Catan VR | Gamer.nl

Catan VR | Gamer.nl

Het is misschien lastig om je voor te stellen waarom je een vr-bril en krachtige game-pc zou gebruiken om een bordspel te spelen. Je kan toch ook gewoon wat vrienden uitnodigen en er een leuke avond van maken? Ja, natuurlijk kan dat, dat is hartstikke leuk. Maar het behoort niet altijd tot de mogelijkheden om een groepje bij elkaar te brengen. Om maar te zwijgen van het probleem als je vrienden gewoon niet zo van een bepaald spel houden dat jij graag wilt spelen.

Het voordeel van een vr-versie is dan meteen duidelijk. Net als een computerversie op een plat scherm, heb je de mogelijkheid om te allen tijde te spelen, met vrienden, vreemden of tegen de computer. Het voordeel van vr is dat je behalve de game ook de sociale ervaring erbij krijgt. Want hoewel een spel spelen op een scherm met voicechat natuurlijk prima werkt, is een bordspel vooral leuk omdat je een avondje sámen doorbrengt. Met dit alles in het achterhoofd testten wij Catan (tot voor kort bekend als Kolonisten van Catan), het beroemde bordspel van Klaus Teuber.

Catan VR

Regels

Als je Catan niet kent: het is een best complex bordspel waarin jij en je vrienden een nog onontgonnen gebied koloniseren. Het speelbord bestaat uit een aantal zeskantige kaarten, waarvan elke kaart voor een bepaalde grondstof staat. Door een nederzetting te bouwen op een kruispunt tu en aangrenzende kaarten, heb je kans om die grondstoffen te verdienen. Een dobbelsteenworp bepaalt welke grondstoffen worden uitbetaald, en met die grondstoffen kun je nieuwe wegen en dorpjes bouwen. Dorpen leveren overwinningspunten op, en wie het eerst twaalf punten verdient, heeft gewonnen.

Omdat het onmogelijk is (zeker aan het begin) om dorpen te hebben die aan alle soorten grondstoflandjes grenzen, moet je handelen met je tegenspelers. Dit is een behoorlijk tactische aangelegenheid, omdat je natuurlijk niet wilt dat anderen de juiste grondstoffen krijgen om hun koninkrijk uit te breiden. Maar het is ook onvermijdelijk dat je elkaar helpt, omdat je in je eentje nooit aan de benodigde grondstoffen komt. En dat betekent dat het gemiddelde potje Catan vol zit met dit soort dialogen:

“Ik wil twee wol voor één steen.”

“Ja hallo, ik heb wol nodig. Hout kan je krijgen?”

“Ik kom om in het hout. Iemand nog graan nodig? Ik wil wol!”

Er zijn nog een aantal andere factoren die het spel beïnvloeden, zoals een rover die grondstoffen tijdelijk blokkeert. Daar komt bij dat je behalve de ‘standaard’ lay-out van het bord ook kan veranderen door hem willekeurig te genereren.

Catan VR

Virtueel

De Oculus Rift-versie weet het spel perfect te reproduceren. Je zit met zijn vieren rond het speelbord, en om beurten doe je de dingen die je in een beurt mag doen. Als je niet genoeg andere spelers kan vinden, kunnen computergestuurde personages ook meedoen. Hen herken je onmiddellijk aan het feit dat ze ingelijste portretten zijn, met geanimeerde gezichten. Menselijke spelers gebruiken hun Oculus-avatars en je kan hen dus zien bewegen, praten en hun handen zien handelen.

Het spel is daarnaast ook prima speelbaar met alleen computerpersonages, al vragen we ons af wat daar de lol van is. Niet alleen is zo’n AI-game doodstil (de computerfiguren praten niet) maar ook is een groot deel van de lol van Catan om je tegenspelers te zien sputteren tijdens een stevige onderhandeling.

Catan VR

Go

Catan is ook cro -play compatible met Oculus Go en GearVR. Dit is een goede keuze, omdat een bordspel als dit zoveel mogelijk spelers nodig heeft om via matchmaking mensen te kunnen vinden. Daarnaast is de kans gewoon groter dat je vrienden of familie een Go of GearVR in huis hebben dan dat ze een Rift hebben aangeschaft.

Spelers op het mobiele platform hebben uiteraard geen bewegingscontrollers, wat betekent dat je wel hun hoofdbewegingen ziet, maar hun handen onzichtbaar blijven. Dit blijkt in de praktijk niet veel uit te maken voor het sociale aspect. Het is best indrukwekkend hoe snel je vergeet dat je met avatars aan tafel zit. De illusie van samen in dezelfde ruimte een spel spelen is heel overtuigend.

Lol

Er valt dus best een boel plezier uit Catan te halen, al vragen we ons af of er genoeg mensen te vinden zijn die consequent in vr willen spelen. De matchmaking gaat nu al heel traag, waardoor je eigenlijk vooral bent aangewezen op je vrienden om een potje te spelen. En daar zit hem nog wel een beetje de crux met dit soort sociale spellen. Laten we eerlijk zijn: juist bordspellen wil je met bekenden doen, niet met vreemden. Het spel is vaak eerder een excuus voor een gezellige avond dan dat het op zichzelf nou zo’n boeiende bezigheid is. Zelfs met zo’n diepe game als Catan. Of je Catan VR leuk vindt hangt dan (net zoals bij het bordspel) af van het feit of je genoeg vrienden hebt die dit willen spelen én een vr-bril hebben.

Aan de andere kant zou je wellicht een aantal kenni en kunnen overhalen om daarin te investeren, en als argument daarvoor kan je geven dat alle spelers heel wat geld besparen aan benzine, bier en bitterballen, omdat ze gewoon vanaf thuis met je kunnen spelen. Maar ja: dan heb je dus geen bier en geen bitterballen.

Catan VR is nu verkrijgbaar in de Oculus Store, voor Rift, GearVR en Oculus Go.