De makers van Total
Overdose hadden waarschijnlijk net hun game op de markt, toen één van de
ontwikkelaars na een stevige Mexicaanse dis tot een langdurig toiletbezoek werd
gedwongen. Van de wc klonk vervolgens een oorverdovend ‘SHIT!’. De man in
kwestie kreeg namelijk een briljante ingeving, maar net iets te laat. Chili Con
Carnage, de omschrijving van hetgeen hij op het punt stond door te trekken, was
namelijk een veel treffendere titel geweest voor Total Overdose, de over-the-top actiegame in een Mexicaans
sausje. Gelukkig kon men deze titel alsnog gebruiken voor de PSP-versie!
De hoofdmoot van Chili Con Carnage bestaat uit knallen,
knallen en nog eens knallen. Buiten een sporadische schakelaar die je om moet
halen, komt er weinig denk- en puzzelwerk aan te pas. Het knalwerk kent
gelukkig behoorlijk wat diepgang, want alles draait om het zo stijlvol
neerhalen van tegenstanders. Hoe mooier je je vijand omlegt, hoe meer punten je
ervoor scoort. Denk hierbij aan slow-motion duiken, tegen de muur op springen,
het plaatsen van headshots en explosieven opblazen in de buurt van je
tegenstander.
Maar een enkele tegenstander levert nog steeds niet al te
veel punten op. Combo’s maken is één van de belangrijkste bezigheden in Chili
Con Carnage. Wanneer je tegenstanders doodt vult zich rechts in beeld een
metertje en wanneer je de volgende tegenstander omlegt voordat het metertje is
leeggelopen, dan is er sprake van een combo. Het spel is zo ontworpen dat je
praktisch het gehele level lang een combo kunt handhaven, maar daarvoor moet je
wel het level uitermate goed kennen. Zoek je één keer te lang naar de uitweg,
dan is de combo voorbij. Gelukkig kun je de tijd terugspoelen wanneer een combo
net mislukt, om het vervolgens wél goed te doen. Maar de mogelijkheid om de tijd
terug te spoelen is beperkt. Haal je genoeg punten in een level, dan kun je
nieuwe mogelijkheden vrijspelen zoals extra gezondheid of een combo-meter die
langzamer leegloopt.
Chili Con Carnage is geen recht-toe recht-aan port van Total
Overdose. Men heeft het spel namelijk op flink wat punten aangepast om het
geschikt te maken voor een handheld. Het meest opvallende is de afwezigheid van
de ‘vrij toegankelijke spelwereld’ die in Total Overdose de verschillende
missies aan elkaar knoopte. Hierdoor is het spelverloop van de PSP-versie een
stuk sneller, waardoor je uit een kort spelletje al behoorlijk wat voldoening
kunt halen.
Verder zijn de levels zelf aangepast. Ze zijn iets
rechtlijniger van opzet en bevatten wat minder open locaties, waarschijnlijk
vanwege het kleinere geheugen van de PSP. Ook zijn de cutscènes aangepast en
zijn er een aantal extra spelmodes toegevoegd die zich met name richten op de
korte adrenaline-injecties. Bij deze spelmodes is het bijvoorbeeld de bedoeling
een zo lang mogelijke combo te maken in een spelomgeving waarin je oneindig
rondjes kunt lopen en waarin steeds nieuwe tegenstanders staan te wachten. Ook
is er twee multiplayermodes toegevoegd, eentje is speelbaar via WiFi, de andere
om de beurt op één PSP. Hierbij is het de bedoeling steeds een hogere score te
behalen dan de tegenstander voor jou gedaan heeft.
Een andere aanpassing ten opzichte van Total Overdose zijn
de Loco Moves. Kon je in Total Overdose nog een aardig aantal van deze speciale
aanvallen met je meedragen, in Chili Con Carnage heb je maar plaats voor één
Loco Move tegelijk. Dit betekent dat het verstandig is om deze moves zo snel
mogelijk te gebruiken, zodat je ook snel weer een nieuwe op kunt pakken. De
beschikbare moves zijn nagenoeg gelijk gebleven. Zo kun je onder andere
beschikken over twee gitaarkoffers met machinegeweren, een schattige doch
explosieve Piñata en een gigantische Mexicaanse worstelaar die tegenstanders
moeiteloos verplettert.
Ondanks dat de PSP twee triggers en een analoge stick minder
heeft, is de besturing van Total Overdose redelijk overgezet naar de PSP.
Hiervoor heeft men wel de schietknop naar de triggers naar het vierkantje moeten
verplaatsen, wat wel lastig is wanneer je gewend bent om altijd met de triggers
te schieten. De linker trigger wordt gebruikt voor het mikken op objecten in de
omgeving, zoals explosieve kratten, de rechter trigger wordt gebruikt voor het
maken van headshots. Op tegenstanders hoef je in principe niet te locken, wanneer je ongeveer in de
richting van een tegenstander mikt zal dit automatisch gebeuren.
Toch zijn er een aantal dingen in de besturing die niet
altijd even lekker werken. Zo zijn Wall Walks vrij lastig uit te voeren en
wordt de x-knop zowel gebruikt voor duiken, als voor het gebruiken van objecten
in de omgeving. Soms duik je als in een auto wilt stappen, soms hang je aan een
vleeshaak terwijl je wilt duiken. Vooral wanneer je in tijdsnood bent om een
prachtige combo aan te houden, is het vervelend wanneer het spel voor de
verkeerde actie kiest. Beter had men als actieknop het rondje gebruikt, waarmee
je normaal de camera bestuurt maar die je in de praktijk nauwelijks zult
gebruiken.
Wat ook wel jammer is, is dat je soms hele stukken opnieuw zult moeten spelen. Wanneer je geen rewinds meer hebt omdat een lastige sprong ook na de tweede keer mislukt, zul je namelijk het hele level opnieuw moeten doen. Een checkpoint-systeem was hier welkom geweest. Gelukkig wordt het opnieuw spelen nooit echt een sleur, omdat je steeds leert van de levels en bij een nieuwe poging, meestal een betere combo uit de mouw kunt schudden.
Visueel spat Chili Con Carnage werkelijk van het scherm. Het
spel is enorm kleurrijk, waardoor het prachtige PSP-schermpje volledig tot zijn
recht komt. De omgevingen zijn met veel oog voor detail ontworpen en ook de
personages zijn vaak grappig en gedetailleerd. Zo zul je het in de bonusmissies
opnemen tegen mannen in gigantische kippenpakken, soms voorzien van een grote
Calimero-eierdop op hun hoofd. Wanneer je een headshot maakt zal deze eierdop
door de lucht vliegen en kun je hem proberen op te vangen. Lukt het, dan is
hilariteit gegarandeerd.
Reacties op: Chili Con Carnage
marco91
clanck
MajinMHT
EvilMonkey900
Dit kan soms wel erg irritant zijn, als je bijvoorbeeld wilt springen, schieten en rond draaien (waar eigenlijk heel het spel om gaat ). Voor de rest toppie spel
Tilo
Rent A Ham
Adriaan
JME-59
1 plaats waar iets ontbreekt => leemte
Van Dale. In een game een imperfectie dus.
killa berckie
inoj