Championship Manager 2010 | Gamer.nl

In Championship Manager 2010 kruip je, hoe kan het ook anders, in de huid van een zelfgecreëerde voetbalmanager. Je voorziet spelers van contracten, zet trainingsprogramma's op, probeert het financiële plaatje kloppend te houden, en ga zo maar door. Eigenlijk ben je op vrijwel elk vlak betrokken bij je team, al is het natuurlijk niet toegestaan om zelf een voetbaltenue aan te trekken en mee te doen aan wedstrijden.

Ondanks de vrij doorsnee opzet, is Championship Manager een serie om in de gaten te houden. Op de eerste plaats is het behoorlijk opmerkelijk dat je tot voor kort zelf kon bepalen hoeveel je voor het spel wilde betalen. Ontwikkelaar Beautiful Game Studios heeft bovendien twee jaar ontwikkeltijd uitgetrokken voor dit deel, wat zijn vruchten wel degelijk heeft afgeworpen. De basis van het spel is solide. Het transfersysteem werkt meer dan naar behoren, er valt te spelen met de nodige de tactische mogelijkheden en met de licenties zit het wel snor.

Leentjebuur

Naast de standaard opties kun je bovendien intensief op spelhervattingen trainen en bepaalde varianten instuderen, die je dan in officiële wedstrijden kunt uitvoeren. Ook is een zogenoemde Season Live-optie aan het geheel toegevoegd. Met Season Live is het mogelijk om de belangrijkste zaken uit de werkelijke voetbalwereld te downloaden. Het spel wordt zo voorzien van de juiste ble ures, transfers en ranglijsten.

Dit is een vrij aardige toevoeging, die er in ieder geval voor zorgt dat Championship Manager 2010 wat minder vergankelijk is. Dat het er overigens alle schijn van heeft dat zowel de spelhervattingen als Season Live nagenoeg volledig zijn overgenomen van de FIFA-franchise, zien we dan ook graag door de vingers. Ze voegen elk namelijk daadwerkelijk iets toe aan het spel.

Ook is er plaats gemaakt voor een driedimensionale wedstrijdweergave. Spijtig genoeg stelt deze bijzonder weinig voor, waardoor het geen meerwaarde biedt ten opzichte van de traditionele 2D-weergave. Sterker nog, wanneer je gebruik maakt van deze engine, is het nog een hele klus om situaties te overzien en te bepalen hoe je team nu feitelijk presteert. Daarnaast weet ook het tekstuele commentaar niet te overtuigen. Het is erg beperkt en nogal onnauwkeurig, waardoor je ook niet op dit medium kunt vertrouwen om je team beter te coachen gedurende een wedstrijd.

Me cherpe analyses

Wel intere ant is de mogelijkheid om na afloop van elke wedstrijd gebruik maken van de zogeheten Prozone-optie waarin alle wedstrijdinformatie wordt weergegeven. Van de looplijnen van je verdedigende linie tot een me cherpe analyse van een criticus; werkelijk alle wedstrijddetails kun je via deze optie met enkele muisklikken achterhalen. Dit is niet alleen handig voor diegene die wat minder bekend zijn voetbalsimulators; vrijwel ieder type manager haalt hier nuttige informatie vandaan.

Echt nodig is deze optie overigens niet. Wat namelijk opvalt, is de nogal lage moeilijkheidsgraad van Championship Manager 2010. Het lukte moeiteloos om in het eerste seizoen als trainer van Roda JC John Dahl Toma on van Feyenoord te kopen, derde te worden in de competitie en de finale van de nationale beker te bereiken. Dit kan natuurlijk te danken zijn aan de fenomenale vaardigheden van ondergetekende, maar de kans is groter dat het spel behoorlijk vergevend is en het team van de speler op voorhand al een voordeeltje geeft.

Prima alternatief

Waar een serie als Football Manager juist door het oog voor detail zo ontzettend goed in elkaar steekt, is het vooral een gebrek aan fine e dat ervoor zorgt dat Championship Manager enkel een aardig simulatiespel is. In z'n algemeenheid is het allemaal nét iets beperkter en wat minder doordacht. Het scoutingsysteem is bijvoorbeeld niet al te uitgebreid, de menustructuur wat minder overzichtelijk en de Nederlandse taaloptie ontbreekt. Dit soort kanttekeningen voorkomen overigens niet dat Championship Manager 2010 een prima alternatief biedt in vergelijking met andere voetbalsimulaties.