk. Je moet er wel een beetje angstaanjagend, schurkachtig uit zien, immers. Via een duidelijk selectiescherm kun je je uiterlijk tot in de kleinste details bepalen. Het aantal combinaties is eindeloos, maar let er wel op dat je personage niet stiekem op die van Marvel lijkt! Sommigen kunnen uren bezig in de editor, maar voor anderen die echt ongeduldig zijn is er een 'random' knop waarmee je een willekeurig uiterlijk toebedeeld krijgt. Ten slotte mag je nog een naam verzinnen voor Lord Recluse, de Leider van Arachnos.