De Kolonisten van Catan is al een paar jaar lang één van de populairste, zo niet het populairste bordspel en heeft het aloude mens-erger-je-niet en ganzenbord voorgoed naar de stoffige zolder verdrongen. De kracht van Catan zit hem in een slimme combinatie van strategie en geluk, gecombineerd met veelzijdige maar niet al te ingewikkelde spelregels. Onlangs heeft Big Huge Games, bekend van Rise of Nations, de Kolonisten van Catan in een luxe 3D-uitvoering naar Xbox Live Arcade gebracht. Catan op Xbox Live beperkt zich tot het oorspronkelijke bordspel, dus zonder één van de vele aanvullingen die later verschenen zijn. In Catan is het de bedoeling een beschaving uit te bouwen. Bij het begin van het spel mag elke speler twee dorpen bouwen. Je krijgt vervolgens grondstoffen binnen wanneer het nummer op één van de vakjes aangrenzend aan je dorp met de dobbelsteen gegooid wordt. Van deze grondstoffen kun je nieuwe wegen, dorpen en steden bouwen. Doordat je een nieuw dorp altijd twee wegen van een ander dorp moet bouwen, palm je langzaam maar zeker een deel van de kaart in. Voor dorpen en steden krijg je overwinningspunten. Degene die als eerste tien overwinningspunten binnen heeft, heeft gewonnen. Buiten deze basisregels brengen de struikrover (waarmee je grondstoftoevoer vanaf een bepaald vakje kunt blokkeren), de langste straat (twee overwinningspunten) en de grootste riddermacht (ook twee overwinningspunten) wat extra diepgang in het spel. De Xbox Live Arcade-versie van Catan kan zowel in singleplayer tegen de AI worden gespeeld, als in een online multiplayermode. Multiplayer op één console (hot seat) is helaas niet mogelijk, waarschijnlijk omdat je dan bij elkaar achter de kaarten kunt kijken. Tegen de AI speel je tegen personages die vernoemd zijn naar beroemde spelers uit de geschiedenis. Elke computertegenstander heeft zijn eigen techniek. De twee gemakkelijkste AI'en zijn doodeenvoudig te verslaan, de laatste vergt wat meer oefening omdat Big Huge Games met de dobbelsteen heeft gerommeld. Deze zal vaker in het voordeel van de AI vallen in de hoogste moeilijkheidsgraad, zoals je onlangs al in een insider hier op Gamer.nl kon lezen.   In multiplayer is er van een getrukeerde dobbelsteen geen sprake, hoogstens van vervelende menselijke tegenstanders. In de multiplayermode krijgt elke speler één minuut om zijn beurt af te werken, daarna is automatisch de volgende aan de beurt. Deze tijdsrestrictie is hard nodig, want Catan is absoluut geen snelle game. Veel spelers zullen de volledige minuut nodig hebben om hun handelingen te doen en zullen blijven proberen via de goed uitgewerkte onderhandelmode kaarten bij je los te peuteren. Een beetje geduld is dus zeker nodig, vooral als je de ultieme achievement, het behalen van 1000 overwinningspunten in een Ranked Match, wil binnenhalen.

De klassieke weergave, met iets andere stukken dan we van het bordspel zelf gewend zijn.

Visueel is Catan een genot voor het oog, voor een bordspel althans. Tenminste, als je in het optiemenu kiest voor de speciale 3D-versie van het bord en niet voor de klassieke 2D-weergave. Je ziet in de 3D-versie echt schapen grazen, bomen heen en weer waaien in de wind en het water kabbelt vriendelijk langs de kustlijn. Het overzicht is wel iets minder, maar het zorgt in ieder geval dat je iets hebt om naar te kijken wanneer de tegenstander met zijn beurt bezig is. Enig minpuntje op visueel vlak is dat de schermteksten wel erg klein zijn op een normale televisie, in het geval van het optiemenu zelfs compleet onleesbaar. Voor een spel dat toch een vrij casual doelgroep aan wil spreken, is dit een gemiste kans.