In de geschiedenis van games heeft Carmageddon een mooi plekje voor zichzelf veroverd. Het spel kwam precies op het juiste moment uit en schopte tegen conventies aan die voorheen nog grotendeels met rust werden gelaten in games, zoals over de top (en ergens zinloos) geweld. Daarnaast was de foute actiefilm in de jaren ’90 ook erg populair, een genre dat toen plots ook een plekje in games had gekregen.
Nu verschijnt de game in precies dezelfde hoedanigheid in de App Store en rijst de vraag waarom het spel vroeger zo leuk werd bevonden. Dat kan komen omdat ik inmiddels in een volwassen bromsnor ben veranderd, maar ook doordat de standaarden gewoonweg hoger liggen tegenwoordig. In dat laatste geval stelt Carmageddon teleur en zijn er teveel zaken die het rauwe plezier tegenwerken. De nostalgie verdwijnt zodra je met een moderne kijk de game gaat spelen en dat is eigenlijk zonde voor de cultstatus van de game.
Barrières voor de fun
Carmageddon doet geen moeite het traditionele concept op te leuken en is precies dezelfde foute actiegame als het altijd was. Zonder fratsen dus. Het laat zich omschrijven als een race zonder gedragsnormen, waarbij je niet alleen kunt winnen door als eerste over de finish te rijden, maar ook door alle andere tegenstanders te vermorzelen. Vind je dat niet agressief genoeg, dan kun je ook proberen alle voetgangers dood te rijden. Je hoopt met een dergelijk concept op een prettige chaos, maar het komt vaak voor dat er eigenlijk helemaal niets gebeurt. Zo kan het voorkomen dat tegenstanders zich met elkaar bezighouden en jij er achteloos langs rijdt, waardoor je vervolgens een ellenlang stuk rijdt zonder actie.
Het rijden op zich is al de eerste barrière waar je doorheen moet bijten. Het voelt alsof je een koelkast over ijs duwt, waardoor elke bocht een frustrerend obstakel is. En dat is vooral in het begin lastig met al die bochten van 90 graden. Daarnaast zijn de physics te statisch en glijdt je auto na de kleinste sturing al alle kanten op. Dat ligt overigens niet aan de besturingsmogelijkheden van de iPhone en iPad. Deze zijn voldoende responsief en zorgen niet voor extra frustratie. Er is bovendien de optie om met een slider analoge besturing na te bootsen, waarmee je wat nuance in je sturen aan kunt brengen. Echt lekker rijden doet het echter nooit
De armoedige uitstraling is het tweede heikele punt waar je mee moet leven. Grafisch is de game niet veranderd, waardoor je vooral tegen sprites en lelijke, lege achtergronden kijkt. In het begin heb je daar wellicht vrede mee, omdat het de charme van de nostalgie intact houdt, maar na een tijd gaat het irriteren. De game komt nooit tot leven en het heeft niet meer die impact die vroeger nog zorgde voor een schokeffect en het nodige leedvermaak.
Teveel jaren ‘90
Carmageddon voor iOS is eigenlijk gewoon een te oude game in een moderne context. De presentatie teert op oude trends en er zijn een heleboel verwijzingen naar de popcultuur van de jaren ’90. Deze humoristische referenties kunnen alleen niet verhullen dat de game zelf ook uit die tijd dateert. Het enige wat nog wel bij het heden past, is de hoeveelheid aan vrij te spelen auto’s en levels. Elke auto heeft bijvoorbeeld unieke eigenschappen en leuke powers, en elk nieuw level doet met loopings en schansen zijn best om een nieuw ervaring te bieden. Maar zelfs met die extra’s staan er genoeg andere racegames in de App Store die meer plezier bieden, zonder de barrières.
Getest op de iPhone 5 en iPad 2
Reacties op: Carmageddon (iOS)
paintrick
Kan me totaal niet vinden in het 'geen controle' puntje, wel even wennen op het scherm drukken
om te sturen etc.
Wel jammer inderdaad van de missende multiplayer
cowzers
Maar in dit geval ben ik het oneens op vrijwel ALLE punten die je opnoemt. Dus bij deze mijn meningen over de remake en je review.
Dit is een remake van een cult game die ooit heel populair is geweest.. opnieuw uitgebracht met pure nostalgie in t achterhoofd. Je "Teveel jaren ‘90" alinea en je opmerkingen over de graphics lijken me daarom ook totaal overbodig… en dus ook niet een minpunt van deze remake.
De moeilijkheidsgraad van de besturing maakt het juist super leuk om dit spel te spelen. Koelkasten bestuur je in spellen als "Saints Row" en "True Crimes".. maar als jij in een realistische game met een supercar keihard optrekt en aan t stuur trekt.. reken maar dat je nooit lukt om normaal in een rechte lijn over de weg te rijden. Ik vind t super als ik op hoge snelheid een bocht moet nemen dat ik heel vroeg naar mn handrem moet grijpen… geeft een kick als je t zo uitmeet dat de bocht perfect lukt.
Als jij de besturing toen niet onder de knie had.. dan heb je die nu ook niet en dan had ik liever gezien dat een liefhebber de review had gedaan (niet perse om een positieve review te krijgen hoor). Vooral omdat het in een sandbox racegame als deze het om het rijden gaat.. Als je op dat punt al afhaakt dan is de rest idd. rampzalig..
Zie hieronder iemand die er wel van geniet:
http://www.youtube.com/watch?v=HSbHA8KNeJQ
eduardkhil
Wat dit betreft zie ik wel een verband tussen Carmageddon en de film Pulp Fiction. Toen ik deze film onlangs keek, snapte ik echt niet wat er zo geweldig aan was. Ik denk dat de film in 1994 zo populair werd doordat hij voor die tijd uniek was en wat anders deed dan de 'mainstream'-films. Ik heb zelf het originele Carmageddon niet gespeeld, maar ik van wat ik uit het artikel opmaak kan ik me voorstellen dat het net als Pulp Fiction nu een cultsymbool is door wat het teweegbracht in de industrie. Je moet het denk ik vooral niet uit de context (lees: tijdgeest) halen, ook al is dat moeilijk gezien we inmiddels alweer zo'n twintig jaar verder zijn.
wokkel
Natuurlijk is het nostalgie allemaal, daarom moet je er ook niet met een moderne bril naar kijken. Neem het spel voor wat het was en je hebt een toppertje voor iOS erbij.
whopper
De game kwam uit toen de reviewer 7 jaar was, die heeft nooit dat gevoel van wat "wij" hadden.
Ik ben het dan totaal niet eens met de reviewer in dit geval.
Seri4lkiLL3r
MiezeL
Nee je hebt weinig controle maar dat had je toen ook al niet.
Ik vind de touch besturing zelf wel ok. uiteraard gewoon met links/rechts knoppen
Je kan lekker snel naar je map etc dus dat werkt prima. Alleen multiplayer had leuk geweest.
Tonne
Casa Blanca is al 50 jaar oud zo'n beetje en dat is ook nog steeds een dijk van een film.
Joshua112
Tonne
de game is geweldig! alles wat het vroeger ook was.
Lomp log en foute humor!
de touchbesturing gaat me verrassend goed af.
mischien was idd een multiplayer leuk geweest.
maar dit is genieten.
eduardkhil
Misschien heb je wel gelijk, ik vond het zelf gewoon een wat minder goede film die me teleurstelde aangezien hij zo goed stond aangeschreven. Ik ging er eigenlijk (onterecht) vanuit dat anderen die mening deelden. Overigens vond ik Casablanca dan weer wel een sterke film.
viper83
BertThaBest
BertThaBest
DarkSlide.nl
Tonne
Klassiekers is een kwestie van smaak.
ik ken barbaren die bijv Casablanca of Indiana Jones geen zak aan vinden.
ik zelf heb niets met de Godfather,
Zelfde geldt voor games en gelukkig maar dat smaken verschillen.
houd de boel een beetje levendig.
cowzers
Tegenwoordig is verhaal en karakter onderhevig aan SFX. Waar vroeger SFX het verhaal van een film juist ondersteunde.
Instant entertainment… Mc Donalds format … fast food!
Weg met opbouwen naar een climax! Alles moet meteen 1 grote climax zijn.
Doordat wij dinosaurussen een vertrekpunt hebben kunnen nog vergelijken.. We weten hoe t was en voelde omdat we de 80's en 90's (deels) hebben meegkregen. Als wij uitsterven is er geen vertrekpunt meer zal 1 dimensionale entertainment de overhand krijgen.
Maarrrr…. zo dachten onze voorouders ook over ons.. en de voorouders daarvan weer over hen.. weliswaar in een andere context… maar toch.
hanskleinenberg
cowzers
DMaarten
Mensen zijn hier nogal overgevoelig omdat er over "hun" klassieker wat negatiefs wordt gezegd, typisch internet