Het rollenspel Chrono Trigger wordt gezien als een rasechte klassieker. Niet alleen heeft het vechtsysteem een nieuwe standaard in het genre gezet, ook is het verhaal van een ongekend kaliber. Het was voor velen dan ook een zeer aangename verrassing dat een heruitgave voor de Nintendo DS werd aangekondigd. Dat deze variant ook jaren na dato nog indruk weet te maken, duidt aan dat de legendarische status van de game terecht is.

Chrono Trigger is een rollenspel dat gebruik maakt van een uniek vechtsysteem. De diepgang en strategische essentie van de turn-based gevechten worden in wezen gecombineerd met de snelheid en laagdrempeligheid van het real-time vechtsysteem. Dit betekent in de praktijk dat tegenstanders al voor de daadwerkelijke gevechten op het spelwereld aanwezig zijn en de gevechten plaatsvinden op de plek waar de tegenstanders getroffen worden. Twee elementen die ten tijde van de oorspronkelijke release behoorlijk revolutionair waren.

De gevechten zelf verlopen ook zonder enige onderbreking. Wel zijn ze tijdsgebonden, wat inhoudt dat ieder personage pas weer kan aanvallen wanneer het tijdsbalkje gevuld is. Aangezien dit echter snel verloopt, er met meerdere personages tegelijkertijd gevochten wordt en er ook nog acties moeten worden geselecteerd, wordt het gevoel opgewekt dat de handelingen naadloos in elkaar overlopen.

Ook de gebruikelijke elementen als de unieke vaardigheden van de personages en de aanpasbare wapenuitrustingen maken hun opwachting. Het vechtsysteem weet zelfs na dik dertien jaar nog te overtuigen en voelt op geen enkel vlak gedateerd aan. Wel hadden de gevechten iets meer uitdaging mogen bieden, al is het een kniesoor die daarom maalt. Vervelend of al te makkelijk wordt het immers nooit.

Het plot van Chrono Trigger draait om Crono, een roodharige knaap die door toevallige omstandigheden een handjevol ambitieuze personen treft. Samen met deze metgezellen maakt hij enkele tijdreizen, in eerste instantie ongewenst. Gedurende deze reizen naar het verleden of de toekomst komt het gezelschap natuurlijk al gauw in de meest penibele situaties terecht. Naarmate het verhaal vordert, blijkt niet alles te zijn wat het lijkt en zodoende kent de game dan ook de nodige plotwendingen.

De verhaallijn en de bijbehorende gebeurtenissen van rollenspellen worden, vaak niet geheel terecht, bestempeld als episch en meeslepend. Deze termen zijn echter van enkele waarde als de uitwerking van het plot van Chrono Trigger in acht genomen wordt. Op de eerste plaats is de thematiek uit Chrono Trigger namelijk tijdloos, zowel letterlijk als figuurlijk. Het draait niet alleen om liefde en heldhaftigheid, maar ook de nodige ethische kwesties en de tijdgerelateerde maatschappelijke invloeden spelen een grote rol.

Het is daarnaast erg interessant om te ontdekken dat bepaalde keuzes invloed hebben op latere tijdsperiodes. Al vanaf de openingspassage van het spel stuit je op dergelijke situaties. Zo zal het gerechtshof, dat je onterecht van een wandaad beschuldigt, teruggrijpen op de kleinste handelingen die zouden kunnen duiden op een verband tussen jou en de misdaad. Doordat dit soort kleine verwijzingen steeds terugkeren als je de handelingen daadwerkelijk verricht hebt, neemt de binding met de gebeurtenissen en de personages behoorlijk toe.

Deze personages kennen bovendien stuk voor stuk een prachtig uitgewerkt karakter. Vooral Frog, een bewapende kikker uit de middeleeuwen, maakt door zijn absurde uitspraken en vreemde gedachtegang een onuitwisbare indruk. Spijtig genoeg is zijn oubollige uitspraak uit het origineel verruild voor hedendaags taalgebruik, wat deels ten koste gaat van de magnifieke humor van het beestje. Mede door Frog, en doordat de relaties tussen de verschillende personages erg sterk zijn uitgewerkt,  is het dan ook zeker de moeite waard om geen dialoog of tussenfilmpje over te slaan.

De verhaallijn is in een kleine twintig uur te doorlopen, wat relatief weinig is voor een Japans rollenspel. Toch wordt nergens het gevoel opgewekt dat Chrono Trigger een te korte speelduur kent. Zo is er vrijwel nooit sprake van een kustmatige rekking van het verhaal door middel van overbodige gevechten. Sterker nog, het trainen van je personages door overmatig veel gevechten te leveren is door de vergevende moeilijkheidsgraad niet eens aan de orde. Ook kent het verhaal maar liefst veertien verschillende eindes, waardoor het zich zeker loont om het spel na voltooiing nogmaals te doorlopen. Dit is bovendien mogelijk met alle verkregen objecten van eerdere speelsessies, wat het herspelen van de game net weer wat interessanter maakt.

Het audiovisuele gedeelte van Chrono Trigger is een verhaal apart. De samenwerking van de welbekende componisten Yasunori Mitsuda en Nobuo Uematsu, grafisch ontwerper Akira Toriyama en de rollenspelgoeroe Hironobu Sakaguchi als zogeheten toezichthouder heeft geleid tot een uniek geheel. De sprites zijn van een ongekend hoog niveau, waardoor de klasse van het kenmerkende visuele stijltje niet alleen in de handleiding en op het hoesje, maar ook in het daadwerkelijke spel behouden blijft.

Deze weergave wordt daarnaast ondersteund door een fenomenale soundtrack, die de algehele sfeer nog maar eens weet aan te dikken. En hoewel het wellicht niet misstaan had als de DS-versie van Chrono Trigger voorzien was geweest van een nieuw audiovisueel jasje, heeft het huidige uiterlijk door de jaren heen nauwelijks iets van haar fabelachtige magie verloren.

Tot slot nog een woord over de noemenswaardige vernieuwingen van de DS-versie ten opzichte van de voorgaande varianten van Chrono Trigger. Zo is er naast de verhaalmodus een nieuwe spelmodus toegevoegd, waarin je met zelfgetrainde monsters kunt strijden. Deze modus is vreemd genoeg wel met lokaal met twee spelers te spelen, maar niet online. Meer dan een aardig extraatje betreft het overigens niet, daarvoor is het wat al te summier uitgewerkt en gaat alle persoonlijkheid van de game in wezen verloren.

Daarnaast zijn enkele nieuwe opdrachten en kerkers toegevoegd, die stuk voor stuk erg goed in het verhaal zijn verwerkt. Een erg waardevolle toevoeging is bovendien de mogelijkheid om talloze kleine elementen naar wens te kunnen passen. Zo is het mogelijk om de kleur van het menu aan te passen, kun je de snelheid en weergave van de gevechten veranderen en is de functie van het touchscreen te wijzigen. Op welke manier je Chrono Trigger echter ook doorloopt, het rollenspel is en blijft kwalitatief zeer hoogstaand.