Chu Chu Rocket! Advance | Gamer.nl

Een koude rilling loopt over mijn rug als ik bedenk dat dit Sega's eerste third-party game is sinds de 'val' van de Dreamcast. Inmiddels zijn dat er meer (Super Monkey Ball, Sonic Adventure 2: Battle en Rez bijvoorbeeld), maar Chu Chu Rocket! Advance had de primeur.Of die rilling van dat feit komt weet ik trouwens niet helemaal zeker, het kan ook komen van het feit dat mijn portomonnee door dit spel 130 harde Guldens (56,70 Euro, voor de Eurofreaks onder ons ) ligter is geworden, terwijl 2 rekken naast dit spel een Dreamcast spel met bijna iedentieke naam voor slechts 20 piek lag te wachten totdat het werd opgepakt door 2 grote handen die het vervolgens naar de toonbank zouden brengen.In ieder geval: Chu Chu Rocket! is er voor Nintendo's portable gamesmachientje. Is het ook zonder de online mogelijkheden die de Dreamcast bezit een waardig spel?

Als je Chu Chu voor het eerst in de cartridgegleuf stopt en de GBA aanzet is het eerste opvallende de enorme hoeveelheid opties.

De belangrijkste singleplayer opties zijn ongetwijfeld Stage Challenge en Puzzle. Om maar met Stage Challenge te beginnen: hierin is het de bedoeling om een (vaak grote) hoeveelheid muizen binnen een tijdsliemiet in de daarvoor klaarstaande raketten te krijgen. Dit doe je door platen met pijlen op de grond te leggen, waar de muizen die er overheen lopen in de richting van de pijl zullen gaan lopen. Lukt dit niet zal je de puzzel in zijn geheel over moeten doen, ook al was er maar 1 verdomd muisje te laat in zijn raket.

De andere belangrijke singleplayeroptie is Puzzle, het 'eigenlijke' spel naast de multiplayer, waar dit spel toch eigenlijk speciaal voor gemaakt is. In deze modus werk je steeds een serie van puzzels af met stijgende moeilijkheidsgraad. Wederom is het nu de bedoeling om alle muizen veilig in een gereedstaande raket te krijgen. Deze keer is in tegenstelling tot de Stage Challenge, zonder tijd, wat deze modus een stuk aangenamer maakt. Wederom werk je nu met pijlen op de grond die de muizen de richting wijzen, alleen dit keer zijn de pijlen gelimiteerd, je 'krijgt' in het begin van de puzzel als het ware een aantal pijlen toegewezen en daar mag je het mee doen. Vaak krijg je zelfs maar 1 pijl. Later in het spel zal je merken dat 1 pijl een verademing is, omdat je dan tenminste niet zoveel keus hebt.

Om het allemaal extra moeilijk te maken zullen er ook katten opduiken, die jouw muizen opeet zodra hij ze tegenkomt. En aangezien je alle muizen in de raket dient te krijgen, betekent dat dat je overniew moet beginnen. Gelukkig zijn de katten in dit spel net zo slim als de muisjes: ze lopen enkel rechtdoor en worden geleid door pijlen op de grond. Zo kan het dus soms voorkomen dat je een pijl voor een kat legt, zodat hij wegloopt van jouw muizen, en die weer vrolijk verder kunnen wandelen. De katten zijn wel langzamer dan muizen, waarmee je je voordeel kunt doen om voor ze uit te blijven, maar wat een beetje irritant is wanneer je achter een kat begint, omdat je muisjes dan vanzelf tegen hem aanrennen.

Het punt waarop dit spel echt gaat scoren zijn de multiplayer opties. Zo heb je de 4 player battle, een modus waarin elk persoon die gelinkt is via zijn Link Cable (dit hoeven er niet per se 4 te zijn, overigens) een raket krijgt toegewezen, en hij daar zoveel mogelijk muizen in moet zien te krijgen. Dit gebeurd wederom met pijlen, maar je tegenstanders kunnen jouw pijlen weghalen of verleggen. Om de chaos compleet te maken kun je ook katten op de raketten van je tegenstanders afsturen, waardoor daar muizen uit zullen springen. Het spel is voorbij wanneer alle muizen van het speelveld zijn verdwenen en in de raketten zitten. De persoon met de meeste muizen in zijn raket wint. Als variatie hierop is er een tag-optie, waarin je 2-aan-2 moet samenwerken. Deze optie biedt minstens zoveel lol als de 4 player battle, en duurt vaak langer omdat 1 van de 2 zich kan richten op de pijlen van de tegenstander terwijl de ander zich drukmaakt om zijn eigen pijlen.

Beide multiplayer opties zijn echt enorm goed voor de lachspieren en monden vaak uit in een complete chaos waarin je vaak niet eens meer weet wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Fun gegarandeert .