Chaos League | Gamer.nl

Als er twee genres zijn die op het eerste moment elkaars tegenovergestelde zijn, zijn het wel sportgames en RPG's. Ga je echter wat verder kijken, dan blijkt dat ze toch best veel op elkaar lijken. De ontwikkelaar Cyanide zag dit blijkbaar ook en besloot de twee genres met elkaar te mixen, wat leidde tot de game Chaos League. Wij bekeken of deze mix kampioen wordt, of beter kan degraderen tot de budget-bak.

Chaos League is een aparte mix tu en twee volkomen verschillende gamegenres. Een Role-Playing Game die gemixt wordt met een sportgame, het klinkt niet erg intere ant, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Chaos League kent, zoals alle RPG's, verschillende ra en. Tien verschillende ra en staan tot je beschikking, elk met zijn eigen sterke en zwakke punten. Deze tien ra en zijn eigenlijk weer opgedeeld in drie onderdelen. Ten eerste zijn er de Humans, die eigenlijk geen zwakke, maar ook geen sterke punten hebben. Zij zijn zeer goede 'all-rounders', die tegen alle vijanden behoorlijk uit de voeten kunnen. Dan zijn er nog de Dark Elves en Wood Elves, die redelijk op elkaar lijken. De Dark Elves zijn echter zeer goed in het gebruik van magie, waarover later meer, terwijl de Wood Elves beter zijn in het overspelen van de bal. Dan zijn er nog de Orcs, Goblins en Dwarves. Deze drie ra en moeten het meer van fysieke kracht dan van tactisch spel of overspelen hebben, waar ze echter niet heel slecht in zijn. De Barbarians, Undead en Mercenaries overtreffen iedereen qua kracht, maar ze zijn verschrikkelijk langzaam en een bal pa en lukt al helemaal niet. Dan zijn er nog de Praetorians die het van hun snelheid moeten hebben, maar wanneer dit niet lukt, kunnen ze altijd nog terugvallen op hun redelijke pa ing en magie.

Nadat je je ras uitgekozen hebt, kun je in principe beginnen met het spelen van een wedstrijd. Het is echter aan te raden eerst de tutorial te doorlopen, wanneer je het spel nog niet gespeeld hebt. Bewegen, aanvallen en overspelen is eigenlijk allemaal standaard, maar om een beetje over de verschillende tactieken en knoppen te leren, is de tutorial zeker handig. Wanneer je hiermee klaar bent, zijn er een paar mogelijkheden. Je kunt voor match, championship en scenario kiezen. Nadat je je mode gekozen hebt, moet je kiezen of je de wedstrijd turn-based of real-time wilt.

De hoofdmode is natuurlijk championship, waarin je van de ene divisie naar de andere moet promoveren. Je begint als een coach van een slecht team, met een beperkt budget, in de laagste divisie. Naarmate je meer wedstrijden wint, krijg je meer geld. Elke gewonnen wedstrijd levert, afhankelijk van de status en positie op de ranglijst van je tegenstander, geld op. Win je van een sterke tegenstander, dan krijg je veel geld, win je van een zwakke tegenstander, dan krijg je natuurlijk minder geld. Met het gewonnen geld kun je vervolgens een paar dingen kopen. Ten eerste zijn er natuurlijk extra spelers, voor als je basi pelers moe, gewond of zelfs dood zijn. Ten tweede kun je een soort health-packs voor je spelers kopen. Wanneer een speler K.O., gewond of dood is, kun je hem hiermee weer beter maken. Hierover later meer, wanneer de wedstrijden worden besproken. Ten derde kun je cheerleaders kopen, die ervoor zorgen dat de supporters meer achter jouw team staan in plaats van het team van de tegenstander. Als laatste kun je slow-motions aanschaffen, die het spel voor een paar seconden een stuk langzamer laten verlopen, zodat je een stuk beter overzicht hebt over je speelveld. Wanneer je klaar bent met het kopen van de gewenste 'producten', kun je bijna beginnen met de wedstrijd.

De tegenstander van een ploeg wordt bepaald door de thui pelende ploeg. Speel je uit, dan heb je niets te zeggen over de tegenstander. Speel je echter thuis, in je eigen stadion dus, dan kan je zelf bepalen tegen wie je speelt. Hierna rest nog maar één taak, voordat je echt met de wedstrijd kan beginnen, namelijk het kopen van doping, hooligans en andere handige hulpmiddelen. Je krijgt elke wedstrijd een bepaald bedrag, dat je helemaal op mag maken. Je kunt hiervoor zoals gezegd hooligans en doping kopen, maar ook dopingtesten bij de tegenstander (je bent tenslotte niet de enige die dit gebruikt) en mogelijkheden om de scheidsrechter, die wel degelijk aanwezig is bij de brute wedstrijden, om te kopen. Na ook dit allemaal gekozen te hebben, kan de slachting beginnen.

De cheerleaders zijn ook zeer aantrekkelijk

Een wedstrijd duurt in real-time mode tien minuten, bij turn-based duurt dit natuurlijk langer, omdat je nog de tijd krijgt om je manschappen te verplaatsen, waarbij de tijd stilstaat. Wanneer de wedstrijd eenmaal begonnen is, begint deze met het afslachten van een klein, onschuldig varkentje. Dit klinkt mi chien nutteloos en grof, maar dit bepaalt wél wie de bal krijgt. Het varkentje heeft namelijk een klein tuigje om, waarop de bal bevestigd is. Wanneer het varkentje dood is, ligt de bal voor het oprapen. De wedstrijd is in principe gewoon een American Football wedstrijd, zonder moeilijke regeltjes. Je spelers moeten zorgen dat de bal aan de andere kant van het veld, bij de tegenstander dus, komt, waar de zogenoemde 'end-zone' ligt. Wanneer een speler met bal deze zone inloopt, scoor je een touchdown. Omgekeerd werkt dit natuurlijk hetzelfde bij jouw end-zone. Spelers kunnen overspelen, zelf rennen en de bal van andere spelers afpakken. Als je vindt dat American Football er al hard uitziet, dan bereid je je maar voor. Bij Chaos League is alles geoorloofd, van het slaan van tegenstanders tot het natrappen wanneer ze op de grond liggen. Dit laatste mag eigenlijk volgens de regels niet, en je speler zal dan ook een rode kaart krijgen wanneer de scheids dit ziet.

Natuurlijk heb jij de omkoopmogelijkheden voor de wedstrijd gekocht en die benut je nu dan ook ten volle, zodat je speler toch in het veld kan blijven. Een karakter heeft twee balken, zijn Health en zijn Breath. Zijn health is zijn algehele fysieke toestand en je speler zal dan ook knock-out, gewond of dood zijn, wanneer deze balk leeg is. Dit kan je echter verhelpen door zogenaamde cream te gebruiken, waardoor de speler weer herstelt. De breath zorgt eigenlijk voor allerlei dingen. Zo moet je breath balk vol zijn om bijvoorbeeld een spreuk uit te voeren. Deze balk vult zichzelf langzaam weer bij. Je kunt de breath ook gebruiken om het publiek aan te sporen jou meer aan te moedigen, waardoor je weer een paar extra spreuken krijgt, die echter maar voor een bepaalde periode geldig zijn.

Het principe van de wedstrijd klinkt mi chien gemakkelijk, maar, zoals bij alle sporten, is het dat zeker niet. Je moet je spelers zo zetten dat ze vrij komen te staan en ze gemakkelijk naar de end-zone kunnen lopen. De kans dat een pa aankomt is, vooral wanneer je net begint, nihil. De eerste paar wedstrijden is het echt moeilijk om het overzicht te behouden, aangezien bijna overal wel wat gebeurt. Op dat soort momenten zijn de aangekochte slow-motions zeer handig. Het vechten zelf is heel makkelijk, je selecteert je speler, mikt op de tegenstander en drukt op de rechtermuis om hem aan te laten vallen. Diegene die het gevecht verliest, valt op de grond en is een tijdje onbeschikbaar.

Na elke wedstrijd krijg je de man van de wedstrijd te zien. Dit is de speler die in de wedstrijd de meeste experience points heeft verdiend. Hier komt het RPG-gedeelte om de hoek kijken. Je spelers verdienen met elke goed uitgevoerde tackle, pa of interceptie van de bal, deze punten, waarmee je je speler weer kunt upgraden. Je kunt dan voor je speler bepaalde dingen kopen, zoals spreuken, extra health of meer kracht tijdens de gevechten. Het aantal abilities is zeer verscheiden en groot, waardoor je bijna al je spelers wel met iets kunt bevoorraden.

Een seizoen bestaat uit tien wedstrijden, waarna blijkt of je gepromoveerd dan wel gedegradeerd bent. Ben je laagste in je divisie, dan moet je verhuizen naar een nog lagere divisie. Ben je echter kampioen geworden, dan mag je je kunsten bij de hardere jongens uitproberen. Na elk seizoen begint de cup, waarin alle teams in een pot worden gegooid, en waarin iedereen tegenover iedereen kan komen te staan.

Grafisch gezien is Chaos League goed uitgewerkt. De karakters zijn mooi weergegeven en je kunt zover inzoomen op het veld, totdat je het vuil onder de teennagels van de goblins ziet zitten. Omdat er nogal wat karakters tegelijk op het veld rondrennen en naast de kant ook nog wi elspelers en cheerleaders staan, zou je denken dat de framerate hier behoorlijk onder te lijden heeft. Dit valt echter heel erg mee en het spel liep dan ook zonder al te veel problemen. De bewegingen van de karakters zien ook erg goed uit en zijn leuk geanimeerd. Vooral wanneer een van je spelers al rennend een bal oppakt, ziet dit er erg gelikt uit. De stadions, waarvan het aantal jammer genoeg op één hand te tellen is, zijn allemaal erg goed uitgewerkt en hebben elk een eigen sfeer. Het water, dat bij één van de stadions op het veld ligt, is heel mooi. Het ziet er erg realistisch uit en wanneer er iemand invalt, spat het ook sfeervol op.

Humor is belangrijk in Chaos League. De grappen en grollen komen het beste tot uiting door het werkelijk lachwekkende commentaar van de verslaggevers. Soms zit je zo gespannen naar de commentatoren te luisteren, dat je haast vergeet dat je je spelers moet besturen. Na een wedstrijd of twintig kom je er echter wel achter dat het aantal verschillende zinnen, die de verslaggevers gebruiken, erg beperkt is en zelfs een beetje begint te vervelen. De rest van het geluid is ook niet echt van de kwaliteit van de rest van de game. De muziek in de menuutjes is de eerste paar keer nog leuk, maar na een paar dagen heb je dat toch echt wel gehoord. Ook de effecten wanneer je een bepaalde spreuk gebruikt, zijn een beetje teleurstellend. Wanneer je een meteoriet in laat slaan op een van je tegenstanders, hoor je een bescheiden gerommel. Een keiharde knal zou echter een stuk beter zijn, wanneer je de kracht van de spreuk ziet.

De besturing is simpel, maar doeltreffend. Je bestuurt je spelers echt zoals je in een strategiegame gewend bent. Dit zorgt er alleen maar voor dat je het spel sneller onder de knie hebt, waardoor je er meer plezier in krijgt. Er zitten nog wel een paar hele klein bugs in het spel, maar die zijn het vermelden nauwelijks waard.

Wanneer je naar het complete plaatje van Chaos League kijkt, blijkt dat er een heel originele en leuke game door Cyanide afgeleverd is, die zeker een behoorlijk fanbase kan krijgen. Het spel blijf constant een nieuwe uitdaging bieden, omdat je tegenstanders steeds beter en sterker worden. De sfeer in het spel is echt heerlijk, met veel komische momenten die atmosfeer nog wat leuker maakt. Zelfs als je geen echte RPG-speler of sporter bent, is het spel nog leuk om te spelen. Ook grafisch is het spel dik in orde en kan het nog wel een tijdje mee. Jammer genoeg is het geluid niet zo goed als de rest van het spel. Cyanide heeft met Chaos League een behoorlijk risico genomen, om twee grote genres met elkaar te mengen. Ze zijn hier echter zeer goed in geslaagd en Chaos League is dan ook een superleuke game geworden.