Carnival Island | Gamer.nl

Carnival Island | Gamer.nl

Denk eens terug aan hoe je als klein kind over het kermisterrein liep. Met een broekzak vol guldens/euro’s, de attracties keurend en afwegend tegenover hoeveel je te besteden had. Net als Sinterklaas was de kermis iets waar je ieder jaar vol verwachting naar uitkeek. Naarmate je ouder wordt, verliest de kermis een deel van zijn aantrekkingskracht. Waarschijnlijk loop je er nu alleen nog maar over met een flinke slok op of met je eigen kinderen die aan je broekspijp hangen wanneer je het tijd vindt om naar huis te gaan.

Carnival Island laat je weer terugdenken aan de vrolijke jeugdherinneringen (zonder alcohol) toen je zelf nog klein was en brengt deze over via de PlayStation Move. In de game is een vliegende kermis in verval geraakt en jij kunt de magie weer terugbrengen door minigames te spelen bij de zeven kraampjes die het eiland rijk is. Het verhaal van de game wordt vormgegeven aan de hand van korte tekenfilmpjes, die voor kinderen erg leuk zijn om te volgen. Iedere kraam heeft zijn eigen thema en bevat meerdere spellen die je stapsgewijs vrijspeelt. Zo bevat de game onder andere ballen rollen, ringwerpen, schieten in de schiettent en basketballen gooien. Doordat je van ieder spel meerdere varianten ontgrendelt, beschik je uiteindelijk over ruim dertig spellen die je alleen of tegen elkaar kunt spelen.

Makkelijk in gebruik

De handelingen die je moet verrichten zijn uitermate simpel, waardoor een ieder zich met de bewegingsgevoelige Move-controller snel thuis voelt. Ieder spel wordt voorafgegaan door een korte uitleg van welke beweging je moet maken, waardoor het erg gemakkelijk op te pakken is. Hierdoor is het niet alleen geschikt voor de jonge doelgroep, maar kunnen de mi chien minder vaardige ouders leuk meespelen. De besturing is ook nog eens erg nauwkeurig wat ervoor zorgt dat het echt op je vaardigheden aankomt of je goed in een spel bent of niet.

Hoewel er ruim dertig spellen zijn, is de variatie onderling vrij miniem. De meeste varianten op bijvoorbeeld ringwerpen hebben alleen een ander thema of een andere manier van scoren. De handeling is verder hetzelfde. Hierdoor vervallen veel spellen snel in een herhalingsoefening van het vorige spel en is eigenlijk niets echt uniek of opvallend.

Door negen verschillende uitdagingen per spel, die steeds lastiger worden, weet de game je toch te stimuleren tot het herspelen om je score te verbeteren en om de volgende variant vrij te spelen. Voor de kinderen zijn er met het voltooien van de eerste opdracht bij ieder spel tevens dieren te ontgrendelen die je aan de zijkant aan staan te moedigen of gek staan te doen. Daarnaast levert elke score een aantal kaartjes op, die dienen als het betaalmiddel op de kermis. Hiermee kun je attributen kopen om je personage of de kermis mee op te fleuren, zoals een ballon, een schuimrubberen hand of een glitterkanon. Het is echter een vrij nutteloze functie, omdat je personage amper in beeld komt.

Partytime!

Buiten het verhaal is er uiteraard ook de mogelijkheid om het tegen elkaar op te nemen in een serie spellen. De multiplayer is enkel offline te spelen, maar wel met meerdere Move-controllers tegelijk. Wanneer je maar één Move in huis hebt, kun je de controller aan elkaar doorgeven. Doordat alle spellen vanaf het begin af aan al in de multiplayer beschikbaar zijn, hoef je niet eerst de verhaallijn door te spelen om alles vrij te spelen. Je mag zelf een selectie van vijf spellen maken, of de computer vijf willekeurige spellen aan laten wijzen, waarna de strijd kan beginnen.

Vooral wanneer je tegen drie andere mensen speelt, kunnen de gemoederen hoog oplopen. Vreugde en teleurstelling wi elen elkaar in rap tempo af, terwijl iedereen voor de eerste plaats vecht. Vergeet alleen niet dat dit spel in eerste instantie voor kinderen is bedoeld, dus zonder jong grut over de vloer hoef je dit spel niet in huis te halen. Daar is de aankleding te kinderachtig voor. Maar wanneer de game eenmaal binnen is, zien we geen reden om hem niet af en toe tevoorschijn te halen wanneer je vrienden van je eigen leeftijd over de vloer hebt.