Catwoman | Gamer.nl

Het zal bij velen bekend zijn dat de film Catwoman niet bepaald om over naar huis te schrijven is. Op de vooraanstaande filmsite IMDB staat de film in de top 100 van slechtste films ooit en ook door de filmcritici en fans wordt de film genadeloos afgebrand. Toch weerhoudt dit de gemiddelde filmproducent er natuurlijk niet van om met een game gebaseerd op de film op de proppen te komen. Warner Bros brengt ons via EA Games nu dan ook Catwoman The Game. Met zo'n slechte film achter de kiezen kan de game echter alleen maar meevallen toch? Om deze vraag te beantwoorden hebben wij een kritische blik op de PC versie geworpen.

Het verhaal van Catwoman is zeer clichématig en draait om een jonge vrouw, genaamd Patience, die vermoord wordt doordat ze in het water gekeild wordt na het ontdekken van een geheim biologisch experiment. Dankzij de hulp van een zeldzame Egyptische kat wordt ze echter weer op bovennatuurlijke wijze tot leven gewekt en als klap op de vuurpijl beschikt ze vanaf dat moment ook nog eens over de lenigheid en reflexen van een kat. Als dat niet handig is om haar moordenaar op te sporen voor zoete wraak, dan weet ik het ook niet meer. Dit 'leuke' en 'boeiende' achtergrondverhaaltje wordt je bij het spelen van de game overigens niet echt snel duidelijk, want daarvoor wordt het verhaal simpelweg te onduidelijk uit de doeken gedaan. Het lijkt er daarom ook sterk op dat de ontwikkelaar ervan uit gaat dat men eerst de film gekeken heeft, alvorens het spel te spelen.

Je kunt met een franchise als Catwoman in principe alle kanten op. Je zou er een RPG van kunnen maken, waarbij je steeds betere wapens en outfits koopt terwijl je zelf ook steeds sterker wordt; maar ook een platformgame zou met haar lenigheid zeker geen verkeerde keuze zijn en kon ook nog wel eens een zeer unieke game opleveren. Toch dacht EA dat een action/adventure het beste zou zijn. Een genre waarin het momenteel al stikt van de middelmatige games. Om daaruit te springen zal je daarom wel van erg goede en innovatieve huize moeten komen, maar daar is men op zijn zachtst gezegd niet helemaal in geslaagd.

Je speelt de game in de vorm van episodes. Al rennend, springend en klimmend doorkruis je de scènes, bevecht je vijanden op een zo stijlvol mogelijke manier voor extra punten en spendeer je diezelfde punten aan het einde van elke episode weer aan extra moves of andere unieke dingen. Natuurlijk moet je daarnaast ook nog enkele mi ieopdrachten tot een goed einde zien te brengen, alvorens je door kunt naar de volgende episode. Deze gameopzet zijn we al meerdere malen tegengekomen in games als Devil May Cry en Ninja Gaiden, en gezien een franchise als Catwoman zich hier ook uitstekend voor leent, zou deze afgekeken opzet ook niet zo'n grote ramp zijn zolang het geheel maar goed uitgewerkt wordt. Ook daarin schiet het spel echter ernstig te kort.