Catan (XBLA) | Gamer.nl

De Kolonisten vanCatan is al een paar jaar lang één van de populairste, zo niet het populairstebordspel en heeft het aloude mens-erger-je-niet en ganzenbord voorgoed naar destoffige zolder verdrongen. De kracht van Catan zit hem in een slimme combinatievan strategie en geluk, gecombineerd met veelzijdige maar niet al teingewikkelde spelregels. Onlangs heeft Big Huge Games, bekend van Rise ofNations, de Kolonisten van Catan in een luxe 3D-uitvoering naar Xbox LiveArcade gebracht.Catan op Xbox Live beperkt zich tot het oorspronkelijkebordspel, dus zonder één van de vele aanvullingen die later verschenen zijn. InCatan is het de bedoeling een beschaving uit te bouwen. Bij het begin van hetspel mag elke speler twee dorpen bouwen. Je krijgt vervolgens grondstoffenbinnen wanneer het nummer op één van de vakjes aangrenzend aan je dorp met dedobbelsteen gegooid wordt. Van deze grondstoffen kun je nieuwe wegen, dorpen ensteden bouwen. Doordat je een nieuw dorp altijd twee wegen van een ander dorp moetbouwen, palm je langzaam maar zeker een deel van de kaart in. Voor dorpen ensteden krijg je overwinningspunten. Degene die als eerste tienoverwinningspunten binnen heeft, heeft gewonnen. Buiten deze basisregelsbrengen de struikrover (waarmee je grondstoftoevoer vanaf een bepaald vakjekunt blokkeren), de langste straat (twee overwinningspunten) en de grootsteriddermacht (ook twee overwinningspunten) wat extra diepgang in het spel.De Xbox Live Arcade-versie van Catan kan zowel insingleplayer tegen de AI worden gespeeld, als in een online multiplayermode.Multiplayer op één console (hot seat)is helaas niet mogelijk, waarschijnlijk omdat je dan bij elkaar achter dekaarten kunt kijken. Tegen de AI speel je tegen personages die vernoemd zijnnaar beroemde spelers uit de geschiedenis. Elke computertegenstander heeft zijneigen techniek. De twee gemakkelijkste AI'en zijn doodeenvoudig te verslaan, delaatste vergt wat meer oefening omdat Big Huge Games met de dobbelsteen heeftgerommeld. Deze zal vaker in het voordeel van de AI vallen in de hoogstemoeilijkheidsgraad, zoals je onlangs al in eeninsider hier op Gamer.nl kon lezen.  In multiplayer is er van een getrukeerde dobbelsteen geensprake, hoogstens van vervelende menselijke tegenstanders. In demultiplayermode krijgt elke speler één minuut om zijn beurt af te werken,daarna is automatisch de volgende aan de beurt. Deze tijdsrestrictie is hardnodig, want Catan is absoluut geen snelle game. Veel spelers zullen devolledige minuut nodig hebben om hun handelingen te doen en zullen blijvenproberen via de goed uitgewerkte onderhandelmode kaarten bij je los tepeuteren. Een beetje geduld is dus zeker nodig, vooral als je de ultieme achievement, het behalen van 1000 overwinningspuntenin een Ranked Match, wil binnenhalen.

De kla ieke weergave, met iets andere stukken dan we van het bordspel zelf gewend zijn.

Visueel is Catan een genot voor het oog, voor een bordspelalthans. Tenminste, als je in het optiemenu kiest voor de speciale 3D-versievan het bord en niet voor de kla ieke 2D-weergave. Je ziet in de 3D-versieecht schapen grazen, bomen heen en weer waaien in de wind en het water kabbeltvriendelijk langs de kustlijn. Het overzicht is wel iets minder, maar het zorgtin ieder geval dat je iets hebt om naar te kijken wanneer de tegenstander metzijn beurt bezig is. Enig minpuntje op visueel vlak is dat de schermteksten welerg klein zijn op een normale televisie, in het geval van het optiemenu zelfscompleet onleesbaar. Voor een spel dat toch een vrij casual doelgroep aan wil spreken, is dit een gemiste kans.