Review

Carcassonne (XBLA)
subtitle
Carcassone is een prima bordspel dat ook nog eens goed is overgezet naar Xbox Live Arcade. Doordat de potjes niet al te lang duren is het erg geschikt voor multiplayer en de mogelijkheden op dat gebied zijn goed uitgewerkt. Ben je van plan in je eentje te spelen, koester dan geen al te hoge verwachtingen.
- Pluspunten
- Prettige interface. Aanvulling De Rivier zit er standaard bij. Verschillende varianten op de spelregels. Zeer geschikt voor multiplayer
- Minpunten
- In singleplayer niet heel lang houdbaar
intro text
Carcassonne is één van
mijn favoriete bordspelletjes. Het spel heeft de juiste mix van geluk en
tactiek, is niet te complex en de potjes gaan aan een lekker tempo voorbij. In
tegenstelling tot De Kolonisten van Catan hoef je ook geen minutenlange
voorbereidingen te treffen voordat je kunt spelen én is het spel ook leuk als
je maar met z'n tweetjes bent. En ik ben niet de enige die Carcassone leuk
vindt, dat blijkt wel uit de vele vervolgen en aanvullingen die op het spel
verschenen zijn. En sinds vorige week is er ook een versie voor de Xbox 360.
Carcassonne is een bordspel waarbij je vierkante tegels tegen
elkaar aan moet leggen. Op deze tegels zijn delen van steden, wegen en weiland
te zien. Telkens wanneer je een tegel aanlegt kun je een deel van deze tegel
claimen. Leg je bijvoorbeeld een stuk weg aan, dan kun je die claimen door één
van je horigen op de weg te zetten. Wanneer de weg is afgebouwd, ontvang je
punten voor die weg. Weilanden kun je ook claimen, maar daarvoor ontvang je pas
aan het einde van het spel punten, een bepaald aantal voor elke gebouwde stad.
Wat niet kan, is een horige op een weg of stad plaatsen, waar je tegenstander
al een horige in heeft geplaatst. Het tactische aspect zit hem in het stelen
van andermans wegen en steden, door twee geclaimde steden of wegen naar elkaar
toe te bouwen. Wanneer de tegels op zijn worden de punten voor onafgemaakte
bouwsels en weilanden geteld en wint de speler met de meeste punten.
De Xbox 360-versie van Carcassonne bevat het originele
bordspel én de aanvulling 'De Rivier'. De aanvulling De Rivier kan naar wens worden gekozen en is
een relatief kleine aanvulling die toch voor een heel ander spel zorgt. De
riviertegels moeten als eerste worden gelegd en vormen een ader door het
speelveld en zorgen ervoor dat het speelveld veel ruimer en complexer wordt. Of
ook andere aanvullingen beschikbaar zullen komen is nog niet bekend;
persoonlijk zou ik graag het vervolg Jagers en Verzamelaars, dat een stuk
complexer en tactische is dan het originele spel, gedigitaliseerd zien.
De digitale versie van Carcassonne biedt flink wat voordelen
ten opzichte van het bordspel. Door de slimme interface die de mensen bij
Sierra gemaakt hebben, zie je direct waar je tegels aan kunt leggen en waar
niet. Ook draaien de tegels automatisch in de goede richting, zodat je niet
tijdrovend zit te zoeken naar een passend gaatje. Wat ook erg prettig is, is
dat de score automatisch geteld wordt. Vooral het tellen van de weilanden op
het eind is bij het bordspel soms lastig, nu gaat het allemaal vanzelf.
Eveneens prettig is dat de wei of stad waarin je een horige plaatst gearceerd
word, zodat je ziet welk gebied je claimt. Helaas is er geen mogelijkheid om
van de gehele kaart een verdeling van de weilanden en steden op te roepen,
zodat je snel kunt zien wat eigendom van welke speler is. Nu moet je steeds de
hele wei afspeuren op zoek naar horigen (eigenlijk boeren, omdat ze in de wei
staan), met een aanzienlijke kans dat je iets over het hoofd ziet.
Visueel zal het spel weinig beroering veroorzaken, maar
lelijk is het spel ook niet. Door de verschillende zoomstanden is het spel
zowel op een normale tv als op een HD-televisie te spelen. Wanneer je gebouwen
of wegen hebt afgebouwd, dan veranderen ze in 3D-versies, maar het blijven toch
vooral dezelfde tegeltjes als die van het bordspel. Persoonlijk had ik gehoopt
op een iets meer levendige visualisatie van de Middeleeuwse wereld die al
spelende geschapen wordt, maar dat is misschien iets te veel van het goede voor
een Xbox Live Arcade-game. Mocht er ooit een eventueel vervolg komen, dan wil
ik wél graag een glooiend landschap met steden vol pestpatiëntjes en
troubadours, natuurlijk met de Unreal 3-engine, maar voor deze keer neem ik genoegen
met minder.
In singleplayer kun je het opnemen tegen één tot vier
computergestuurde tegenstanders. Er zijn drie moeilijkheidsniveau's die wel
degelijk verschillen, maar alle drie niet écht weerstand weten te bieden.
Vooral op het gemakkelijkste niveau is de AI eerder een behulpzame kompaan dan
een concurrent. Wanneer de eenvoudigste computertegenstander bijvoorbeeld zelf
geen stad heeft, dan zal gewoon helpen jouw stad af te bouwen. De singleplayer
is vooral leuk om even de spelregels onder de knie te krijgen en te oefenen met
de interface (en een paar achievements
te behalen), maar de multiplayer is toch het echte werk.
Multiplayer kan op de gebruikelijke manieren gespeeld
worden. Natuurlijk zijn er de Player- en de Ranked-matches, die op moment van
schrijven aardig bevolkt waren. Soms moest je een paar minuten wachten voordat
er een tegenstander gevonden was, maar dat was vooral het geval in de
ochtenduren. Of er over een paar maanden nog veel tegenstanders te vinden zijn
is natuurlijk maar de vraag. De meeste spelers zitten hun potje gewoon uit, wat
ook een verademing is ten opzichte van bijvoorbeeld Catan. De relatief korte
spelduur zal hier een rol bij spelen. Carcassonne kan overigens ook op één Xbox
met maximaal vier spelers gespeeld worden. Hiervoor heeft wel elke speler een
controller nodig, iets wat in principe niet nodig was geweest.
Al met al is Carcassonne een leuke overzetting van het
bordspel geworden. De interface is prettig, voor de verandering ook eens
geschikt voor normale televisies, en zorgt ervoor dat de potjes lekker snel
verlopen. Dit maakt Carcassonne een prima spel voor online multiplayer, omdat je
nooit heel lang op je tegenstander hoeft te wachten. In singleplayer heeft het
spel echter niet bijzonder veel te bieden. De belangrijkste spelregelvarianten
zijn in het spel verwerkt, al heeft men er helaas een paar over het hoofd
gezien. Dit compenseert men ruimschoots door alvast één aanvulling 'gratis' bij
te leveren. Een prima strategisch bordspelletje voor de 800 punten die ervoor
gevraagd wordt.
Reacties op: Carcassonne (XBLA)
Dex
MetalSonic
fant
Frantic-Sheep
Wat me wel tegenviel is dat je niet gewoon hotseat kon spelen en je controller kon doorgeven :S bedoel, zoveel spellen zijn er niet voor 4 controllers (wat ik weet iig) :\ had prima gekunt sinds het turnbased is.
En grafisch vind ik wel meevallen, precies wat je kan verwachten vind ik. Hoeft echt niet meer te zijn, zou weinig extra bijdragen