Castaway Paradise - Als Animal Crossing er niet zou zijn geweest | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Het heeft iets magisch om na het eindeloos vangen van vi en, hakken van stenen of planten van pompoenen te zien dat je dorpje er gezellig bij ligt. Als je Castaway Paradise een aantal dagen gespeeld hebt, schroom dan niet om even rustig uit te zoomen om te zien hoeveel het eiland is verbeterd sinds je na een hevige storm hulpeloos aanspoelde. Dat alle beestjes op het eiland gewoon hun leventje kunnen leiden, komt door jou. Jij bent degene die alle rommel opruimt, vuile klusjes opknapt en de boel herinricht.

Castaway Paradise

Loon na werken

Als we Castaway Paradise op een simpele, ietwat oppervlakkige manier zouden omschrijven, dan is het eigenlijk gewoon hard werken. Je vult je dagen bijvoorbeeld met het onderhouden van gewa en, het omhakken van bomen of het herstellen van hekjes. Alle quests die je daarnaast kunt uitvoeren voor je eilandgenoten zijn eveneens triviale taken. Denk aan simpele arbeid als het bezorgen van brieven of het doorgeven van een bericht, maar ook aan iets langere taken zoals het verzamelen van vi en en insecten voor een museum. Als je eenmaal je weg weet op het eiland is het weliswaar allemaal niet bijzonder uitdagend, maar door het hoge en snelle spelverloop valt dat nauwelijks op. Het houdt je simpelweg lekker bezig.

De centrale bezigheden van Castaway Paradize zijn het verdienen van geld en het vergaren van ervaringspunten. Een echt einddoel is er niet. Het verlangen om van je eiland een paradijs te maken is de voornaamste motivatie om je elke dag weer bezig te houden met allerlei activiteiten. Het geld kun je weer uitgeven aan versieringen, zoals hekjes, boompjes of meubels, om het eiland en je huis te versieren. Hoe meer ervaringspunten je vervolgens verdient, hoe groter de catalogus wordt waaruit je dingen kunt kopen. Het zijn simpele mechanieken om ervoor te zorgen dat het eiland meer van jou voelt, maar het werkt om van Castaway Paradise een toegankelijke en onschuldige bouw- en verzamelgame te maken.

Castaway Paradise

Betalen zul je

Het is jammer dat zo’n vredige, charmante game tegengewerkt wordt door slordigheden en zijn dominante free-to-play-model. Zo is de besturing op momenten vrij onnauwkeurig en gaat er regelmatig een hoop priegelwerk aan vooraf om bijvoorbeeld een hekje te verplaatsen. Daardoor werken kleine mechanieken, zoals het vangen van vi en of insecten, minder goed.

Die slordigheden doen overigens geen grote afbreuk aan de ervaring. Het free-to-play model doet dat daarentegen wel. We zijn tegen beter weten in inmiddels al wel gewend aan het moeten wachten tot gewa en volgroeid zijn of huizen gebouwd zijn, maar het is simpelweg vervelend dat we er constant aan herinnerd worden dat we wel zouden kunnen betalen. Zo zijn er bepaalde ‘VIP’-gebieden waar je alleen in kunt tegen betaling en moet je tijdens laadmomenten even wachten op een reclame. Soortgelijke games in de App Store hebben echter al bewezen dat je niet constant de speler hoeft te confronteren met redenen om te betalen. Daarnaast staat het in contrast met de vredige en toegankelijke uitstraling van de game.

Castaway Paradise

Dierenvriendjes

Castaway Paradise herbergt, overduidelijk, elementen van Animal Cro ing, maar ook van games als Harvest Moon en De Sims. Puur kijkend naar de uiteindelijke gameplay-ervaring hebben die inspiraties de game absoluut goed gedaan. Castaway Paradise is namelijk wat we ervan verwachten; een bouw- en verzamelgame die je elke dag even kunt oppakken, maar waar je je ook wel degelijk een lange tijd in kunt verliezen. Mits je je niet laat afschrikken door de advertenties en de vele geldlokkertjes.