Championship Manager 4 | Gamer.nl

Als ontwikkelaar Sports Interactive met de aankondiging van Championship Manager 4 komt, is de vraag die bij vele aanhangers opkomt: kan er nog íets beter dan? De serie staat al jarelang bekend om diens kwaliteit en ging met het derde deel ook al richting perfectie. VoIgens de fans dan.. Sports Interactive denkt de serie nog veel beter te kunnen maken, en noemt Championship Manager 4 'a new beginning to the series'. Klinkt goed, maar is deel vier eigenlijk niet gewoon uit commercieel opzicht ontwikkeld? De review biedt het antwoord.

Als gamende voetbalfanaat heb je twee keuzes, óf je gaat voor de speel-je-eigen-wedstrijd games, of je gaat voor de wat pa ievere kant, in de vorm van management games. De laatste jaren is deze keuze feitelijk verkleind tot twee serie games: FIFA of Championship Manager. Hoewel de management game op het eerste gezicht saaier en minder commercieel lijkt, vertelt de verkoop van de Championship Manager reeks in de afgelopen jaren ons het tegendeel: de games uit de serie gingen al meer dan een miljoen keer over de toonbank.

En zo zijn we nu alweer bij deel 4 aangekomen. Verwacht in Championship Manager 4 geen totaal nieuwe game, het spel is puur een uitbreiding van deel drie. Meer opties, die je in staat stellen je team op nog meer manieren onder controle te krijgen en aan te kunnen pa en. Want als je er behoefte aan hebt, kan je in Championship Manager 4 echt het totale reilen en zeilen van je club in handen nemen. Van het opstellen van het eerste eftal en het bepalen van de trainingsoefeningen, tot het praten over de wekelijkse salari en van je medische staf en het bekritiseren van je spelers vanwege wanprestaties. CM4 biedt echter ook de wat casualere gamer een prettige gameërvaring. Als speler kan je zelf bepalen wat je wel en niet zelf wilt regelen, je kan bepaalde taken aan de computer over laten en deze later in het spel ook weer zelf onder controle nemen.

Maargoed, laten we bij het begin beginnen. Na een dubbelklik op het CM4 icoontje vertonen zich wat schermen en kom je al vrij snel in het hoofdmenu terecht. Dit menu is niet al te duidelijk in elkaar gezet, waardoor het even duurt voordat de optie 'nieuw spel starten' gevonden is. Men gaat ervanuit dat je de handleiding doorgelezen hebt, want een tutorial is niet aanwezig. Met de handleiding in de hand komt je echter een heel eind, zonder wordt het een flink getob om alle opties direct te vinden en op de juiste manier te gebruiken. Als er een team gekozen is kom je in het scherm terecht waar je de rest van de game voornamelijk door zal brengen. Je kunt naar je team gaan, de financiële status van je club bekijken, wat nieuwsberichten lezen enzovoort. Nadat je je team in elkaar gezet hebt wordt het tijd om je eerste wedstrijd te spelen.